Psychose, wat is dat nou helemaal?

.

Ik hoorde er altijd over en begreep de term niet. In de war? Hoe in de war? Waarmee dan? Ik snapte er niks van. De hemel kende ik al maar wat bedoelde ze nou met die hel? Ik op onderzoek uit. Ik weet er nu alles van en ben er bepaald niet van opgeknapt. Maar weet wel waar ik voortaan niet wezen moet.

Want vergeet niet: het voordeel van psychose is dat je onaanraakbaar bent hoe vaak ze je ook plat spuiten. Je kunt onderwerpen of gillen en in beide gevallen geen kant op. Iets weet dat het van eigen makelij is maar het verhaal is blijkbaar nog smakelijker.

Ik ben langzaam gaan begrijpen wat ze met een en ander bedoelen in DSM V. Ik weet nog de tijd dat ik psychiatrisch verpleegkundige wilde worden en me opviel dat alle groepsgenoten, na een lesje Neurosenleer van ene mijnheer Kuiper die een boek had geschreven daarover, in de pauze alle kwalen aan elkaar erkenden! Dat was een mooie boel! Daarna schreef Kuiper het boek Ver Heen omdat ie in zijn eigen ideeën was neergestort. Zelf psychotisch geworden.

Psychose is een speciale begaafdheid die het vaak heel goed doet in noodsituaties. Als de noodsituatie weg is kan de psychose ook bij de vuilnisbak. Zo nodig maken we gewoon een nieuwe. Das het voordeel van handig zijn.

Als ik naar Amsterdam wil heb ik al een psychose nodig. Dat is mijn treinkaart van in en uitchecken. Doodnormaal en hartstikke geschift. We doen het er maar mee. Inklokken en uitklokken. Ik word daar nou net niet paranoia van; ze gaan hun gang maar mijn trajecten na te lopen, paranoia word ik als ik zelf de les nog niet heb geleerd over dat soort flauwe zaken nooit meer na te denken. Ik haal mijn schouders nog eens op, loop door.

Als de hemel al af is en ieder heeft het over de hel, dan kijk ik spontaan naar wat ze kunnen bedoelen. Dit zien is vrij, het geloof erin is psychotisch. Ik geloof helemaal niks kan ik u vertellen en het bevalt me uitstekend. En ook in mij steekt een Jekyll & Hide; tis nu aan eerwaarde lezer te beoordelen wie aan het woord is. Het boek zelf heb ik nooit gelezen maar de gedaanteveranderingen die ik kan vertonen zijn me wel beleefd doch strikt medegedeeld. En ik wist altijd dat ze gelijk hadden, dat is nog het meest gekke van alles.

Het lijkt wel een soort express. Een psychose bedoel ik, een trein die je kan nemen als iedereen uit de nek lult. Groot gelijk. Zou ik ook doen. Hoeveel kost dat? Waar moet ik me melden? Geef mij maar…en dan verstomt er iets…altijd gebeurt dat

Stil, sjttt, stil…

Opeens…kun je het zien?…opeens rijst uit al die beeltenissen dat wat geen beeld meer is en wel het licht in alle dingen. Wie is er gek; ik of jij? Verhalen maken oorlog. Je kunt het zo groot maken als je wilt. Goed en kwaad bestaan niet; dit zijn de wetten. Gemaakt in iedere schepping bijzonder. Daarmee vechten? Ben je wel goed bij je Hart?

Psychose is doorgevoerde grensoverschrijding zonder contact met je omgeving. De wereld is al gek dus die tweede stap is vrij makkelijk gemaakt. Retourtje niet gegarandeerd maar als je goed oplet geniet je er misschien zelfs van. Dat had ik ook dubbel die nacht dat ik na inname van paddenstoelen de stad in ging om te drinken en werd opgepakt, vervoerd per busje en iedere realiteit, als er al zoiets bestaat, kwijt was. Achteraf wist ik het verhaal wel weer maar in het verhaal was ik louter slachtoffer van fantasie geweest en nu was het weer over. Die heftigheid heeft de drang tot grensoverschrijding blijkbaar. In mij altijd gehad althans.

Ieder mensenkind begint puur. Zag er vanmiddag nog een op een terras, net anderhalf jaar of zo, rillen en chillen in de armen van zijn trotse vader. Dan zie ik liefde en geen potentiële verdeling omdat in mijn leven een aantal dingen mild gezegd niet goed gingen. Ieder mens, als ie de volwassen leeftijd bereikt, weet dat ie alleen staat, hoeveel clubjes die ook bezoekt. Psychose is het uiteenvallen van clubgevoel tot in je diepste eenzaamheid.

Ieder mens komt uit de bron. Maar dat betekent nog niet dat het onverdeelde lol gaat worden. Psychose is niet persoonlijk omdat het maatschappelijk geïntegreerd is in alles dat massapsychose heet, op televisie is, en daarom standaard en normaal gevonden wordt. Vooral kijken tot je erbij in slaap valt.

Je kunt toch gewoon stellen dat goed en kwaad verzinsels zijn en dat alles iedere dag precies gebeurt zoals het gaat? Daar is niks filosofisch aan. Maar voor verhalen vermoorden mensen elkaar. Niet voor land, voor verhalen alleen; psychose al overal. En overleven bestaat niet.

Zien zelf is nooit gevangen. Verhalen geven de suggestie dat zoiets bestaat. De keuze die mensen verzinnen is al geschift. Werkelijkheid is. Als je je zin niet krijgt is het opeens U WIL geschiede? Waarom ben je niet gewoon fucking jaloers en boos en eerlijk? Dat is het voordeel van de psychose: een dikke middelvinger naar iedereen. Maar ja, je moet verder, past je weer wat aan in de verdeelde wereld en lijkt zowaar genezen. Maar iedere pose zie je meteen en je bent nog net zo gek als je altijd was. En ziet dat het goed is.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

