De wond van tijd

.

Ik had in mijn jeugd vaker een bepaald soort gedachten. Ze gingen altijd over erotiek en ik vond het een wonder dat volwassen mensen het zo druk met andere dingen hadden. Ik was dan ook opgelucht dat ik Adriaan Morriën las die de pijn beschreef als de weldaad van samen in bed liggen met zijn gezin werd verstoord door het arbeidsproces. Ik begreep dat meteen helemaal. Incest was toen nog geen maatschappelijke hype. Misschien moet ik Morriën niet noemen, want ik heb amper iets van hem gelezen en heb het gewoon altijd een aimabele man gevonden. Hij was niet onheus in zijn moraal getast toen een van zijn dochters prostituee werd. De lading die aan seksualiteit werd gegeven was blijkbaar niet zo gesloten daar. Ik vind dat nog altijd mooi.

Ik hoorde laatst een anekdote die dezelfde gevoeligheid in me aanraakte. Ik dacht vanaf mijn jeugd: als mijn toekomst ondermijnd wordt door een ernstige ziekte dan ga ik de tijd die over is gebruiken om zoveel mogelijk vrouwen in bed te krijgen. Ik ben nooit die jongen geworden want ik ben, behoudens wat geestelijke afwijkingen en verslavingen, kerngezond. En toen hoorde ik de anekdote van een man die een fatale diagnose had vernomen: hij had kanker en misschien nog twee jaar te leven. De man, zoals wel vaker gebeurt bij mensen die hun toekomst verliezen, fleurde geheel en al op! Hij genoot er enorm van totdat de doktoren zijn euforie kwamen verpesten: ze hadden zich vergist. De patiënt nam onmiddellijk het oude juk van leven op en was al snel nog depressiever dan daarvoor.

Mensen leren mediteren om dat oorspronkelijk zicht van wie net gehoord heeft dat ie nog maar een half jaar te leven heeft te realiseren. In het noorden van Nederland, waar Aids binnen een seksuele cultuur zo angstig vooruitzicht was, lieten deelnemers zich met opzet infecteren, om van de angst af te zijn te sterven eraan. Nu was het zeker en hadden ze vrij spel. De dood bestaat blijkbaar alleen als begrip waar alle tijdelijke omstanders zich druk om maken.

Gelovigen spreken over God en niet-gelovigen ook gek genoeg, hoe dan ook allen, stelletje narcisten bij elkaar, kennen ze de liefde op eigen voorwaarde. Ik ben er ook zo een. Dat er niks van klopt leg ik mijn hele leven al uit, begrepen willen worden is ook een martelgang, dus wat hou ik over? Ik hou over dat wat is zonder de verdeling liefde en egocentrisme, zonder het idee dat ik wel iets van het leven en jij niks hebt begrepen of andersom. Ik hou over wat er is.

En als ik dan toch bezig ben de tijd schuld van de wond te geven dan is het wel zo aardig erbij te zeggen dat tijd niet bestaat. Dat ik een verleden nodig heb om dit te kunnen zeggen bewijst niet het bestaan van de tijd, alleen maar het feit dat ik nog leef en dit zeg.

Goed punt van Wolter Keers vond ik: als de dood echt dood is valt er niks te vrezen. Dus is angst altijd angst voor liefdesverlies. Natuurlijk, alleen als je leeft kun je jezelf gek maken met welke angst dan ook, zo ook deze. En waar is de liefde gebleven in al dit overwegen?

Liefde is niet, laat ik dat voorop stellen, dat ik zoveel van je hou want morgen stuur ik een advocaat op je af. Liefde met tijdelijk belang is goed genoeg voor popsongs om in te zwijmelen en sterven zoals je een allang vertrokken beminde verliest in catharsis zonder dat de beminde er nog bij is. Maar wie wil er met oude popliedjes alleen oud worden? Niemand, precies.

Er bestaat een dichotomie tussen liefde en mijzelf en die noem ik mijn denken; das een soort afscheidingsgebied zonder wc waardoor je het al snel aan een ander, die op dit gebied ook geen afvloeiingsregeling kent, erkent. Die ander die mij zo goed begrijpt zit allang in dezelfde val: uit deze val te kunnen komen bestaat niet. Wie dit echt herkent haalt me eruit, de rest mag thuisblijven.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in liefde, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

