Vriendschap en onpartijdigheid

.

Verdomme, ik had me verslapen! En flink ook. Was de hele week steeds rond achter uur ontwaakt, maar had nu flink doorgeslapen. Waarschijnlijk omdat ik met het schrijven van de laatste twee blogberichten een zekere acceptatie van haar vertrek met bijgaande ontspanning beleefd had. Nu had ik voor de zekerheid de wekker op de juiste alarmtijd gezet maar verzaakt deze ook te activeren. Het tijdstip dat we hadden afgesproken werd ik wakker! Even later constateerde ik dat de wekker 25 minuten voor stond; dat was dan weer in mijn voordeel. Probeerde hem te bellen maar het nummer gaf tot twee keer toe geen gewenste response. Ik spoedde me onder douche, schoot in de kleren en kwam uiteindelijk slechts 25 minuten te laat. Eerst maar een koffie met een glas water op het zonovergoten terrasje op station Overveen. En nog zo een rondje. We maakten weinig aanstalten te gaan wandelen. Een wijntje dan maar? Oké, een wijntje. Dit wekte de smaak voor een tweede en we zijn niet meer van dat terras afgekomen tot een uur of tien ´s avonds, waar ons afscheid kwam. En het was een geweldig avontuur met niet zelden biggelende tranen van het lachen waar openheid en zelfspot ons gesprek bepaalden. Mijn goedheid, daar was ik even aan toe zeg! Dat gedonder met die liefde die het opeens niet meer wil doen maakt altijd veel verdriet los maar hier op het terras werden zware gevoelens bevrijd met menig bulderlach; janken van de lol! We zijn van hetzelfde sterrenbeeld en dat wil wel; we voelen elkaar diep en makkelijk aan en zo wordt er steeds veel in korte tijd gedeeld. En stof genoeg; we zaten daar ruim negen uur te kletsen, te keilen, te filosoferen en te schateren. Ook de rollercoaster van mijn afgelopen maanden binnen die negen uur doorgesproken met een vriendschappelijke gemoedelijkheid omdat er gewoon het constateren is en niets ervan wordt veroordeeld. Gesukkel is gewoon gesukkel en daar gingen de tranen weer over zijn wangen zag ik door de mijne heen; al dat gesukkel was goede brandstof voor ons opmerkelijk vrolijk samenzijn. Mooi zo.

Op een gegeven moment pakte hij een papiertje tevoorschijn. Kon aan zijn gezicht zien dat er iets leuks kwam. Hij sprak over Peter van Straaten en overhandigde me deze afbeelding.

DSCN0981

Ik sprak ook over Peter van Straaten en een afbeelding die ik erg mooi had gevonden. Of ik deze helemaal goed memoreer laat ik even in het midden. Terwijl ik het vertelde deed ik alsof ik die man was met de vingertoppen van mijn handen op de tafel. Zit een man in een grote kantoorruimte aan een enorme werktafel met helemaal niks erop. Onderschrift zoiets als: ´Zo, en nu aan de slag´.

Doet denken aan Oliver Hardy die een afgebrand huis binnen komt via de nog enige staande deurpost.

Natuurlijk komt er altijd wel iets van onze tijd bij een spiritueel leraar om de hoek kijken. In kritische zin over de leraar maar ook in begrijpende zin, als we onze eigen verleiding bespraken onszelf speciaal en autoriteit te vinden. Hij vertelde me een anekdote uit die tijd die ik vergeten had en kon het bijna niet vertellen van het proesten al. Na een bijeenkomst met de leraar reden we samen eens met iemand mee naar huis, toen we een leerling met panne aan de kant van de weg zagen staan. Ik zei toen: ¨rij maar door, das karma¨.

Ons gesprek nam een mooie wending toen we spraken over het doel van spiritualiteit, wat mensen ook wel verlichting noemen. Het idiote is namelijk dat als je het zoekt dit altijd een mentale operatie is en bij voorbaat onverlicht. Verlichting is al de onpartijdigheid in de ogen, welk bedrog zich ook op het filmdoek afspeelt. Ik erkende dat ik fouten hierin heb gemaakt die ik een aantal spiritueel leraren heb verweten. Hij erkende de kracht van de verleiding jezelf bijzonder te achten en gaf een voorbeeld daarvan. Alles zo gewoon en vriendelijk diepgaand. Prettig.

En natuurlijk word ik vandaag wakker met haar. Letterlijk, ik zag haar haren op het kussen naast me. Ze zat er zelf niet meer aan vast maar ik voelde liefde en ook de pijn om haar vertrek. En natuurlijk heb ik een kater maar zoals hij op het terras had gezegd: dat zwelgen en even flink doorhalen is deel van dit proces. Hij bedoelde in mijn oren dat ik het niet onnodig moeilijker hoef te maken door er nog eens een zelfverwijt aan toe te voegen. Het mocht zo zijn. En nu lag ik alleen in dit bed te kijken naar haar haren. Heb ik het al geaccepteerd? Ik voel me katerig en geïrriteerd en jaag nog eens wat duiven van mijn balkon. Zie me onderweg in een grote spiegel en hoe fors dit lijf weer is geworden, en dan niet van de sport.

Ergens afgelopen week liep ik door de hal van dit appartement en ik voelde me zo waardeloos dat het opeens niet meer vol te houden was, opeens werd het een film in plaats van feit. Ja, alle shit zit in die film maar die shit hoef ik nooit meer in te nemen. Daar is onpartijdige waarneming voor nodig. En, dat is de blijde boodschap, die bestaat altijd al. Ieder herstel ontstaat uit herkenning, niet uit spastische therapieën. Dus het is zoals het nu is; onpartijdig kijken is altijd ´t snelste want de onverdeelde weg reeds. Natuurlijk mis ik haar; dit is mijn weg.

Dat was interessant: was ik nou te dominant of had ze me gewoon af kunnen stoppen? Ze deed het niet, ze vertrok. Het zat niet in het vat blijkbaar. Een wens die niet kan uitkomen moet je niet willen hebben zal ze gedacht hebben. Ik vond: kan wel. Kijken en dan kan het. Dat vind ik nog steeds. Maar mijn wens is geen wet. En de keuze daar gemaakt. Oké, zo zal het zijn.

Punt met zelfonderzoek is natuurlijk dat je met niemand wat te maken hebt. Ik bedoel: tis geen Marie- of Harry-onderzoek, je onderzoekt jezelf en krijgt zo te zien dat je hele inhoud van al die anderen is gemaakt. Waar en hoe je aan die imago´s, schijnbaar, vast zit. Zo kan het leven vrij blijven stromen en loopt waarachtigheid geen enkel gevaar.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in cartoon, filosofie, liefde, proza en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

