Bottomless Image Garden

.

Botomless Image Garden

Wauw, ik heb me kostelijk vermaakt. Heb gedwaald over tumblrweblogs om meest fantastische afbeeldingen uit te kiezen voor het nieuwe blog dat ik als verzamelpunt heb geopend: Bottomless Image Garden. Een wat lompe letterlijke vertaling is van de titel die eens boven een weblog uit mijn verleden prijkte: Bodemloze beeldentuin, maar ja, ik wist zo gauw niks beters. Geeft niet, het gaat om de plaatjes. Tis een bonte verzameling nu al. Resultante van een heerlijk verwijlen op weblogs van mensen die hun oog voor schoonheid ook niet onder stoelen en banken steken en van alles met elkaar delen. Tis heel makkelijk: als ik ingelogd ben op mijn tumblraccount en ik zie een mooie foto bij een ander tumblraccount dan kies ik voor de knop herbloggen en verschijnt er een schermpje om te bevestigen en hup, staat nu ook op mijn blog. En er zijn ontelbaar veel blogs met meest fantastische afbeeldingen van cultuur en mens. Ik vind graag heel diverse dingen en gooi het lekker kleurrijk door elkaar of hou me weer even aan zwart-wit afbeeldingen. Het verblijf op dit weblog dient een feest voor het oog te zijn. Tijdens het kiezen van afbeeldingen spelen allerlei overwegingen mee en is het alsof ik mijn vormbewustzijn scherp om straks schilderend flink met nieuwe inzichten aan de gang te gaan. Met dat voor ogen zijn veel afbeeldingen gekozen maar ook als ze een mooie melancholie opwierpen zoals de vintageafbeeldingen van architectuur, meubels, mode, mooie dames of de antieke zwart-witfoto’s van grote steden. Ook de oude treinen en railwegen in de lucht wekken mijn jongensdromen.. Ja, de retrosympathie is deze nacht flink in mij los geslagen en mijn plezier kan alleen maar groter worden als een bezoekje aan de collectie mijn lezer ook kan behagen. Als je op het weblog rechtsboven op het rode knopje archive klikt krijg je een overzicht in thumbnails te zien.

Herinner me talrijke afbeeldingen die ik ooit op het internet ben tegen gekomen die ik graag nog eens zou treffen omdat ze in mijn verzameling zeker niet zouden misstaan. Design op allerlei gebied zoals magazincovers, reclames, comics, noem maar op; het is interessant. Ook heug ik me fantastische stadsgezichten en natuuropnamen; er is zo ontzettend veel fraais! Ik houd me bij het verzamelen aan geen enkele regel behalve dat ik de afbeelding om de een of andere reden mooi of aantrekkelijk vind. Via de beelden kan men mijn geest een beetje lezen wellicht. Als ik surf op mooie tumblrsites kan me het koortsig gevoel opkomen dat me ook vroeger kon bekruipen als ik weer een dikke enveloppe vol af te weken postzegels van mijn vader, die boekhouder was, had gekregen om mijn verzameling mee aan te vullen. Voel nu weer hoe toen een serie zegels met Juliaantjes zo kon boeien naarmate je er meer kleuren van had. Ik heb altijd veel met kleur gehad. Herinner me een situatie als kind, dat ik een pak stiften zag en de kleurnuances me als goddelijk licht toeschenen zo betoverd was ik ervan. Dat had ik deze nacht met de waanzinnige mooie interieurs waarvan velen prachtig met kunstlicht in contrast zijn gezet.

Gifbestanden kunnen ook van buitengewone schoonheid zijn. Ik heb op de externe harde schijf heel wat bijzondere staan en tref er op internet ook ontzettend veel aan. Teveel van die bestanden maakt de bladspiegel erg onrustig maar met minder frequentie is wel smaakvol. Ik kwam een briljante tegen die niet op mijn blog mag ontbreken.

Botomless Image Garden (1)

.

De zwart-witfotografie van vroeger dagen blijft me ook hevig intrigeren. Heb al eens een weblog aan Henri Cartier-Bresson gewijd, een ander aan Eugène Atget, een derde aan George Brassaï, maar er zijn ontelbaar veel meer te waarderen fotografen uit vroeger dagen, zoals bijvoorbeeld Albert Monier.

Botomless Image Garden (2)Bij heel wat foto’s is geen naam vermeld; dat is vaak jammer als ik het oog van de fotograaf zo bewonder dat ik wel meer werk van de kunstenaar wil zien. Dus als ergens geen naam is vermeld maar de kijker weet deze wel, dan hoor ik het graag. Ik eindig met zo een afbeelding waarvan de maker mij onbekend is. Voor alle foto’s kun je hier terecht.

Botomless Image Garden (3)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in animatie, cartoon, fotografie, gif, kunst, proza, reclame, retro, vintage en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Bottomless Image Garden

  1. Apiedapie zegt:

    Wooh, prachtig allemaal, vooral dat gifje ook.

    Qua naam zou ik er Infinite Image Gallery van maken. Klinkt wat poetischer en bottomless doet mij aan billen (of het gebrek eraan, maar da’s nog erger) denken 😉

  2. Apiedapie zegt:

    Oh, ik zie inmiddels dat die naam wel vaker voorkomt op het internet, zucht. De Infinite Garden of Images vast niet. Afijn, het gaat om de plaatjes, wat je zegt 😉

Geef een reactie

