Bevrijdingsdag 2014 in Haarlem

.

Vandaag wordt bevrijdingsdag gevierd; dan is het altijd reuze druk in Haarlem centrum. In de Haarlemmerhout verzamelen zich mensen in grote getale rond de podia waarop muzikanten hun werk laten horen. Ik had nog even overwogen mij in de menigte te mengen maar zag hier in latere instantie van af. Mijn fiets door het centrum manoeuvrerend eind deze middag bleek dat veel mensen samen niet per se het sociaal gevoel vergroot want de meesten slaapwandelden en vergaten het verschil tussen trottoir en fietspad. Voelde me feitelijk goed, meende dat een massa mensen in mij op zijn best een gevoel van eenzaamheid op zou wekken. Maar zo rijdend door de zonnige straten van de binnenstad genoot ik er net genoeg van om mijn private en de laatste weken wat zwaarbeladen gedachten over de liefde even te vergeten. En te genieten van al het schoons dat over straat ging. Ik dacht bij iedere mooie vrouw: als je zo mooi bent dan weet je dat toch de hele tijd? Beetje domme gedachte van mij; een projectie omdat ik er de hele tijd mijn ogen niet van kon afhouden. Voor je het weet heb je een ongeluk. Slaapfietser rijdt slaapwandelaar omver.

.

Op de weg terug, naarmate de drukte op straat afnam, voelde ik niet dat ik iets miste. Genoot van het zicht bij een take-away pizzeria; barstensvol en op vier trottoirhoeken zaten jongeren in groepjes gretig te smullen, steeds een stuk van hun kartonnen dozen nemend. Hoeveel zouden ze al gedronken hebben? Van alcohol daalt de bloedsuikerspiegel en dan lus je wel wat extra´s. Ik pedaleerde het schouwspel rustig voorbij met een zeker gevoel van opluchting dat ik tussen alle boodschappen in de fietstassen bij het uitpakken toch ook nog wijn zou aantreffen. Vanmorgen had een vriend me gebeld en me gewezen op een uitzending met Hafid Bouazza die gisterenavond is uitgezonden. Die zou ik gaan kijken. Deze vriend en ik waren de auteur eens tegengekomen in Café de Zwart te Amsterdam. Ik dacht dat ie abstinentie probeerde in die tijd maar zeker weer een terugval gehad. Hij was toen niet gezet maar vorige week bij Pauw en Witteman zag ik een opgeblazen doch sympathieke man. Die er niet meer over denkt te stoppen met drinken ongeacht de twee ziekenhuisopnamen wegens delirium en levercirrose. Dat intrigeerde mij al dus dit wilde ik ook zien en nu toch nog even niet bij een kop koffie. Voelde onmiddellijk weer sympathie toen ik deze uitzending bekeek; de ruiterlijkheid zonder spijt sprak me daarbij zeker aan. Een erkenning aan zichzelf dat alcohol zijn meester is, en dat dat dan ook zo moet zijn. Dat kon ik zien aan zijn lach, hij was blij dat zijn gevecht gestopt was geloof ik. Zoals in het noorden van het land eens een groep mensen zichzelf met opzet met HIV infecteerde zodat de deelnemers voortaan zonder doodsangst naar hun sekspartijen konden gaan. En zoals ongetwijfeld op bevrijdingsdag in Haarlem binnenstad mensen vanavond weer met elkaar op de vuist kunnen gaan. Het talent van de mens voor geweld is groter dan die voor vrede omdat we elkaar al als verdeeld aanschouwen. Er kan een moment komen in ieders leven, dus ook in die van de junk, dat ie zijn strijdperken verlaat en zonder oordeel spreekt over wat hij zelf beleeft. Zo versta ik Hafid Bouazza. Ik ga het zonder drank proberen maar zal dit nooit meer beter noemen.

.

