Milde klaagzang

.

Ik heb Tuka de wacht aangezet. Hoezeer ik ook gesteld ben op het humeurtje van onze bhaktidichter, hoeveel opwinding ik ook kan voelen tijdens het vertalen als Tukaram een grote mond opzet tegen de Heer van de schepping, ik moet hem nu passeren en uit eigen hart spreken voorgoed. Wie zin heeft ermee aan de slag te gaan mag mijn cahiers met vertalingen op komen halen en er wat moois van maken; ik ben klaar met die beminnelijke dichter van elegieën want klagen kan ik zelf ook heel goed.

Maar vannacht, vannacht heb ik veel gelachen. Dat zit zo. Ik lag weer vroeg in bed gisterenavond, dat wil zeggen, voor middernacht, en ik zette mijn notebook aan om nog eens het interview van Willem de Ridder met UG Krishnamurti en Byron Katie te bekijken en beluisteren. Oh oh oh, wat kwam Katie pedant over zeg! En tot mijn verbazing zag ik dat Janaki van den Brink, jarenlang organisator van en tolk bij bijeenkomsten van Katie in Europa, onder het filmpje op You Tube in een commentaar uitlegt waarom Katie zo ‘dishonest’ is. Verrassend, maar UG bleef aardig naar Katie die maar door zeurde en ik wilde nog wel meer van UG horen. Tijdens een van de interviews met hem viel ik in slaap met als gevolg dat hij in mijn droom optrad. Zo fel als ie kan zijn naar spirituele ‘conmen’, zo vriendelijk kan zijn stem klinken dat je denkt: verrek, hij wil toch ook wel iets van verlichting overbrengen! Niets is wat het lijkt. Vrolijk werd ik wakker.

De dag begon werkelijk met een brede grijns toen ik dacht aan al die lui die zichzelf verlicht verklaren, elkaar aftroeven, zeggen ‘echt’ of godbetere ‘helemaal echt’ te willen zijn! Dus het leven zoals het is, is nooit goed genoeg; dwangmatig wordt een toekomst geschapen, dat hoor ik erin. “Alles is namaak maar ik ben echt” is de vigerende blunder. Als er bij de argeloze leerlingen een kraakje in de harmonie of een scheurtje in het geluk komt is men meteen van slag en denkt men dat er weer een dure investering bij de guru gedaan moet worden. Nou, ik weet er nog wel een: Bentinho Massaro rekent slechts $300,00 voor een half uurtje met hem op Skype. Had ie eerst de mazzel van een acausale doorbraak tot gelukzaligheid, moeten nu die arme volgelingen nog bloeden ook! Ze gaan hun gang maar.

De spirituele industrie hangt van bizarre aannamen aan mekaar. Dat wil ik best wel uitleggen voor een leuk bedrag. Hoe dan ook, uitgangspunt voor iemand die investeert in een zoektocht, ook financieel, is de vooronderstelling dat het heden niet deugt en dat dit ligt aan de betalende persoon. Zelfs als die persoon het wel ziet op een dag zegt de leraar: “nee nee, je ziet het nog niet helemaal” want zijn of haar schoorsteen moet ook roken nietwaar? Bliss wordt als permanente toestand verondersteld en aangezien niemand dat beleeft is niemand ooit klaar en blijft men maar dokken. Om moedeloos van te worden dus we gooien er nog maar een workshop tegen aan!

Ach, vergeet mijn scherts maar; iedereen doet zijn best. Iedereen vindt het leuk als ie leuk gevonden wordt, zelfs al kost dat wat duiten. Het bordeel of de tempel, als het maar voldoet in deze dan is het goed. Ik zal niet zeggen dat er een betere weg is voor de mens; het blijft dwalen op deze aardkloot met je poten in de modder van het menselijk bedrog. Ik vind het niet erg meer dat een ieder de kluit belazert. Ik vind het wel leuk. Dus geniet ervan mensen, en gewoon betalen!

Maar we hoeven echt niet de spirituele centra af om bedrogen te worden; de popmuziek voldoet ook goed. Ik las gisteren in een Volkskrantkatern over verslaving ( je moet toch wat als je niet meer drinkt en rookt ) over het feit dat er nu ook therapie bestaat voor mensen die verslaafd zijn aan liefde. Jawel, ook hierin is geld te verdienen. In dat katern zei iemand iets dat me wel aansprak: de persoon was woedend op moderne lovesongs want die gaan helemaal niet over liefde maar over co-dependency! Ik moest weer zo lachen; tis ook zo! Tijdens verliefdheid is alles nog goed maar als de werkelijkheid doorbreekt wordt het altijd koude oorlog of openlijke strijd met alle wapenen beschikbaar tot de kinderen aan toe! UG had goede raad: bij verliefdheid komt hetzelfde fysieke stofje vrij als na het eten van chocola: dus eet chocola en bespaar jezelf een hoop ellende!

Ach, als je van niemand afhankelijk bent is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om van mensen te houden. Dus ik ga straks gewoon chocola halen; ik verbeter de wereld en begin bij mezelf.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in oplichting, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

