Invocatie

.

1.

Buig mijn hoofd,
hak maar af,
heb ik niet meer nodig.

De hersenen hebben me verteld
dat ik in het Hart moet wezen;
voortaan vrije doorgang.

Hoofdloos.
Overgeleverd.
Gered van mijn hel.

2.

Dienstbaar was ik zonder hoofd
en ook hoofd zonder dienstbaarheid,
maar dit klopt beter.

Gewoon beiden rustend
tot iemand ergens een beroep op doet:
dan ontwaken ze tezelfdertijd.

3.

Jezus werd behoorlijk brutaal
toen hij Zijn Vader de opdracht gaf
hen te vergeven
omdat ze niet wisten wat ze deden.

Maar Hij had wel gelijk.

4.

Hoe vind ik taal?

Eerst heel lang verdwalen
en dan de opgepikte woorden gebruiken
om de stilte aan te wijzen.

Maf.

5.

Icoon van mijn vertrouwen
zelfs als Gij nooit bestond
bewijst U me goede diensten.

Ik voel Liefde!

6.

Die ouwe Tukaram wist ook wel

dat hij zijn gedichten niet schreef God;
knap geschreven!

7.

Mijn vader zei dat hij Adolf Hitler
in de hemel wilde ontmoeten
maar mijn moeder vond dat geen goed idee.

Ze was proper.

8.

Als je God uitdaagt
komen ook de duivels dansen.

9.

Wat kan mij mijn belang nou schelen
als U mijn wil toch frustreert?

U wint altijd heb ik de indruk.

10.

Ik zal mijn best doen
maar dan moet U ook een beetje aardig wezen
voor mij!

Anders heb ik er niks aan.

11.

Omdat U maar een gedachte bent
doen we het met geloof, is dat het?

Toon U, ik ben het spel moe.

12.

O ja, vergeef me want ik had echt geen idee
wat ik met ideeën deed.

U bent begonnen, niet ik.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Jezus van Nazareth, poëzie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

