Zoekers die nooit vinden

.

Welja, ik geef nog maar eens een slinger aan het vliegwiel van gebakken lucht! We gaan het hebben over the road to nowhere, omdat deze steeds populairder wordt terwijl ie toch nergens toe leidt. Wil met plezier het onderwerp Zelfrealisatie nog eens bespreken, maar niet als academicus, liever als een boer op klompen.

Zelfrealisatie ( ook wel aangeduid als Verlichting of het Besef van je Ware Natuur ) wordt door zoekers voorgesteld als iets dat bereikt kan worden. Maar hoe zou je kunnen worden wat je niet al bent? Verlichting is geen resultante van culminerende kennis binnen een tijdspanne. Verlichting staat voor besef van werkelijkheid, dus dat wat altijd, overal en voor iedereen waar is. Als je daar naar op zoek gaat doe je net alsof het hier niet is. Je loopt ervan weg. En denkt tijdens de vlucht dat je edele bezig bent als zoeker. Zoeken doet net alsof er iets verloren is gegaan maar het onderwerp van de spirituele zoeker is nu juist dat wat nooit verlaten kan worden. Een gestoorde situatie dus.

Naar mijn idee is het handiger om de termen zelfrealisatie en verlichting eenvoudig te vervangen door de term werkelijkheid. Oké, Werkelijkheid met een hoofdletter om het te onderscheiden van relatieve werkelijkheden als verliefdheid en kiespijn. Werkelijkheid is, ik herhaal het nog eens, dat wat altijd, overal en voor iedereen geldt. Anders gezegd: dat wat voorwaarde is voor welk vormenspel dan ook. Hiermee wordt meteen al duidelijk dat Werkelijkheid niet spiritueel is, want dat is maar de helft van het verhaal. Zoals iedere duiding altijd dat wat het niet zegt uitsluit en zo wezenlijk onwaar is. Een boer beseft dat makkelijker dan een academicus; staat dichter bij de natuur. Een academicus zoekt; een boer ziet.

Ik kan hetzelfde punt in een ander licht zetten. Mensen die menen dat het zien van Werkelijkheid altijd met gelukzaligheid gepaard gaat denken bijgevolg dat ze wat mankeren als ze chagrijnig zijn. Personen die denken dat Werkelijk Zijn betekent dat je altijd in rust verkeert blijven zoeken zolang ze onrust ervaren. Het originele dilemma wordt zo niet opgelost. Mijn punt hier is dat de zoeker naar Werklijkheid juist wegloopt van de feiten die gezien willen worden. Een academicus zal steeds de ruis zien en een probleem; de boer ziet blauwe lucht met af en toe een wolk waar hij niet tegen is en die vanzelf voorbij drijft. Het willen ‘fixen’ van problemen is een fixatie op problemen en op voorhand onmachtig de blauwe lucht te ervaren. Diegene die een bestemming voorbij het ego zoekt is zelf het ego. Tis een nutteloze  en illusoire onderneming. Dit kan echter direct gezien worden, zegt de boer. “Hoe dan?”, wil de academicus weten. “Kom maar een weekje op de boerderij werken.”

Werkelijkheid is altijd al het geval. Dit geldt voor iedereen, alleen de zoekers doen alsof zij ervan zijn afgespleten. Dat is niet zo, dat is wel de suggestie die het zoeken hen geeft. Tis helemaal niet zo moeilijk deze illusoire lus in korte interacties met iemand af te wikkelen. Ik zie genoeg aha-erlebnissen voor mijn neus gebeuren en, dit is nogal gebruikelijk, dan wil men de ontstane openheid weer ´begrijpen´. Dan is Werkelijkheid die al is al heel snel weer voor de zoeker, die het vatten wil, een beknelling en frustratie geworden. Totaal nodeloos maar de gewoonte is hardnekkig. De zoeker denkt dat de Verlichte de hele tijd waarheid ziet die hij of zij niet ziet. Zo is het helemaal niet! Als de zoeker is verdwenen is ook de zogenaamde Verlichte een absurd idee: er is alleen maar Werkelijkheid.

Leuke vraag aan een zoeker vind ik altijd: vertel me wat je zoekt. De ene mens gaat dan stotteren, de ander citeert soepel uit boeken die ie nooit werkelijk gelezen heeft. Want een werkelijk begrepen waarheid laat geen taalgroeven achter en beschermt juist de originele vrijheid en creativiteit van de eindeloze beginner tegen taalvervuiling. Niet-weten is Werkelijkheid. Zij die zo goed weten dat zij verlicht zijn en kunnen omschrijven wie niet tasten alleen maar in ultieme duisternis. Als je je zoeker voelt, dan stel ik de vraag: hoe ziet Werkelijkheid er volgens jou uit? Ik vraag net zolang door tot alle storende concepten ontmanteld zijn en we weer gewoon tegenover elkaar zitten, zonder kennis, in huidig ogenblik. Mag dan altijd graag een boer of scheet laten om de hoogstaande spirituele verwachtingen die men van Werkelijkheid kan hebben een nieuw cachet mee te geven.

Andere benadering van de zoeker kan zijn: toon me aan dat je Werkelijkheid niet ziet! Dan kan ook stotteren volgen of ik krijg te horen aan welke neurosen men zoal lijdt. Dan noem ik mijn gekten en gebreken en zeg dat ik er niet aan lijd. Meestal moeten ze dan lachen. Dan voeg ik eraan toe: kun jij je een Verlichte voorstellen zonder menselijke eigenschappen? Vaak wordt dan beseft hoe idioot het is steeds te doen alsof Werkelijkheid aan iets moet voldoen! Hoe zou dat kunnen als Werkelijkheid drager van alles is? En daarop aansluitend: hoe kan een zoeker, die binnen Werkelijkheid zijn dansje doet, ooit Werkelijkheid omarmen? Waanzin. De zoeker kan louter en alleen in de weg staan en is het ultieme voorbehoedsmiddel tegen Werkelijkheid.

Ik zie helemaal niks en daarin ontelbare neurosen die ik echter niet meer zo noem nu de oplossing ervan meer van hetzelfde blijkt te zijn. Er is Werkelijk geen grond waarop ik kan staan om te zeggen: als je deze weg volgt kom je bij jezelf uit. Ik zou reeds bestaande schizoïde opvattingen louter versterken. Dan liever een natuurwandeling of samen een mooi stuk muziek spelen. Werkelijkheid Is. Flauwekul is voor wie niet durven zien wat altijd al volstrekt evident is en liever zoeken, liefst in gemeenschappen omdat zien zelf zo alleen is. Werkelijkheid liefhebben is geschift. Werkelijkheid zijn ook, want je staat alleen maar in de weg als je dat probeert. Werkelijkheid Is.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in non-dualisme, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

