Tukaram III

Tukaram III

.

Tukaram (1608-1649) was een Zuid-Indiase dichter in de bhakti-traditie. Ik wil op mijn blog regelmatig wat verzen plaatsen die ik vertaalde vanuit de Engelse translatie van Dilip Chitre. De nummers boven de verzen verwijzen naar de bladzijden van de Penguin pocket.

Tijdens het verzorgen van dit derde deel zijn er ondertussen twijfels gerezen over het afbreken van de regels zoals in de Engelse pocket; voorlopig gaat Tuka in de wacht en zal ik mij in handschrift verder wijden aan de definitieve vorm die ik de poëmen wil geven.

34

Spoedig verdween
Wat ik had
Aan spaargelden.
Nee,
Ik offerde
Niets op.
Ik gaf
Het niet weg aan
Liefdadigheid.

Ik sneed mijzelf af
Van mijn geliefde vrouw;
Mijn kinderen,
Mijn broer,
Ze vonden mij
Plotseling
Een vreemde.
Ik werd
Een armzalige
Imbeciel.

Beschaamd
Mijn gezicht aan iemand
Te tonen,
Verborg ik mijzelf
In verlaten hoeken;
Bleef alleen
In onbezochte plaatsen.
Dat is wat ze nu noemen:
Mijn kluizenaarsbestaan.

.

35

Wat betreft het delen
Van eten met iemand
Is de waarheid:
Ik leed altijd honger
En was niet in staat
Honger’s kwelling te verdragen
Dus, genadeloos,
Accepteerde ik
Iedere uitnodiging
Voor een maaltijd
Weg kauwend
Meer dan mijn deel.

Tenslotte
Mijn devotie
Tot deze God:
Het feit is
Dat het een gewoonte is
Die ik erfde
Van mijn vader.
Zie je,
Dit aanbidden van godheden
Zit de familie in het bloed.
Het is niets bijzonders.
Tuka zegt:
Neem het niet per abuis
Op als buitengewone
Bhakti.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, poëzie, Tukaram en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

