Avondgemijmer

 

.

Por favor. Dat staat op de laatste fles. Dank u wel beleefd. Het heeft zijn werk wel weer gedaan. Tis zinloos, ik weet het. Het idee dat het wel weer kon, een wijntje, dat vond zij eigenlijk ook wel. En toen ging het mis. Alstublieft. We hebben ons best gedaan. Hoewel het altijd beter kan natuurlijk. Zonder wijn nog beter, tis weer bewezen dat het de vreugde van dagen goed weet te verstieren. Niet dat het anders niet fout zou zijn gegaan met ons, want de spanningen waren er al in de zeven weken dat ik droog stond en ook niet rookte. Wil terug naar die vitaliteit of je nu terug komt of niet. De wijn is ook maar niks. De vertaler van dichter Fernando Pessoa, August Willemsen, die zoop ook wat af. Volgens mij liep ie op een dag met vodka in plastic tassen naar huis en is toen van de trap gedonderd of zo. Ontwenningskliniek. Dat moet niet nodig zijn. Niet die val, ook die kliniek niet. Tis weer mooi geweest; de kermis kan weer verlaten worden.

.

Iemand vindt het leuk mij van commentaren te voorzien onder verschillende schuilnamen en met steeds hetzelfde IP-adres. De commentaren zijn altijd bedoeld om te kleineren en zo zelf te groeien. Als ie suggereren wil dat er bij mij niks van waarde te lezen valt, waarom komt ie dan wel steeds lezen? Voelt als een luis in de pels, als iemand die zich vergroten wil ten koste van de energie van een ander. Een parasiet. Wat scheelt hem? Ik weet wie het is. Zichzelf onder eigen naam kenbaar maken doet ie niet. Schuilnamen vindt ie nodig. Tis zo flauw allemaal. Als je de kunstenaar bent die je jezelf noemt zoek dan niet heimelijk de polemiek, maak liever oorspronkelijk werk en reageer alleen met open vizier. Doe jezelf en mij die dienst. Dan spreken we, anders negeer ik je.

.

Verdriet over een verbroken relatie kent twee kanten: de pijn van gemis en overwegingen over hoe dat gemis heeft kunnen ontstaan. Dit houdt me intens bezig, steeds weer. Bij wie is dat niet zo? Dus we bedoelen hetzelfde. Dat is toch genoeg voor compassie en de smeerolie van een mooie relatie? Maar ja, tis waar, zag ik vandaag terug: ik was best vaak irrationeel en geïrriteerd tegelijk. Daar ben ik niet trots over. Gisteren op zonnig terras sprak ik hier met een vriend over en ter sprake kwam dat de christenen met zonde schuld bedoelen maar iemand uit India noemt het zonde als er iets nodeloos verloren gaat, zonder daar schuld in te betrekken. In de bijbel is dit de andere wang en in de Bhagavad Gita wordt Arjuna tot strijd gemaand door Krishna.

.

Tis beter als ik gewoon mijn indrukken zeg en er geen clausule aan verbind dat de ander er iets mee moet. Niemand moet wat, alles mag. Niemand is iemand anders wat dan ook verplicht. De egoïst is eerlijker dan de vredestichter die innerlijke nood met hulpverlenen ontloopt. Zo steken die dingen in elkaar, of je het nu zien wilt of niet.

.

Bukowski ja, en Brusselmans, daar hadden we het ook over gisteren op het terras. Dat die zo verdomd goed schrijven ook al lijken ze het nergens over te hebben. Nee, precies, dat is het ´m juist. Overbrengen wat je bent is nog een hele kunst. Tis zien zelf die oprecht getuigt, eventueel van de zinloosheid der dingen.

.

Eigenlijk was ik altijd een verlegen jongetje. Die grote mond is een innerlijke kracht die na opening zijn grenzen niet goed heeft geleerd. Dat gebeurt nu wel weer stevig. Zij is het grootste verlies. Het was niet nodig geweest kan ik niet zeggen maar tis wel gebeurd. Denken aan repareren of je verlies nemen? Ik neem dan, stampvoetend in eerste instantie nog niet, nu wel mijn verlies, omdat ze nee zegt. Tis een ernstig verlies want ik wilde met haar oud worden maar wat ze in mij zag kon ik niet bestrijden. Mijn hopeloosheid werd alleen maar boos, ook voor de fles weer in het spel kwam.

.

Als ik hier niet van leer ben ik onleerbaar. En wie weet zal dat ook blijken maar waarom zou ik die gedachte nog open houden? Dat is de principiële vraag die rest. Mijn praktijk zal antwoord geven.

.

 

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

