door het woord heen

.

eigenlijk was alles een leugen
toen ik in vloeiend nederlands
waar mensen van konden smullen
deed alsof ik alles wel in de gaten had
terwijl ik alleen maar zag
wat ik op kon schrijven, ik bedoel…

feitelijk weet joost niks
ziet ie voor lege bladspiegel
een eerste gedachte
waarop ie los gaat
als een schilder zijn eerste veeg bewerkt
tot alle fouten eruit zijn

wezenlijk ben ik al tevreden
omdat ik nieuwe projecten niet ken
geen naam heb hoog te houden
materiaalkeuze door toeval wordt bepaald
en ik besef dat het beste gedicht
in de laatste regel als zeepbel uiteen spat

bronmatig begint alles altijd nu
is inspiratie onuitputtelijk
en kun je alleen vastlopen
als je onverhoopt onderweg
de noodlottige gedachte gelooft:
dit is mijn wereld niet

wat te erg lijkt om te aanvaarden
wordt een dikker pijnlijker korst
waaruit diepe helse pijn wil branden
maar niet durft zodat…
zo vaak door boze woorden aangetikt
nu eindeloos open?

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

