Herfstlicht

.

Laat ik maar eens beginnen met melding te maken van een nogal ongerijmde logica. Het was vannacht dat ik dacht dat ik nodig weer eens moet afvallen dus ik heb snel de vulkoeken en chocola opgegeten. Tja, beetje vreemd is het wel, dat moet ik erkennen. Dat halen we dus niet meer in huis want als het er eenmaal ligt dan weet ik het wel weer. Tegenover mijn dwaasheid stond gelukkig wel het goede plan vandaag een fietstocht naar de Kennemerduinen te maken om daar met camera nog een eind te wandelen. Maar eerst eens uitgebreid koffie drinken begeleid door een enorme klerenherrie, ik dacht aanvankelijk van boven. Buiten had ik een bestelwagen van een sloopbedrijf zien staan en ik was al benieuwd wanneer de folks door mijn plafond heen zouden donderen voor een bakkie koffie. Maar toen ik eenmaal op pad ging bleken ze een verdieping lager bezig te zijn waarbij in het trappenhuis een afgeschermde ruimte was gemaakt waaruit slangen kwamen die naar een machinepomp leidden. Er stond een jongen bij. Ik zette mijn zonnebril af en sprak hem aan.
“Zo zo, er is hier heel wat gaande!”
De jongen leek me nog erg jong, begin twintig, en bijna excuserend voor de overlast zei hij, licht stotterend, dat er asbest in de woning zit.
“O?”, respondeerde ik, “dat zit dan vast in alle appartementen…?”
“…Ja…”, zei hij bedremmeld alsof hij de schuldige hier was.
“Dus ik leef al die jaren al met kankerverwekkende stof?” zei ik met een glimlach.
Hij glimlachte nu ook en toonde wat meer ontspannen.
“Ach ja”, hoorde ik me nog gemoedelijk zeggen toen ik alweer verder de trap afdaalde met de twee vuilniszakken die voor de vuilcontainer aan de overkant van de straat bedoeld waren. Mijn goedheid, welk een gouden licht scheen mij tegemoet; ik werd er een beetje ongeduldig van. Op het veld achter de container zag ik een poes naar een stuk of tien in het gras pikkende duiven loeren toen ie opeens de spurt inzette en de vogels zo verstrooid in alle richtingen opvlogen dat het koppie van de poes prachtig mooi en verbijsterd de rondte in draaide. Missie mislukt maar wel een mooi gezicht voor mij. Na het dumpen van de zakken in de diepte zat ik al snel op de fiets.

Bij het naderen van de fietsenstalling van zwemmeer ’t Wed verbaasde het me dat er nog slechts een enkele brik stond; met dit hemels weer zo rustig hier om 14.00 uur in de middag? Nou ja, rustig? Er kwamen schapen aangelopen en die moesten blijkbaar ook bij het meer zijn. Ik volgde ze en voor het meer gingen ze rechtsaf. Maar achter mij kwam er weer een reeks aan en weer even later, het kon niet op, nog een parade. Deze laatste groep moest wel bij het meer zijn en kon ik mooi van vooraf fotograferen. Even daarvoor was een groep vooral schuw geweest en liepen de leden ervan harder als ze mij moesten passeren, maar dit clubje vond me wel leuk en kwam gewoon op me af.

HerfstlichtHerfstlicht (1)Herfstlicht (2)

.

Vanaf het stallen van mijn fiets zoveel van die schapen gezien; ik heb ze maar niet geteld want voor je het weet val je in slaap. En dat zou zonde zijn nu ik het meer met dit prachtweer, behoudens een enkele jogger, geheel voor mij alleen had. Ik liep er 180 graden omheen en dook de duinen in, benieuwd naar hoe het november’s herfstlicht in bosrijker gebied slagschaduwen zou slaan.

Herfstlicht (3)Herfstlicht (4)

.

Vrij snel was de accu van de camera leeg en met de tweede heb ik nog tien foto’s weten te schieten, toen was het wel gedaan. Vergeten de boel goed op te laden blijkbaar maar ik was wel tevreden met mijn buit. Van de 44 foto’s heb ik een selectie gemaakt: 18 afbeeldingen die hier zijn te zien.

Herfstlicht (5)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in filosofie, natuur, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Herfstlicht

  1. Schapen in een ganzenmars, het moet niet gekker worden.
    Kennemerduinen goh ja, jeugdherinneringen aan schoolreisjes. Wat ontzettend lang geleden, ik moet er nodig weer eens heen. Zo fraai als ik het hier zie herinner ik me het namelijk niet.
    Mooi licht had je met je foto’s!

  2. Blewbird zegt:

    Op de eerste foto zweven ze bijna. Als ik ze tel, om in slaap te komen, doe ik 1, 1, 1, 1 etc., in plaats van 123, 124, 125.

  3. Joost Lips zegt:

    In ganzenmars, ja, zo was het precies ja; mooi gezegd! En inderdaad, ik kwam er als kind ook voor het eerst met schoolreisje! Mocht je er eens willen wandelen en gezelschap willen, laat me maar weten!

  4. Joost Lips zegt:

    Het waren er zeker dertig Blewbird, dus:
    1,1,1,1,1,1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1 +

  5. Dat staat genoteerd Joost!

Geef een reactie

