Nisargadatta Maharaj in woord en beeld

.

Twee weken zonder wijn of ander alcoholisch vocht, een dag korter zonder peuken; behalve het voordeel van een verbeterende conditie schept dit ook weer wat ruimte in mijn geldzaken. Das mooi, want er is geen reden om mij zorgen te maken hierover; de huidige levensstijl is zo sober dat ik besef als vanzelf tot sanering van de financiën te komen. En behoefte om dit te belonen, zoals ik een vorige afkickperiode voelde, heb ik feitelijk niet deze keer omdat het plezier van niet naar de slijter en de verkoper van rook te hoeven zijn eigen beloning al is. Zo mocht ik afgelopen avond tijdens een wandeling weer bemerken dat ik, als ik in het straatbeeld iemand een sjekkie zag draaien of een sigaret zag opsteken, eenvoudigweg verheugd en blij was dat in mij die behoefte niet meer bestaat en ik mentaal zo vrij blijf van zorgen over of er wel genoeg van dit of dat gif in huis is. En hoewel ik dan geen beloning meer behoefde voor mijn gezonde levenskoers was ik vandaag toch, toen ik in de esoterische boekwinkel Au Bout Du Monde te Amsterdam was, bereid mijzelf de aankoop van een boek van Nisargadatta toe te staan. Het gaat om het boek Nisargadatta Maharaj in woord en beeld. Wat ik even niet in de gaten had is dat dit boek een vertaling is met exact dezelfde foto’s van het Engelse boek dat ik al thuis had liggen en dat als ondertitel A Visual Journey heeft. Beetje dom van mij, maar wie dom is moet gelukkig zijn zeg ik altijd maar en ik was daarom toch blij met de nieuwe aanwinst.

Nisargadatta Maharaj in woord en beeld

.

Het was rond 1990 dat ik Nisargadatta Maharaj voor het eerst ontdekte. Ik vond het boek Ik Ben, het eerste deel in vertaling door Wolter Keers van I Am That, in de plaatselijke bibliotheek. Ik zat gehurkt voor een boekenkast, trok het blauwe boek eruit, bekeek de kleine foto van de leraar op de achterflap en sloeg het werk open. Het betrof louter dialogen zag ik; dat beviel me meteen uitstekend. Ik las wat zinsneden en was snel overtuigd, sloeg het boek dicht, liet het registreren en nam het mee. In die dagen werkte ik in verschillende parkeergarages te Haarlem waar ik vaak, met name tijdens nachtdiensten, veel tijd voor lezen had. Ik verslond de dialogen en was hogelijk verbaasd welke geestverruimende uitwerking de drukletters op mij hadden. Ik zeg wel ‘geestverruimend’ maar feitelijk is dat woord misleidend: tijdens het lezen leek ik ( de geest ) juist keer op keer geheel te verdwijnen!

Jaar in jaar uit tot op heden ben ik de wonderlijke spontane taal van deze meester blijven lezen en steeds dieper in hun betekenissen doorgedrongen. Er waren nog wel passages waarvan ik me af vroeg of ik ze wel goed begreep maar aan die laatste twijfels is deze dagen ook een einde gekomen. Het doet me denken aan Anthony de Mello, Jezuïet en flamboyant spreker, die de eenvoud van zijn inzicht graag met zijn publiek deelde. Hij stelde zichzelf, namens het publiek, daarbij de vraag: waarom kreeg je het inzicht pas zo laat in je leven, had je de evangeliën dan niet gelezen? Zijn antwoord luidde: ja, ik had the gospels gelezen maar herkende niet de waarheid die er wel degelijk in stond; op een dag opeens wel en toen was het volstrekt duidelijk. Waarom niet eerder? Dat wist ie ook niet, maar dat ie het nu wel verstond was zonder enige twijfel en tot zijn groot geluk. Ik denk aan deze bijzondere leraar, nu eenzelfde dankbaarheid mijn deel is, als ik besef dat de spiritualiteit, die eens nog grotendeels een mentale kwestie was, in dankbaarheid en middels de wijsheid van met name Nisargadatta is opgeslokt door het open ontvankelijke hart waarmee ieder mens geboren is.

Nisargadatta Maharaj in woord en beeld (1)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in nisargadatta, non-dualisme, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

