Gemijmer op de Nieuwmarkt & het geheim van relatie.

 

.

Vanmiddag een ontmoeting gehad met een goede vriend en het onderwerp was onder andere liefde en attachment; waar eindigt het een en begint het ander. In relaties treedt heel snel attachment op, dat maakt dat scheiden pijnlijk is. Liefde voor een persoon krijgt iets krampachtigs als er door intimiteit attachment mee gaat spelen. Daar vrij van te blijven is nog een hele kunst; tis me onlangs weer niet gelukt. De vriend vroeg me op een gegeven moment of ik denk dat ik de fouten die ik meende gemaakt te hebben had kunnen voorkomen. Nee, zei ik, dat stel ik achteraf wel vast maar ter plekke zag ik het blijkbaar nog niet anders had ik er wel naar gehandeld. Ik krijg in flashbacks beelden te zien die me tonen dat ik heel vaak lag te slapen ja, niet goed oplette. De afwikkeling van geschiedenissen open baart altijd waar de blinde vlekken zaten en ze verkeren steeds weer ergens anders dus daarvan afkomen lijkt me een utopie. Het is de feitelijkheid binnen de vormenwereld; binnen die wetmatigheid zie je wat je opvalt en je blinde vlekken gaan dan met je op de loop. Wondere wereld die bewustzijn heet.

.

Mannelijke en vrouwelijke perceptie, dat kwam ook ter sprake. Hoe verschillen die? En zal een man ooit een vrouw begrijpen of is dat altijd een nodeloze omweg omdat het louter gaat om directe communicatie in overgave en respect? Ik hou het op het laatste. Pas als er moeilijkheden optreden bezoek je het denken om met beelden uit te vissen wat hier nou in godsnaam aan de hand kan wezen. Maar die beelden vertolken de werkelijkheid helemaal niet, die is allang verder. Tis rommelen met imago´s om vooral geen gezichtsverlies te lijden denk ik geregeld. Mannelijk getob. Een vrouw, zei de vriend, lijkt veel makkelijker die knop om te kunnen zetten en gaat zonder al teveel drama gewoon verder met haar leven na een scheiding. Dat klonk plausibel maar echt weten doe ik het nog steeds niet. Ik snap er uiteindelijk toch ook geen ene donder van.

.

We waren op de Nieuwmarkt op een terras terecht gekomen; er kwam weer heel wat prachtigs voorbij. En het roversoog dacht: het seizoen is weer geopend. Maar ja, we zaten aan de wijn en waren alweer aangeschoten aan het worden; dat werkt dan toch helemaal niet? Tijdens de wandeling naar de Nieuwmarkt had hij ergens gezegd: kan ook helpen tegen minnepijn als je snel een andere relatie aan gaat. Ik overwoog het terwijl we door de hoerenbuurt wandelden. Maar nu op het terras wist ik me een zuipschuit met dikke pens die eerst maar eens flink mag ontgiften. Je kan toch niet zo een feminiene parel mee naar huis nemen om vervolgens drie dagen in je nest te liggen om op te knappen? Verlang naar een duurzame relatie. Zei dat hardop. En hoorde de vraag aan: hoe lang kan een duurzame relatie levend blijven zonder in een sleur te geraken? Volgens mij kan het. Er is creativiteit voor nodig. En openheid van beide kanten.

.

Waarop het gesprek koerste naar de overweging: in hoeverre pas je je dan aan aan een ander? Of moet je, als je onafhankelijk wilt zijn, je nooit aanpassen? Was een grappig deel van het gesprek. Hij gaf als voorbeeld een date die hij had, een vrijgevochten type maar toen hij op een moment een afwasje stond te doen kreeg hij allerlei regels te horen van hoe dat anders moest. Ja, dan zeg ik: lieverd, doe jij het lekker op jou manier; ik doe het zo. Ja, zei de vriend, maar ze vond dat het niet hygiënisch was wat ik deed. Tja, respondeerde ik, dat raakt haar levenssfeer en dan is het aan jou om te beoordelen of je met haar daarin mee wilt gaan of niet. Bij mij in huis waren het de slalepels. Die zette ik altijd al in een pot op de keukenplank. Zij deed ze echter steeds in de la. Moet je je dan aanpassen? Gaat dit ergens over? Nee, voortaan in de la dus in plaats van scheiden. En nu liggen ze in de la en zijn we gescheiden; zo kan het dus lopen.

.

Oef, daar dansten weer wat billen voorbij met trainingsbroek naadloos erover heen. Dit ontlokte mij de erkenning dat de alcohol mijn vleselijke begeerte nogal verhevigt en dat dit bepaald een onrustige modus van bestaan is. Hij schoot in de lach omdat ie vanmorgen nog Gerard Reve had gelezen die schreef dat ie na de wijn altijd zo enorm geil werd. Tis zeker zo. In de weken dat ik niet dronk of rookte werd een mooie vrouw tijdens mijn wandelingen ook wel opgemerkt, natuurlijk, maar die reed dan voorbij en dan liep ik daar weer gewoon stap voor stap alleen te zijn. Met drank krijgt die aandacht een exclusieve steun die je obsessief kunt noemen. Bewustzijnsvernauwing. Steeds moeten loeren naar de lust. Very unrestless indeed. Toen zij hier nog woonde was die onrust ook helemaal weg. Het is heerlijk om je een geliefde te weten die trouw is. Maar tegelijk werd de vraag: is liefde niet altijd het geval, waarom dat aan iemand verbinden? Ik zei: omdat je met die persoon zo intens makkelijk veel deelt en als de seks dan ook geweldig is hoef ik verder geen variatie meer.

.

Wat is het geheim van relatie? Hij had me de vraag op verschillende momenten voor me opgeworpen. Eerst, op het terras, had ik gezegd: niet vermijden. Maar het gekke is natuurlijk dat als je relatie niet vermijdt er ook van relatie geen sprake meer is; relatie is een idee dat vermijdt wat is. Later, toen we naar het Centraal Station wandelden, was mijn antwoord: er is volgens mij geen geheim: relatie is spannend en doet ook pijn. Nog eenmaal kwam hij met milde doortastendheid met dezelfde vraag op de proppen: wat is het geheim van relatie? En opeens wist ik het juiste antwoord: ik heb werkelijk geen flauw benul, ik kan het je niet vertellen.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

