Gelijk of niet-gelijk; kan mij het schelen

.

Als ik alleen ben en niets anders dan mijn gezelschap verlang heb ik een leuk leven, maar soms komt er iets in de kop op en dat wil ik dan, met alle ellende van dien als ik mijn zin niet krijg. Tis een bekend gegeven; Gautama wees er al lang geleden op. Juist als ik denk het wel doorzien te hebben kom ik met een actie die het tegendeel bewijst. Sociale missers, ik kan er maar niet genoeg van krijgen. Solitair een leuk stukje om te lezen schrijven is altijd een harmonisch proces maar in menig digitale chat ontspoort er wel eens een en ander. Dan spelen er belangen. Ja, begeerte kan leuk zijn maar is vaker een groot ongemak. A dis-ease.

Nou ja goed, we zijn allemaal in meer of mindere mate met de ziekte behept en moeten het er voorlopig mee doen gezien het feit dat het nog niet zo wil vlotten met het transcenderen van de lage lusten. Begeerten kunnen sluimeren en opeens opstaan; daar eenvoudig en kalm mee verblijven is wat het celibatair bestaan voor ogen heeft: de zinnen uit laten doven in beschouwing. Vandaag spreekt me dit weer krachtig aan. In mij schuilt die monnik ook. Ik begrijp de schoonheid van kloosterleven ergens diep van binnen. Maar ik hoef natuurlijk niet naar een klooster om als een monnik te leven, dat kan ook in de drukke stad door in eenvoud te nemen wat komt zonder naar meer te graaien. Hierbij spreekt vanzelfsprekend ook de rijkdom van heel weinig nodig hebben mee; dat is een fantastisch gevoel weet ik uit de periode dat ik zowel de fles als de rookwaar achter me had gelaten. Tis onbezorgd en blij niet al die neigingen meer te hoeven voeden.

Bloggen en op Facebook vertoeven, ook dat is verslaving optima forma. De hang naar aandacht. De bedelaar uithangen, zo kan het voelen. Toen ik mij een periode op internetdieet had gezet werd ik daar innerlijk lekker rustig van in de loop der tijd. Dat online gedoe van mij is vaak een storm in een glas water waarvan ik me dan later af vraag of dat nou nodig was. Nee, als ik de hang naar aandacht loslaat niet nee. Die bedelaar kan de deur uit. Ik val er mensen louter mee lastig. Als ik pro-actief ben vergis ik me heel vaak. Ik kan een zicht in de ander veronderstellen die helemaal in die ander niet aanwezig is. Ik confabuleer waar je bij staat. Als ik een tekst schrijf is die aandoening gunstig maar in het sociale bestaan ervaar ik het vaak als handicap. Waar natuurlijk anderen ook onder lijden. Ik reageer in situaties te snel.  Dan ben ik voorbarig met mijn oordeel en speelt er ongeduld. Dan is er die bedelaar. Het maakt me erg onhandig op het world wide web waarbij lichaamstaal niet meedoet. Foute inschattingen bij de vleet. En wat moet ik van die ander? Tja, dan hoor ik in mijn eigen diepte dat stampvoetend kindje dat zijn zin moet hebben. Waar hebben we het over?

Natuurlijk is het een goed idee gebrouilleerde verhoudingen recht te trekken maar als tijdens dat gladstrijken van oude items de pijn het wint van het helder zicht vanuit de eerste intentie, dan gaat het opeens helemaal mis. Van kwaad tot erger waar je beter voor ogen had. Wat een blamage weer! Tis me niet altijd mogelijk erom te lachen; had er vandaag tijdens het wandelen beduidend meer moeite mee dan anders. De hemel was ook grijs; dat wil daarbij nog wel eens helpen. Mijn intentie is goed maar de uitvoering was weer lousy. Een patroon in mijn leven; waarom zou ik deze nog geloven? Het gaat alleen fout als ik anderen wil behagen en zo mijn originele stilte verspeel. De fout is overbekend en al een mensheid oud; mag ik ‘m ook eens maken? Maar omdat de fout zo basaal in al mijn percepties opgeslagen ligt is het zien van de vergissing nog geen vrijwaring van verwarring een volgend moment. Tis dus opletten geblazen. Maar ja, waar moet je nou op letten? Ik ben toch geen waakhond? Ik zal dezelfde stomme fouten nog wel honderdduizend keer maken en steeds wordt het weer gezien, dus opgelet wordt er al en de reikwijdte van mijn stupiditeit blijkt enorm! Hmmm, ik hoor weer vrolijk gegrinnik. Dat is zo hè, dat heb ik vaker: kan dan zo in een negatieve gedachte betrokken zijn dat het als hel wordt ervaren en opeens is er niks van over en denk ik: wat was dat nou weer?! Die gedachte werd dus gewoon afgemaakt.

Begrepen willen worden, dat is er ook zo een. Waarom zou ik begrepen moeten worden? Waar komt dat ijzig gebod vandaan? Tis onzin! Niemand hoeft mij te begrijpen. Als ik het daar nou ook nog even mee eens ben is er niks meer aan de hand. Onbegrepen en vrij ga ik door het land. Begrepen worden is een vervelende gevangenis. Als mensen mij terug vertellen hoe ze mij begrijpen ben ik het zelden met hen eens. Het levert toch allemaal geen ene moer op dat geklets! Laat iedereen lekker gelijk hebben!

Anthony de Mello had het over een manager die de vraag kreeg waarom zijn managent bij iedereen zo goed viel. De manager antwoordde: omdat ik iedereen gelijk geef. De vraagsteller respondeerde met de woorden: maar hoe kun je nu een goed manager zijn door iedereen altijd maar gelijk te geven? Het antwoord dat toen kwam luidde: ja, je hebt gelijk: hoe kun je nu een goed manager zijn door iedereen altijd maar gelijk te geven?

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Gelijk of niet-gelijk; kan mij het schelen

  1. Bij mij helpt altijd eens te bedenken waar ik me vorig jaar vreselijk druk om maakte. Dat zijn meestal dingen die je je amper nog kan herinneren, laat staan dat je je er nog druk om maakt. En dan meteen weer naar het NU natuurlijk. Leuk stukje.

  2. Joost Lips zegt:

    Mooi gezegd René; ik onderschrijf je woorden.

  3. Leermoment klinkt wat vriendelijker voor jezelf dan ‘fout’. Het leven is een leerschool. Soms duurt het wat langer en struikel je meermaals over dezelfde hobbel. Rothobbel. Waarna je prompt in een valkuil flikkert.

    Ezels doen dat beter. 😉

Geef een reactie

