Schoondal en Sunny Mountain

.

Ja, wat er in een woord is dat is pas bekend als je die woorden kent en dat kakatoe een vogel is das ook niet toevallig maar het woord is nooit het ding en ik heb helemaal geen zin meer om me in dat soort dingen te vergissen. Woordrealiteit is zijn eigen realiteit. En voor mij staan twee flessen. Op de eerste staat Schoondal, rood wijntje uit Zuid-Africa; daarnaast Sunny Mountain uit Australië. Dat geeft iemand met bovengemiddelde intelligentie toch te denken nietwaar? Schoondal is bijna leeg en Sunny Mountain lacht me duivels toe. Dat is toch geen keuze? Dus ik heb ze allebei maar genomen.

Ik moet oppassen want ik ben dom. Heel erg dom zelfs al zeg ik het zelf. Ik maak fouten die allang door anderen gemaakt zijn. Das omdat ik een beetje eigenwijs ben. A loving miracle in een wereld vol verdriet. Iemand die vindt dat Verlichting een woord is voor je crisis omarmen en verder gewoon geld verdienen met die waanzin. Of geen geld, daar wil ik van af zijn.

Tis raar en niet te zeggen. Wat? Ik zei toch net dat het raar is en niet te zeggen is? Waarom ik er dan over begon? Begon jij niet dan? Dan heb ik me dus vergist? Ik zal er naar kijken ook al heb ik geen idee waar je het over hebt. Zoals dat gaat van eerste verliefdheid tot aan de geraniums toe. We moeten het positief blijven inzien nietwaar? Geraniums zijn hartstikke goed gezelschap!

Kan wel wezen, kan wel wezen, kan wel wezen maar ik kom effe niet goed uit mijn woorden mag ik? Tis de ommekeer van de omkering die je zelf moet beleven. Ga mij niet de schuld geven dat taal mank loopt; ik bedoel het goed.

O ja, die voetbalwedstrijd tussen gelovers in predestinatie en vrije wil is ook allang beslist. Daar heb ik hele Einstein niet voor nodig. Dat is mijn huidige free kick tot in het oneindige. Ik heb geen vragen meer over locaties als ik geen kiespijn heb. En er valt niks te kiezen dus dat valt mee.

We gaan elkaar zien na jaren. Ook nu ik je bezwaren ken. Ik kreeg vandaag zo een mooie mail van een kandidaat partner in crime die het helaas niet geworden is uit nabije omstreek . Die me voor de diepste stront uitmaakte met de prachtigste lovende woorden en besloot met de conclusie dat hij me groter vond worden naarmate ik kleiner werd. De woorden waarmee hij dat deed zijn kostelijker dan de woorden dezes en bewaar ik graag voor mezelf wat dat dan ook te betekenen heeft. O ja: de privacy van een ander beschermen natuurlijk omdat verlangen angst oplevert en vijf boeken meer geld verdienen dan een rake opmerking. We gaan vooruit zeggen ze om me heen maar volgens mij staan ze stil.

Ik zei tijdens een wandeling in de duinen tegen een vriend vandaag: eigenlijk was het bewegen op een datingsite vroeger een bewijs voor anderen in mijn ogen dat ik eenzaam was, waardoor ik het feitelijk misschien wel vermeed, maar nu is Facebook niks anders gebleken zonder dat er nog zo een stigma op rust. Deze vriend verbeterde me en zei: Op datingsites komen singles; op Facebook is iedereen getrouwd. Waarop ons gesprek culmineerde in een heel simpele sociale vaststelling: het maakt niet uit of je alleen bent of getrouwd; in beide gevallen kun je erg eenzaam zijn. Het maakt niet uit welke samenlevingsvorm je kiest want iedere vorm die je kiest is momentgebonden aan het ikje dat dan opspeelt. Iedereen barst van de ikjes en die wisselen af als demonen in universum of mag het zo zijn? Dat vroeg die vriend. Ja, dat mag. Dan wordt duivels liefderijk en vervalt ieder probleem.

Ik vroeg hem of ie zijn zus nog zag. Hij zei: tis wel gek: ouders dood en de laatsten zijn. Ik memoreerde Nisargadatta, die bijzondere leraar die mij zonder lichaam via drukletters bereikte en eens had gezegd…die bijzondere man die nergens aan vast zat…hij zei toen, omdat ie zijn vrienden om zich zag sterven: “het wordt wel eenzaam”.

Terwijl de laatste kiezels onder onze schoenen kraakten zei mijn hartelijke metgezel: dat hele ding van die zuiverheid waar spiritualiteit het over heeft blijkt gewoon niet haalbaar. Ik had vroeger kunnen denken dat ie iets niet zag en hoorde nu alleen maar dat ie verlichte woorden sprak. Hij moest lachen toen ik dit memoreerde. Natuurlijk bestaat er geen verlichting als het bereik ervan verlichting te verkrijgen is. Dan ben je gewoon in de war. Tis zoeken naar zuiverheid die onzuiverheid uit wil sluiten. Tis Sunny Mountain en Schoondal. Tis nergens niet zogezegd.

Ieder mens, zo zie ik het, is veroordeeld tot eigen zicht en als er vrede bestaat is dat omdat dat zicht mag bestaan. Vrede begint bij jezelf, is geen verantwoordelijk naar de wereld, want dat is onvrede. Vrede is echt vrede, whatever! Tis dit, of niet.

Je ontmoeten.
het mogen van wat mag.
het huilen van de ogen
en de diepe dankbaarheid;
Als er geen God bestaat
heb ik deze nu uitgevonden
en morgen kus ik je als altijd
en omarmen we ook;
mogelijk een traan of wat

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

