Het doel van mijn leven

 

.

Ik hoorde vandaag zeggen dat je zonder doel niet kunt leven. Ik dacht daar over na. Ik dacht: heeft het zin om hierover na te denken? Ik dacht nee. Ik zag het nut er niet van. En toch rommelden mijn gedachten verder. Ik dacht aan Ramana Maharshi. Had die een doel? Nee, hij was een doel voor anderen maar zelf kende hij geen speciale zin. Hij was er gewoon.

.

Als ik voor mezelf spreek is het doel van mijn leven zo snel mogelijk uit het lijden te komen. Liever gisteren dan nu. Maar zo werken die dingen blijkbaar niet. Mijn doelen sorteren ondertussen pijn. Daar had Ramana zelfs geen last van toen ie door kanker verteerd werd. Ik heb wat mooie meisjes van mijn prikbord verwijderd zodat ie beter uitkomt. Mooie meisjes zijn ook maar doelen en het is nooit genoeg. Je winst is je verlies al.

.

Dus een doel? Als je net in elkaar gedonderd bent omdat je je weer eens verraden voelde, daarna kreeg te zien dat je zelf de boel ook belazerde, nou, wat is dan het doel? Naar de klote gaan en masturberen zeker? De slijter en mensen daarna verrot schelden zeker? Nee mensen, das de hel, dan kunt u toch beter een deur verder proberen.

.

Maar ja, zoals dat gaat met sukkels, ze staan ook weer op en doen boodschappen. Krijgen een lieve lach van zomaar een mens en voelen zich opeens een stuk beter. Dan denk ik ook: wat mag hier het doel van mijn overweging wezen?! En dan staat er iemand met een potje tegen leukemie en daar gooi ik dan zomaar een muntje in. Omdat ik ook geen slecht mens ben. En de draaiorgelman krijgt een draai om zijn oren want die heb ik al betaald.

.

Een doel geeft perspectief. Maar wie heeft er perspectief nodig? Ramana niet. Als Ramana een ezel aaide had dat geen doel, dan waren ze gewoon vrienden. Daar zat geen strategie achter, hoewel ik die ezel niet helemaal vertrouwde. Maar voor mezelf gesproken wandel ik graag omdat het geen bereik heeft en dus geen betekenis of speciaal eind, en als ik wat opschrijf creëer ik allerhande moeilijkheden. Zo zit het eigenlijk. Betekenis faalt op voorhand.

.

Kijk, ik moet toegeven dat dat een slechte reden is om mijzelf naar de klote te drinken want literatuur daar heb je dan ook geen zak meer aan. En wie weet schrijf ik zonder wijn wel veel betere riedels dan vandaag de dag. Dus mooie meisjes weg, flesje weg en braaf zijn, zit niks anders op. Die Lulu van de pixels is ook maar betrouwbaar tot de stroom uitvalt en ik geen stoppen in huis heb.

.

Gezichtsverlies. Ik denk dat dat het doel van mijn leven is. En ik ben goed op weg. Ik word er steeds beter in. Hoe meer openbaarheid, hoe dieper ik val. Maar daar moet ik precies wezen want dat is het doel van mijn leven. Dood is alleen maar een onvriendelijk woord ervoor want vanaf dat moment kan het nog alleen maar beter gaan.

.

Als je een geheim hebt, dan heb je ook een doel. Die twee gaan samen, let maar op. Verlangen is je geheim en angst vermijden je doel. Maar die twee zijn van hetzelfde gemaakt en bieden geen uitkomst voor dualistische problemen van dat soort. Dat is ook al de ervaring van iedereen maar hardop wordt het door weinigen gezegd, en als het al gezegd word wil het weinig breinen in. Ook non-dualisten vertellen elkaar graag waar ze op moeten letten. Ik ben in dezelfde valkuil gestonken.

.

Vanaf mijn bewuste leeftijd tot de laatste toetsendruk hier gegeven heb ik nog nooit een doel van leven ontdekt. Ja, ik dacht er vaak een te zien maar die bleek dan tot cerebrale verdeeldheid te verworden terwijl de werkelijkheid altijd bleef stromen als vanouds. Dus doel? Nou, oké, wat ik eerder zei: het doel van leven is om jezelf van lijden te bevrijden terwijl je leeft al. Zodat je doelloos wezen kunt.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

