Je bent de mooiste

 .

Je afbeeldingen roepen bewondering en pijn op. Ik denk dat dat is omdat ik al je pijn voel. Ik denk het niet eens, als ik het niet kon weten vertel je me het terug. Zo zijn we verbonden. Ik heb je lief.

.

Ik, die altijd zei dat je aan niemand vast moet zitten. Ik die zei: kijk eens hoe je aan mensen vast zit. Ik die zo beet kreeg en je binnen wilde hengelen. Jij die je schuldig voelde omdat je het niet kon: het loslaten van anderen en mij tegelijk. Ik heb je lief.

.

Jij die me zei: het moet niet makkelijk zijn alles te voelen zonder dat je het kunt oplossen. Je zei dat je een last voor me was. Ik zei nee, geen last, als ik de kans krijg. Ik kreeg de kans. Maar als je faalde werd ik snel boos. Ik heb je lief.

.

Jij, die begon te grappen, dat ik nu wel veel minder snel boos werd om dezelfde feiten. Ik die moest lachen of huilen terwijl ik eigenlijk boos was. Jouw hart die mijn dijken steeds wist te doorbreken. Ook toen je me vroeg eens mijn duidingen te laten en te voelen, waarop mijn dijken braken in een oceaan van tranen terug naar de plek die ze gaf. Waarop ik je gezicht weer zag.

.

We waren het zo eens dat je al zei dat het niet kon. Ik zei dat dit nou eens echt kon maar jij bedoelde wat anders. En ik verstond je; er zijn anderen en die vragen ook je aandacht. Hield ik van je of wou ik je houden? Het was allebei. Ik zei het je ook. Liefde was een egoïst geworden. Attachment noemden we dat.

.

Welnee, zei ik meteen al, ik zie het niet beter dan wie dan ook. Maar als ik iets zie zeg ik het wel meteen. Kan mij het schelen: als wat ik niet meteen zeg niet welkom is ben ik niet welkom en kan ik niets aan die zogenaamde ander verliezen. Maar als jij weg gaat voelt dat anders. Jij bent geen ander en tegelijk de iedereen die mijn kluizenaarschap verpulvert.

.

Jij hoeft me niet meer te vragen wat onafhankelijkheid of vrijheid is want bij gebrek eraan ga je toch je eigen gang. Ik ga het je niet meer uitleggen want als ik zondig hou je toch van me. Het leven is het wonder van je te houden ook al kies je elders je aandacht. Mijn laatste jaloezie wordt opgevreten. Ik heb je lief.

.

 .

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

