Brief uit de hel

.

Het was interessant en tegelijk leek het knettergek. De tijd verdween en ook het idee dat ik een ander mens of verbeterde versie van mijzelf kon zijn. Die strijd hield op. Ik had de hele nacht niet geslapen en ook ieder eerder voornemen over wat ik met mijn tijd kon doen werd nu terstond verslonden als het op wilde komen. Mijn browser had You Tube aangedaan en op de een of andere manier kwam ik niet uit onder het kijken naar conspiracyfilmpjes, de Illuminati, Marcel Messing die zijn theorieën onderbouwde met kennis die hij voor zijn zicht benut zoals ieder ander met ander zicht, wat te geloven? Ik kreeg er bepaald zin in, wist al dat de wereld gek is en Fukushima dagelijks wereldnieuws had kunnen zijn als de ernst van wat daar iedere minuut plaats vindt serieus zou zijn genomen door de media maar zo werkt het dus niet. En de wereld is vol van potentiële en zich reeds ontwikkelende rampen. Leerde over HAARP, zag nog eens wat antithesen tegen Amerikaanse theorieën over 9/11 en schakelde door naar natuurrampen, sportongelukken en een moordenaar zonder remorse die in de rechtszaal nabestaanden van hun vermoorde zoon een dikke middelvinger gaf met gore taal erbij nadat hij zijn overhemd uit uitgetrokken en op zijn T-shirt KILLER te lezen was. Nu was het tijd voor wat tsunamibeelden waarna ik en passent nog even bekeek hoe een agent door zijn kop geschoten werd en nog veel meer. Het heeft de gehele dag geduurd en ik kreeg er maar niet genoeg van. Eind van de middag op bed gaan liggen, de notebook erbij gepakt en wat vliegtuigcrashes bekeken en filmpjes gezien die willen aantonen dat Amerika 9/11 zelf in scene heeft gezet om goede reden te maken het defensiebudget weer flink op te voeren. Na als toetje nog wat overvallen met vuurwapengeweld gezien te hebben voelde ik dat ik even moest rusten en vermoedde ik dat ik de ingrediënten voor een nachtmerrie wel had bijeengesprokkeld dus ik was benieuwd en het werd ook spannend, maar leuk spannend. Er was oorlog in mijn droom, en ook Tsunamidreiging, maar ik zat op een hoge uitkijkpost en wist dat ik uit moest kijken voor Maxime Verhagen. Alsof deze strijder voor de waarden van het christen democratisch appel er toch geheel zijn eigen regie los van anderen op nahield. Zoals mijn tong ook niet per se zegt wat er werkelijk in mij leeft. Omdat iedereen de vrijheid heeft te liegen en er ook graag gebruik van wordt gemaakt leef ik in een gekkenhuis vanzelfsprekend, net als iedereen. Maxime is ook maar een speelbal, dat laat hem zelfs op een moment met gesnik zeggen dat ie van het CDA houdt. Zoals ik kan janken om hele mooie ideeën die echter niets met de werkelijkheid uitstaande hebben. Zeer uitgerust werd ik wakker.

De dag ervoor had ik me niet geweldig gevoeld. Allerlei zelfverwijten om domheden uit mijn leven die ik weer eens in mijn koker van reminiscenties verzamelde, aangevuld met meest verse blunders. De dag ervoor had ik nog gedacht dat mijn stupiditeit weliswaar evident en openbaar was maar ik had niemand beroofd of verkracht en geen moord gepleegd. Het noodlottig gesternte waaronder ik geboren leek was opeens een stuk minder ernstiger en zelfs aan twijfel onderhevig geworden nu ik de ellendige bewegende beelden op internet zo gretig tot mij nam. Ik deugde alleen niet als ik goddelijk moest zijn, maar ik was bekaf van 52 jaren tegen mijn verderfelijke natuur in te gaan en dit bracht feitelijk een geweldige ontspanning. Geen kolossale maar subtiele ontspanning; ik noem deze geweldig omdat die uit de gewelddadige hoek en als een cadeau kwam. Ik hoef geen goed mens te zijn hoewel ik mijn best kan doen. Ik ben er gewoon niet zo goed in. Die filmpjes hielpen me te zien dat ik er best wel goed in ben, en tegelijk dat dit niks zegt. En toch wel dat mijn zonden nog schril afsteken tegen de films die ik koos te bekijken. De pijn in mijn donder kreeg ik niet weg met meditatie, ik moest nog ernstiger pijn zien en zien dat ik in het gekkenhuis woon en nog van geluk mag spreken. En ook waren de filmpjes stuk voor stuk bewijs van de condition humaine zodat ik iedere optie die waanzinnigheid te kunnen overstijgen uit mijn boekhouding kon schrappen. Al het afschuwelijks had evenwichtherstellend werk in mijn psychische toestand verricht en ook de goddelijke wereldorde was verdacht geworden; er was niets meer dat niet te betwijfelen viel. Ik moest denken aan mijn vader,  dat ik hem in een nacht rond mijn 22ste levensjaar, beiden aan de borrel, helemaal uitwoonde over zijn geloof in God totdat hij radeloos van mij werd, huilde en zei: “maar als het niet waar is wat dan?!” Alles is subjectief was het enige dat ik wist uit te brengen en afgelopen dag zag ik hetzelfde feit weer bewezen ook al schiet geen mens met zulk een bewijs wat op. “You become what you meditate on” was het spirituele advies dat nog door me heen ging in dit verband, maar dat kan net zo goed een complot zijn en bovendien: waar moet je op mediteren? Op bewustzijn zelf? Dat bestaat alleen in verhouding tot objecten en verder bestaat de suggestie van bestaan en bewustzijn niet.

