Maffe woorden

.

Een gedachte, is het niet een zeer eigenaardig verschijnsel? Misschien moet ik het zelfs geen verschijnsel noemen want een gedachte kun je wel denken maar niet zien, probeer maar uit. Gedachten suggereren van alles maar geen van hen blijft. Een gedachte vasthouden is niet te doen; deze moet steeds opnieuw opgewekt worden want bezit geen enkele continuïteit. Neem de gedachte aan mijn leeftijd; ik ben alleen 52 jaar als ik dat denk, daarna ben ik gewoon weer tijdloos. Ja, het denken schept tijd en ruimte; zonder gedachte is er geen schepping mogelijk. Het begrijp ‘vrijdenker’ is erg bedenkelijk want ik voel me pas vrij als ik niet denk. Maar wat wil ik met dit abstracte geneuzel nu feitelijk zeggen? Helemaal niks eigenlijk; ik kan er verder geen fluit mee. Dus laat ik het maar over een heel andere boeg gooien.

Ik heb een nieuw Facebookaccount geopend. Op het vorige account heb ik de zoveelste ban voor een maand gekregen dus ik dacht dat euvel maar even te omzeilen onder de naam Joseph Maria. Mijn doopnamen zijn Jozef Maria dus ik klink als de ouders van God. Joseph Maria vind ik echter sierlijker, dus ik heb daarvoor gekozen. In mijn paspoort staat overigens Josef Maria, met een s in plaats van een z. Daar kwam ik achter in Maastricht toen de gegevens op mijn vliegticket niet correspondeerde met mijn identiteitsbewijs. Voor dat soort foutjes rekenen ze zo honderd of meer euro extra maar die dag had ik de mazzel een vriendelijk humeurtje in de dame tegenover me te treffen.

Identiteitsbewijs is ook een woord die mij aan het mijmeren zet. Hoe kan ik mijn identiteit bewijzen als ik alleen besta als ik aan mezelf denk? Het bewijs zit hierdoor vol gaten. Wat helpt een paspoort daar aan? Niks natuurlijk. Identiteit bewijzen kan helemaal niet of het feit dat ik hier rondloop moet als geldig bewijs opgevat worden. Ja, dat denk ik zo vaak als iemand om een paspoort gevraagd wordt: besta je pas als de burgerlijke stand hier weet van heeft? Onzin vanzelfsprekend. Gekke wereld. Wat is een identiteit nou helemaal? Het ene moment voel je je geweldig, het andere moment waardeloos; welke is mijn ware identiteit? Diegene die dit allemaal ziet komt er nog het meest dichtbij maar die is, vrees ik, niet te vinden. Identiteitscrisis is gewoon een gedachte die in de war is, meer niet.

We gaan nog wat meer woorden langs want het is vermakelijk merk ik. Ik heb het nu gemunt op ‘de bijna-doodervaring’. Wie verzint zoiets? Als je ervaart ervaar je leven en niks anders dus bijna-dood is een onzinterm. Of we stellen dat het hele leven een bijna-doodervaring is, waar ik in mee kan gaan, want een eeuw is natuurlijk zo voorbij. En de dood, de dood wordt nooit ervaren want dood is dood nietwaar? De hele wereld kan dood neervallen, dan heb ik de dood nòg niet meegemaakt. Ik stond gisteren voor een rood voetgangersstoplicht en zag aan de andere kant van de straat een jongeman staan, ook wachtend op vrije oversteek, toen onze blikken even kruisten en opeens onderbroken werd door een fraaie zwarte begrafeniswagen gevuld met kist plus inhoud en bloemstukken. Ik keek naar die gozer en zag dat de intensiteit van zijn blik veranderde bij dit aanzicht; ik dacht alleen maar aan de chauffeur en “wat een baan!” Maar de dood heb ik nog nooit gezien, ook niet bijna.

Onbewust. Of onderbewust, mag ook. Bestaat zoiets? Als ik me niet van iets bewust ben dan bestaat het ook niet voor me. Onbewustheid kun je een ander toedichten maar dus nooit jezelf. Je kent alleen maar bewustzijn, onbewustzijn is onmogelijk. Probeer je maar eens niet bewust te zijn; gaat je echt niet lukken want als het al lukt dan ben je er niet, dus ook niet onbewust. Als je puur vanuit ervaring spreekt is onbewustheid, net als de dood, niet bestaand.

Volgens mij, als ik nog even doorredeneer, blijft er niks van me over en dat moeten we niet hebben dus ik draai graag voortijdig een punt aan mijn betoog. Pfff, dat was op het nippertje, whatever ‘nippertje’ may be!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

