Speldenprikkoorts

 

.

Gisterenavond niet naar het afkickclubje geweest. Voelde me, ook al was ik er nog maar een keer geweest, een beetje schuldig naar de anderen toe omdat ik hier de continuïteit mee verbrak, maar wat er in me gaande was wilde ik nu toch voorrang verlenen. Ik suste mijn milde gewetensbezwaar met de notie dat altijd komen geen regel is en er nog twee mensen zijn die slechts eenmaal per twee weken aanwezig zijn. Daarbij had ik niet het idee dat mijn droog staan, nu alweer acht etmalen, in gevaar zou komen. Maar wat hield me dan zo bezig? Zal ik vertellen.

.

Mijn schrijfhok ademt steeds meer sfeer; de vele open stukken wit behang stoorden me. Ik kocht heel veel spelden en ben toen afbeeldingen gaan ophangen. Mild erotische foto´s, afbeeldingen van familieleden en vrienden, tekenwerken, schilderingen en, dat was opmerkelijk, foto´s van de vorige intieme vriendinnen I., J. en L. ( Haha, waar is de K? ) Het was als een koorts die zei: kom maar op met alle pijn, ik zal alles aanzien en voelen. Uren was ik zo in de weer tot de hele boel vol hing. Toen heb ik twee koffie gedronken, alles aangekeken tot er geen pijn of verwijt meer opkwam en…ja ja, toen heb ik alles er weer afgehaald! Als je me van buiten beschouwd had zou je zeggen dat ik niets opgeschoten was, maar innerlijk was er zeker iets veranderd. Ik bereidde nog een kop koffie, bekeek de witte muur met een glimlach en wist dat ik na een weldadige slaapsessie opnieuw de lege ruimte zou invullen, nu zonder koorts.

.

DSCN1219

.

Zo ziet het er nu uit. Mooi wandje niet? Op de twee prikborden linksonder zien we enkele bekende mannen: de Portugese dichter Fernando Pessoa, de Advaitaleraren Nisargadatta Maharaj en Ramana Maharshi en mijn grote hulp de afgelopen maanden: de Jezuïet Anthony de Mello. Naast de Mello broer Nico in de badjas van mijn vader, spottend devoot met de Nederlandse vlag, vele jaren terug alweer. Bijna al mijn broers en zusters zijn vertegenwoordigd; alleen mijn overleden zus Margo ontbreekt nog. Nou ja, ze staat wel op de foto linksboven, gemaakt tijdens een familiereünie, maar ik wil nog een mooie afbeelding van haar alleen uitzoeken en toevoegen. En natuurlijk ook in dit vertrek meerdere afbeeldingen van Tamara, mijn dochter. Rechtsboven de prachtige grijns van haar als baby toen ik nog met haar moeder woonde. De moeder die ik enkele weken terug belde en binnen de minuut een volle lach wist te ontlokken maar toen ze hoorde dat ik wat trager sprak dan normaal ( vodka ) het snel over een andere boeg gooide en wist te memoreren wat ik zoals mankeer waarna het gesprek snel, met als laatste verzoek nooit meer contact te maken, eindigde. Naast de babyfoto van Tamara, bovenaan, een afbeelding van Marina Abramovic, de kunstenares die met het ongelooflijke project The Artist Is Present enorme indruk op me maakte. Daaronder zangeres Joni Mitchell gevolgd door een foto van Byron Katie en mij, gemaakt door mijn overleden zus Trudy. Links van Joni respectievelijk Adele en Amy Winehouse en dan zien we nog een keer Byron Katie en mij. Voorin het boek dat ik die dag kocht schreef ze: ¨Drinking alcohol is the effort of our thought¨. Onder deze afbeelding Wayne Liqourman en ik. Wayne was in vroeger dagen zelf een zuipschuit van jewelste maar op een dag, na een bacchanaal van drie etmalen, was hij tijdens het vele drinken opeens volstrekt nuchter! Hij wilde helemaal niet stoppen met drinken maar dit gebeurde hem. Opeens was hij een zoeker geworden, hij kwam in contact met Advaitaleraar Ramesh Balsekar die zijn licht bij Nisargadatta Maharaj had opgestoken, en vond zijn uiteindelijke rust. Ik mocht hem in Amsterdam ontmoeten. Hij schreef, nadat ik hem over mijn verslaving aan de fles had ingelicht, voorin het boek dat ik kocht: ¨The Recovery Is Often Found In The Meetings¨.

.

DSCN1223DSCN1225

.

De foto eronder is met Erik in Valkenburg; Tamara was er toen ook bij. Links en onder die foto drie geweldig mooie werken van Adi Da Samraj, waarvan een in fragment. Volgens mij las ik rond 1985 voor het eerst The Knee of Listening van hem in Nederlandse vertaling en ik was helemaal perplex! Wat kan die man goed uitleggen hoe bewustzijn werkt! Inzicht, gecombineerd met een geweldig taalvermogen en totale passie voor zijn onderwerp, resoneerde diep in me; ik raakte betrokken bij zijn club. Ik haakte weer af toen ik nare berichten vernam over minder fraaie praktijken van en rond de guru maar dat deed niets af aan zijn inzicht en andere talenten. Hij was ook dichter, fotografeerde en componeerde met de hulp van leerlingen die handig met de computer waren meest fantastische werken. Neem eens een kijkje op Da Plastique. Ik toon hiervan tot slot drie werken.

.

07_Spectra_Ten

The “First Room” Trilogy I, 2006, 2007

(from Spectra Ten)

Pigmented inks on paper and acrylic urethane paint, on aluminum

90 x 165 inches / 228 x 419 cm

10_0227_0065_0114_Triptych_FinThe Only Three Views of Everything I, 2006 – 2007

(from Geome Two)

Pigmented inks on paper and acrylic urethane paint, on aluminum

54 x 212 inches / 137 x 538 cm

08_Albertis_WindowAlberti’s Window I, 2006 – 2007

(from Geome One)

Pigmented inks on paper and acrylic urethane paint, on aluminum

54 x 559 inches / 137 x 1419 cm

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, kunst, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Speldenprikkoorts

  1. Everything you put in front of your sobriety, you will loose.

Geef een reactie

