Lieve Sinterklaas, taalstrijd vind je overal en op alle niveaus

Taalstrijd vind je overal en op alle niveaus

.

Tis heel flauw, ik weet het, maar alle commotie rondom Zwarte Piet en de discriminerende werking die van de benaming uitgaat, ontlokte me zojuist op te schrijven: “Vandaag van de Regenboogpiet een heerlijke negerzoen gehad!” Ik wou dat zinnetje op Facebook plaatsen maar vond het tegelijk onnodig provocerend als ik er niet wat uitleg bij zou geven. Laat ik meteen maar ontrollen hoe ik voor me zag dit het beste aan te pakken.

*

In Genesis staat:

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.

3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

*

Hier staat meteen al de crux voor mijn betoog: God is met discrimineren begonnen en er is niets meer aan te doen! Toen God zei dat er licht was, was daarmee onmiddellijk dualisme ontstaan: duisternis werd tezelfdertijd als licht een begrip maar voor het mentale verstand, dat woorden alleen om de beurt horen kan, als iets ‘anders’ of, nog erger, ‘afgescheiden van licht’. Om die reden wordt vaak aan mensen gevraagd, als ze onzin verkopen, even de mond dicht te houden zodat die verdeelde ruis in het lichaam, dat natuur en oorsprong is, kan zakken. Vaak zijn diegene die dat vragen zelf goed bij hun hoofd, wat ik geen belofte vind inhouden.

Als jongeling hoorde ik mijn moeder wel eens tegen mij zeggen: “je bent zo smerig als een Turk!”. Ik wist niet wat een Turk was en mijn moeder had er nooit een ontmoet toen meen ik, behalve Sinterklaas dan, maar het was een zegswijze waar we beiden geen kwaad in zagen en die simpel betekende dat ik mijn eigen troep moest opruimen. Tis een grappig memoreren nu ik vooral tussen Turken en Marokkanen en wat andere nationaliteiten, waaronder ‘de mijne’ woon. De meeste zijn netter dan ik. En net zo knettergek.

Jodenstreek, mocht ook niet meer. Zigeunersaus werd verdacht. Het deed me denken aan de tendens binnen de gezondheidszorg waar ‘zwakzinnig’ opeens niet meer mocht en ‘minder begaafd’ in zwang raakte, totdat dat ook als devaluerend werd opgevat en ‘geestelijk gehandicapt’ door een of ander onbelangrijk figuur werd verzonnen. Dat schoot lekker op. Alles was nog even zwakzinnig maar we noemden het nu anders. Een mongool ‘mongool’ noemen was opeens ongepast, dat werd syndroom van Down, alsof wie dan ook zijn conditionering is. Een leugen pür sang ( als de Duitsers me dit toestaan ) en men doet alleen alsof men de handicap vermindert door de taal te veranderen. Ik heb dit altijd oplichting gevonden. Mongool was voor mij koosnaampje geworden en zo bleef ik altijd over ieder van hen denken in de 21 jaar dat ik regelmatig voor een van deze wonderen van het bestaan mocht zorgen. De idioot die hier een syndroom van maakte kreeg gelijk, dus iedereen meent opeens dat er een printfout in de mongool zit. Zo bekijken mensen bijgevolg ook zichzelf, daarom zijn ze gek ieder moment dat dit soort overwegen in schedels heerst en de condities van bestaan, juist door focus op naamgeving, niet weten te doorvoelen en transcenderen.

Voor ik met dit betoog verder ga even een kleine doch niet minder belangwekkende zijstap. ‘In den beginne’ is een cliché en onwaar. Waarom? Niemand weet waar iets begonnen is want als je erover nadenkt komt het denken zelf in een eindeloze regressie op niets af terecht. Probeer maar, zie het zelf. Omdat dit zo is zijn mensen die de Stilte adoreren op valse gronden daar nog de hele dag over aan het praten. En feitelijk nergens. Ook de wetenschap die probeert de oorsprong van het heelal te ontcijferen maakt een enorme en zo evidente blunder dat het me verbaast dat ongeveer niemand het ziet: het begin van het universum kun je niet vaststellen met methoden die na dat begin zijn ontstaan en de verdeling al kennen.

Taalstrijd vind je overal en op alle niveaus (1)

De verlichting, gezocht door de zoekers binnen spirituele strategieën, is louter concept opgebouwd uit woorden. Meer is het niet. Ik ben daardoor niet tegen die woorden maar ik zie niet dat die woorden, die dienst hebben gedaan, zo eindeloos in die kringen herhaald moeten worden. Ik heb me daar ernstig over opgewonden, ook op sociale media, en werd volstrekt getrokken daarmee in wat ik zelf afwees. Ik was zelf niet wakker. Ik had met het woord ‘waarheid’ ook ‘onwaarheid’ gecreëerd en weer de boel verdeeld. Er zijn binnen social media genoeg mensen die van mijn gevogel en gefrats mentaal kunnen getuigen; daarbij waren er die mij sympathiek vonden en daarbij ook die mij zeer vervelend vonden daarin. Ik had nog altijd dezelfde regressie in handen die louter een taalkundige vergissing is.

Ik vergis mij niet als ik een man een lekker wijf noem; het is een manier om een gevoel over te brengen. Zwarte Piet is totaal onschuldig net als de God die In Den Beginne geschreven zou hebben maar nooit gezien is. Ik weet wel ( bronmatig betekent dat ) dat alles in mij plaats vindt en ik niet zo een probleem met een negerzoen heb zelfs als de vrouw eerst zigeunersaus heeft genuttigd want ik hou van iedereen. Als ik zeg van wie ik hou belazer ik de rest; ik ben toch niet gek! Maar mongolen en Zwarte Pieten vind ik leuk, net als negers.

Taalstrijd vind je overal en op alle niveaus (2)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, oplichting, proza, schilderij, taal, tekening en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Lieve Sinterklaas, taalstrijd vind je overal en op alle niveaus

  1. Dauw zegt:

    “Zo bekijken mensen bijgevolg ook zichzelf, daarom zijn ze gek ieder moment dat dit soort overwegen in schedels heerst en de condities van bestaan, juist door focus op naamgeving, niet weten te doorvoelen en transcenderen.”

    Ach, zo waar, jouw betoog.
    Eigenlijk zijn woorden slechts verpakking.
    Een Oosterse wijsheid zegt :Met woorden kan je ideeën vangen, eens het idee gevangen, laat dan de woorden gaan.”
    Maar sommige ideeën zijn zelfs het verpakken niet waard…

  2. Dauw zegt:

    Je werk op de foto is prachtig geworden, trouwens… Zo ruimtelijk!

  3. Joost Lips zegt:

    Mooi gesproken Dauw! En goed te horen dat je het schilderwerk kan waarderen; ook al mis ik de trefzekere hand die jouw werk zo kenmerkt, het kleurenspel doet toch mooie dingen naar ook mijn oordeel. Groet!

  4. joost tibosch sr zegt:

    Beste jonge Joost, als oude Joost met decennialange Klaaservaring heb ik alleen maar ervaren hoe plezierig mensen, wat hun kleur, hun afkomst, hun al dan niet godsdienst ook moge zijn, met elkaar kunnen omgaan. En dan krijg je die bijbelse regenboog met al zijn kleuren uit het verhaal van Noach -ontstaan toen de wereld na de zondvloed weer op orde kwam-, die we ook nu nog allemaal als krachtig symbool van mensenwerkelijkheid in sexuele verscheidenheid en belangrijke milieuzorg kennen

  5. Joost Lips zegt:

    Prachtige woorden Joost sr.; dit lees ik gaarne.

Geef een reactie

