De zoon van God

.

Zal ik dan maar eindelijk erkennen wie ik ben? Of zal ik nog even wachten. Ik heb namelijk alle tijd. Nou, dat laatste is een beetje gelogen want ik besta om pijn te verminderen. En dan bedoel ik geen chinese rijst eten als je in de Hollandse polder bent geboren en ook niet giro 555 als ik nog geld van je krijg. Waarom moet ik nou steeds zo lachen?

Geloof me, er is geen man in Nederland te vinden die makkelijker huilt dan ik. Voice of Holland is bijvoorbeeld zo een tearjerker. Maar als achter een van die strijdende tearjerkers die de volgende ronde wil halen 555 staat denk ik meteen aan 666 en oplichting. Goed kunnen zingen en spelletjes spelen gaat voor mij niet samen; eruit met die vent! Hij bleef. Weer moest ik huilen. Hij bedoelt het goed.

Ik ben zo gevoelig dat niemand het weet. Ik heb iedereen door voordat ie geboren is. Ik kan er niks aan doen en erken het maar. Maar als het waar is wat ik het zeg vind ik het ook redelijk dat ik jullie allemaal voel. Heb ik gedaan. Viel bar tegen!

Tis niet dat jullie niet aardig zijn want jullie bedoelen het vast goed. Komt er alleen zo rot uit in de meeste gevallen. Ik klaag niet, ik stel een feit vast. Sjonge, je zal maar intelligent zijn; ik wens het niemand toe! Maar goed, we hadden het even over U.

U kan me gebakken wezen. Gebraad of springlevend. Misschien moet U bij de parochie navragen hoe dat zit. Ik weet het niet. Ik hoor altijd dat er veel niet deugt aan mij en als ik doorvraag blijkt het mijn doorvragen te zijn. Die ken ik nou wel, kom met iets nieuws mensheid.

Maar dan zal ik zelf iets daar tegenover moeten stellen, daar heeft iedereen gelijk in. Nou, ik ben aanstaande de open baring te geven. Zij die mij gek gemaakt hebben ben ik aanstaande de verlossing te verlenen. Dat is mij zo door mijn geboortenamen ‘Jozef Maria’ opgedragen dus dat doe ik plichtgetrouw dan maar. Je kan op het laatst toch geen kant meer op?

Ik denk dat ik het weet. Dat ik weet hoe het zit, Het probleem van de mensen. Kruisiging is out of date dus zet niemand meer vast. Het antwoord is te simpel. Niemand zal het accepteren. En niemand kruisigden we nou net. Moet niet gekker worden.

Outdated. Schiet me dan liever dood. En het gekke is dat er mensen zijn, veel edeler dan mijn luxe standpunt, die vanuit gevangenschap en martelgang toch dit licht zien en de geliefden die nooit meer gezien zullen worden dit bericht zenden: “alles is goed; liefde heerst, geen zorg”. Liefde o zo onmetelijk dat de marteling van de volgende dag geen rol meer speelt. Gelijk Etty Hillesum die in het concentratiekamp dagboek vol schrijft over liefde terwijl de moordpraktijken spelen, terwijl haar liefde naar die man onzeker is en nergens een letter twijfelt aan haar schrift. Liefde schrijft.

Niets is wat het lijkt. God is geen man en de zoon van God zwarte piet. Etiketten bepalen de domheid van alle mensen. Als je praat voor je voelt ben je gewoon een imbeciel. En als iedereen een imbeciel is ligt hier dan een taak voor mij? Of zeg ik gewoon dat je een imbeciel bent. Het laatste. Ik ben erg vredelievend en wil zaken niet moeilijker maken dan ze zijn.

Een ding is volstrekt zeker: ik heb achterban nodig. Jezus van Nazareth was ook nergens zonder God. Wie is Jan Klaassen zonder Katrein? Dus ik ben zuinig op alle imbecielen.

Ik ga deze dag weer een mooie vrouw ontmoeten. Ik denk wel eens stiekem dat er vrouwen zijn die mij gelukkig maken. Dat weet de Heilige Maria die niet vruchtbaar was ook al en die koopt mijn onzin niet meer. Onbevlekte ontmoeting en wie weet.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in liefde, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