Of je nu denkt dat God bestaat, de Illuminati bestaan of HAARP momenteel je hersengolven regelt, dat maakte me geen donder meer uit toen ik wakker werd. Toen ik wakker werd, werd ik zonder kennis wakker bevattelijk voor ongeacht welke kennis waar wie dan ook mee aan komt zetten. Die zal ik kunnen accepteren of afwijzen maar dat het ergens heen gaat waar ik niet hoef te wezen staat bij voorbaat al vast. Liefdevol denken als je boos bent is gewoon boos, mediteren helpt hier geen snars aan, dat zeg ik erbij. Oprechtheid is het beste dat de mens in huis heeft; controle is een fabel. Een fabel van wie de macht hebben en een fabel van wie machteloos zijn. Tis wellicht een feit dat voor velen hard om te verteren is maar na mijn spannend droomavontuur heb ik een bolus van kwaliteit in de pot gelegd en mijn lichaam was weer blij zonder enig idee te leven. Wat helemaal niet kan. Zo kan ik precies zien wanneer ik de hel in stap.

Mij worden niet weinig demonische krachten toegedicht. Laat ik niet zuinig zijn en zeggen dat ik ze gewoon heb. Dat leeft een stuk makkelijker. “Ja Lieverd; ik deed weer erg lelijk tegen je, ik snap dat je gaat”. Dit veel liever dan het zielig gebedel: “Och Schat, je hebt helemaal gelijk, ik heb me misdragen en zal mijn leven beteren!” Ik ga mijn leven nooit beteren, das ondertussen algemeen bekend in de kleine wereld van zondaren die ook belang in mij stellen.

Het idee dat je wordt waarop je mediteert doet net alsof met die suggestie de bron van zien gezien kan worden; dat is een complot in zichzelf natuurlijk! De heiligen kunnen zomaar de grootste oplichters zijn terwijl je bij de maffia wel weet waar je aan toe bent. Geboren zijn is ongemak maar als je er dan toch bent kun je er beter maar het beste van maken. Dat egoïsme hierin minder dan liefde is acht ik een vals spel van valse egoïsten; iedere egoïst is goed voor zijn omgeving terwijl de liefdesdragers fanatiek worden tot in de hel. Ik ben nergens voor of tegen na alle filmpjes; ik kan gelukkig niet meer kiezen en heb het allemaal gezien. Ik wens een ieder nog een fijne voortzetting.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Brief uit de hel

  1. joost tibosch sr zegt:

    Oprechtheid is het beste wat je in je hebt..Hou nou toch eens op met hel en weet ik wat! En hou je gewoon eens aan je sowieso onderschatte zelf! Sorry, Ik haat mijn betweterigheid!

  2. Joost Lips zegt:

    Geeft niet hel van beter weten; jij kan een potje bij me breken. Daarbij is de titel van mijn tekst bevrijdend. En zelf is altijd wel of niet beter weten; anders heeft het geen bestaan. De heilige drieëenheid Joost: zien, goed en kwaad. Ben altijd blij met je reacties. Als de tegenstellingen samen mogen zijn vindt God Zichzelf in mij. Ik hou ook van Levinas: God is het Gelaat van de ander. Tis allemaal hetzelfde. Dank je. Zou je graag eens ontmoeten.

Geef een reactie

