Er is niks; das alles

.

Er is zoveel liefde die goed gaat, waarom ben ik blind?
Er is zoveel geweld, waarom zie ik de mogelijkheden?
Is het niet steeds gedans tussen zelf en niet-zelf
alsof er een verdeling in je leven bestaat?
Ik ben er klaar mee.
In gedachten.
Nooit werkelijk want werkelijkheid komt nooit klaar
en is zichzelf.

Ik vermijd niks meer.
Ik doe wat ik doe dat ik doe.
Een lichtelijk gecorrigeerde versie van
I am that I am
Dat heeft niks met hemel en hel te maken.
Omdat het allebei is bestaat het verschil niet.
Gewoon onzin dus.

Er is zoveel te zien
waarom ik me kan schamen
ook dat ik het niet toe wil geven
dat ik iets anders doe
dan wat anders spontaan gezien zou worden
zo bang als ik ben voor gezichtsverlies.
Wie ben ik zonder jou?

En opeens is dat probleem
weg!
Niet opgelost, want deze komt terug,
maar je gelooft het nooit meer.

Dan ben ik iemand met een enorme kater zonder jou
omdat mijn bestaan en geklaag gewoon doorgaat snap je wel?
Dan krijs ik hoog, dan krijs ik laag, en is Sinterklaas 114 jaar
omdat ik vanavond opeens het zoontje van mijn broer op tv zie

Ik vraag mijn eigen zelfreflectie
waarom ie bestaat;
hoe gek kun je wezen?!
Nou, ik kan er wat van!

Ik heb vannacht gelachen als iemand die de hoofdprijs won
en hetzelfde etmaal ben ik helemaal kapot gegaan.
Kapot gegaan aan de aanklacht die ik wie dan ook ooit bracht
om er wat voor terug te krijgen en niks anders.
Het was altijd de aanklacht tegen mezelf
en valse excuses hebben geen pas
dus geef me de kans dat ik het meen
voordat je al weet hoe al zit

Er is werkelijk geen enkele manier om de werkelijkheid te veranderen
en dat is een populaire droom van non-dualisten die elkaar bestrijden
en ik werd me vanmorgen toch uitgezogen wakker
omdat ik toevallig wel lucide droom!
Waar blijft de het kruisje van mijn huisje?
Op wie zit ik nou helemaal te wachten?
Er bestaat geen oplichting behalve die in mijn hoofd.
Die ik toegeef.

Dat er mensen menen dat ze van iedereen houden is niet slecht gedacht.
Ik ruik desondanks de leugen van afstand.
Das wel jammer voor de mensen die het echt menen te menen.
Die verlies ik ook met mijn gedoe
en gisteren heb ik er zo rijkelijk over gehuild
dat de brandweer langs kwam wegens wateroverlast
Ik wist gelukkig hun vuurtje te blussen.

Je kunt gerust stellen dat als iemand denkt dat ik het goed zie
die persoon vreselijk in de war is
en dan zeg ik nooit dat er wat te ontknopen valt
dan zeg ik gewoon dat de waarheid niet bestaat
en iedereen recht op liefde heeft.

Ja, soms kom ik moeilijk uit mijn woorden.

Dan sla ik een regel over
en probeer het gewoon opnieuw.
De waarheid bestaat niet,
dus diegene die de waarheid tegen houdt
ook niet.

Enjoy!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

