De stilte ontvlamt

.

1.

Waar is al die wijsheid gebleven?
Verstomd staar ik op een leeg scherm.
Wat zal ik nog?

Buiten weerklinken kinderstemmen
echter dan alles dat ik ooit wist.
Wat moet ik nou?

Dat vreemde denken doet hardnekkig
alsof het alle tijd heeft
maar in wezen verslijt het,
—ijdelheid sterft.

Proost, daar ga je ouwe tovenaar;
je hebt me tot heel wat onzin verleid.

Neem het je niet kwalijk;
niemand kon er wat aan doen.
Maar je gaat wel in de wacht.
Toont je alleen als ik dat wil.
Ga van mijn troon!

.

2.

Met stomheid geslagen
en toch: alles is hier.

Hoe heb ik kunnen denken
dat er iets verdwenen was?
Er werd niks gemist;
er was een gedachte teveel.

.

3.

Eerst was ik een ego
dat verlichting wilde vinden;
nu het denken veelal stil ligt
is het me teveel woestijn
in ene keer.

Dus ik flirt nog met de tovenaar
van tijd, dromen en de dood.

.

4.

Zocht mezelf en vond
louter leugens.

Ik dacht dat ik te denken was.

.

5.

Dacht altijd
dat ik steun en toeverlaat nodig had
maar die eis heeft zichzelf bedrogen.

Relatie is een leuk idee;
niet als we elkaar ermee verlammen.

Liefde kan geen afspraak zijn.

.

6.

De wijn, ja, dat was nou niet echt handig.
Op twee wijzen geen maat weten te houden.

.

7.

Deze kletskous hoorde Nisargadatta zeggen
dat de adem zelf een grote kletskous is.

Ongevraagd en spontaan in deze film beland
die pijn doet en vaak ook leuk kan zijn.
De film kan heel gemeen zijn.
Als je eraan mee wilt doen voor wat genot
betaal dat met lijden.

Niks mis mee;
goed om te weten.

De film kan altijd uit.
Hoe?
Zien wat is en niks meer of minder.

.

8.

De ontdekking van vrede is zo volstrekt eenvoudig
dat ik moeilijk begrijp dat ik dit niet eerder zag.
Dat te proberen is ook alleen maar verloren tijd.

Begrijpen niet nodig; zien genoeg.

.

9.

Als het me goed gaat huil ik makkelijk.
Ik huil nu minder; beetje op slot.

Lachen zo ook zeldzaam.

.

10.

Ga de prijs nu maar eens betalen
voor een goede prijs, haha!
Maar!

Het koninkrijk inleveren
om het grotere te vinden
is een onmogelijke strategie.

Met je kop tegen de muur stoten,
das pas verlichting!

Zonder lijden krijg je geen mens aan de praat.

.

11.

Een gedachte die stilte zoekt,
dat kan gewoon niet,
dus dat kunnen we vergeten.

Doet me denken aan een haiku
van who is in a name
die ongeveer zo ging:

de kat op het dak
ligt rustig te luisteren
hoe vrouw hem uitscheldt

.

12.

een goed gedicht
moet in de laatste regel instorten

anders is er van oplichting sprake

.

13.

ik ben in principe een blij mens
en sympathiek bij de koffie

weet weer wat me te doen staat

.

14.

Vandaag liep ik door de hal
en dacht: als God de film wil oké
maar dat betekent niet
dat ik er onder hoef te lijden.

God en ik
tegelijk uitgezet.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