Ik vind het mooi dat we bevrijding vieren. Maar het roept meteen dat andere op: Koos Postema heeft geen behoefte mensen ´uit die tijd´ te vergeven. Dan wordt het nooit wat Koos. Dat zal ik je uitleggen. Mijn jongste broer leest veel eerste wereldoorlogboeken. Omdat, zegt ie, de aanleiding voor die wereldoorlog peanuts was en de gevolgen verschrikkelijk waren en nog rijkelijker absurd. Ik zei hem dat ik geen geschiedkundige bibliotheek ben maar wel weet dat alle oorlogen op dezelfde manier gebouwd zijn. Eigendomsrecht en twisten erover. En het ene eigendom(!)document stamt van het ene jaar en de tegenstander heeft een document van een ander jaar. En dan het bedrog buiten dit feit! Chamberlain die met een papiertje wuifde omdat ie een overeenkomst met Hitler had. Mijn vader heeft dit bedrog vaker benoemd in mijn jeugd. Ik ben geen historicus en hoor iedereen aan maar dat de ethiek in deze wereld niet groot behuisd is lijkt me duidelijk.

.

De echte feiten ken ik niet want ik was er niet bij en moet het, net als iedereen, met de mij aangedragen feiten vandaag doen. Hitler stak de Reichstagsbrand zelf aan zo wordt gezegd. Ik hoor ook dat 9/11 een insidejob was en dat de Zapruderfilm bewijst dat Kennedy door zijn chauffeur zou zijn omgebracht, kijk maar.

.

.

Bewijst dit nou wat? We kennen ook de ballistische theoriedeskundigen die wat anders zeggen en Lee Harvey Oswald werd al heel snel neergeknald door Jack Ruby. Mensen die zeggen dat 9/11 an inside job is leven over het algemeen ook niet lang. Dus? Manipulatie is de gangbare levensstijl anders zouden we dat gedoe allemaal niet hebben. Oké, de hele wereld is corrupt dus ik moet het ook wel zijn. Ik ben door die wereld opgevoed. Ik kijk ernaar. Klopt wel heel goed. Mijn erkenning is mijn bevrijding.

.

Je bent nog niet jarig! En op een dag mag je het dan wel zijn. Dat is bevrijdingsdag ook. Tis ingeperkt tot een dag in het jaar; als je het mondiaal bekijkt ook onwaar. Iedereen is potentieel kanonnenvoer. Bevrijding zit niet in het westen en niet bij Poetin. Als ik Poetin over Amerika hoor praten vind ik hem scherp en wijs. Op dat vlak van verdeel en heers, want mijn bevrijding ligt er niet. De wereld is een gekkenhuis en dat zal ook wel niet anders worden. Als je er een wijze in zet wordt ie gekruisigd. Bevrijding, als ik daar al een altaar voor zou stellen, zou voor mensen zijn als Etty Hillesum die in haar dagboeken de doden in het concentratiekamp langs ziet komen en de hele tijd God viert, ook als ze haar vriend verliest. Ze verliest geen liefde.

.

Mij inspireren de mensen die de waarheid zeggen ook als het ze zelf niet uitkomt. Jezus is meest imposant hierin voor mij naar de maatstaven van mijn opvoeding, dus voor mij een makkelijk bereikbare inspirator. In die inspiratie wordt principieel niks afgewezen en erken ik de dingen waar anderen excuses voor verdienen. Tot ik werkelijk alleen durf te zijn en geen excuus meer nodig heb. Wat geen nieuwe verlichting is maar het sterven aan het oude.

.

Vergeving bestaat. Das beter mijnheer Postuma. Uw documenten zijn ook onjuist. Niemand heeft enig recht van spreken; het gekkenhuis kent alleen maar corruptie en adaptatie. Aanpassen en je bek houden leidt tot het kapsel van die idioot ergens in Korea en dit niet doen tot het Kruis. Wat daartussen mogelijk is is de hemel op aarde, de dood verlost van iedere droom.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, Jezus, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

