Nachtwandeling na eerste droge avond

 

 

droog1

Ja hoor, tis gelukt om geen alcohol te gebruiken. 14 Mei 2014 mag in de boeken als mijn eerste droge avond na een stevige terugval in de drank die een week of zeven geduurd zal hebben. Tis altijd wat onwennig zo een eerste avond maar nu zeker niet moeilijk; blijkbaar was ik nu pas weer rijp voor deze stap. En voor lekker doorstappen, want de wandeling heeft bijna twee uur in beslag genomen. Steeds meer signalen wijzen op mijn heropstanding, alsook de gevulde drop – en chocoladepot; troostmiddelen die ik me bij tijd en wijle toesta als ik niet meer drink. Of de twee haltertjes die ik na lange tijd weer pakte om in de woonkamer wat lichaamsoefeningen mee te doen die me deden kraken. De gitaar die ik weer bespeelde. Ik ging pas weg tegen middernacht omdat de mp3speler leeg bleek te zijn; die wou ik graag meenemen om onderweg naar Anthony de Mello te luisteren. Eerst dus opgeladen en toen op pad.

droog2Maar eerst een selfie gemaakt; zo fors toon ik na alle bacchanalen. Binnen twee maanden is dat meestal wel aardig genormaliseerd als ik het regelmatig leven en bewegen niet veronachtzaam en me houd aan een gezond en natuurlijk smakelijk dieet. En niet, als vorige keren, ongehoord veel koffie weg slurpen; thee voldoet prima en is wel zo goedkoop. De voordelen stapelen zich op kunt u wel zeggen.

Op de bus gestapt en meteen zeer onder de indruk van de Mello op mijn oortjes. Volle maan, rustige nacht zonder wind; het kwam allemaal heel erg direct binnen wat hij zei. Ik hoorde weer de prachtigste dingen en overwoog een aparte link op mijn weblog te maken waaruit mijn bewondering voor de man spreekt. Steeds doet de Jezuïet me weer denken aan Godfried Bomans, een jeugdheld van mij. Ik heb zes uur materiaal die ik graag steeds opnieuw beluister; ontdek er steeds nieuwe inzichten in en ben ook alsmaar weer geraakt door de vitaliteit en de enorme humor waarmee Anthony zijn woorden brengt. Als de link op mijn blog er komt zal ik daar fragmenten met audio- en filmopnamen plaatsen en tevens in eigen teksten zijn inzichten; voel dat ik wat hij mij brengt graag beschikbaar maak voor wie hem nog niet kennen en zich afvragen hoe de knelpunten in een mensenleven te ontknopen zijn. En anders doe ik dat hier, zonder aparte link.

De wandeling was fantastisch; ik ging achter het station langs en pakte de camera erbij. Met zo een pocketapparaatje kun je ´s nachts geen wonderen verwachten. Maar ik probeer altijd graag toch een en ander uit en kijk dan thuis wel wat er met fotobewerking nog aan te repareren valt. Het hoeven geen hoogstandjes te worden; er zitten dan toch meestal wel wat aardige treffers bij zoals de foto boven deze tekst die ook in het volgend galerijtje terug te vinden is. Klik op een foto voor een vergroting.

Op weg naar huis, toen ik de binnenstad weer binnen getreden was, bedacht ik me dat het wel heel aardig is om van de vele reeds afgedrukte foto´s uit mijn leven tot hiertoe, enorme collage´s te construeren. Gewoon op behangpapier; hoeft allemaal niet veel te kosten. Fantastische uitdaging waarbij vanzelfsprekend veel herinneringen gewekt zullen worden.

droog8

Liep nog langs een wijnzaak en zag een boek staan dat ik niet meer hoef te lezen. Nou las ik die boeken toch al niet; ik was bepaald geen fijnproever. Het effect was het belangrijkste. Dat hoeft nu niet meer en de thee smaakt prima. Heb ondertussen het schilderen ook weer geheel ontdekt; eindig met wat er de afgelopen dagen op een stuk behangrol is ontstaan.

droog9

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza, schilderij en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nachtwandeling na eerste droge avond

  1. Puike terugkomst Joost. Goed te lezen!

  2. Joost Lips zegt:

    Dank je zeer; fijn om te horen!

  3. Walter zegt:

    Met terugwerkende kracht feliciteer ik je Joost. Gaaf wat je in die relatief korte tijd bereikt hebt!

Geef een reactie

