Droomcadeautjes

.

DroomcadeautjesAfgelopen slaapsessie weer bijzonder gedroomd. Anthony de Mello kwam langs! Ik geniet erg van deze Jezuïet sinds ik hem pakweg een jaar geleden ontdekte nadat Adyashanti zijn bewondering voor hem had uitgesproken. Waarop ik meteen kennis wilde maken en al snel in de ban was van de passievolle en zeer humoristische voordracht van deze man, die me sterk aan mijn jeugdheld Godfried Bomans deed denken. Daarbij ben ik zeer gecharmeerd van het feit dat de Mello zijn ontdekking van conflictloos leven in meest eenvoudige bewoordingen weet over te dragen. De filmpjes op You Tube heb ik sindsdien vaak beluisterd en steeds ontdekte ik weer nieuwe facetten in wat hij zegt. Gisterenavond, toen ik op bed was gaan liggen, had ik het netbook geopend en de maestro nogmaals aan het woord gelaten. Daarbij ben ik in slaap geduikeld en zat ik opeens alleen voor in een coupé van een enorm lange trein te luisteren naar zijn stem. Iets zei me dat we op weg waren naar Rusland. Op een gegeven moment hield de trein in en hing ik half uit het voorste deel toen we op een station waren aangekomen. Ik was even op het perron gaan staan, los van de trein, en hoorde de Mello zeggen dat wie niet mee wilde nu uit kon stappen. Ik keek naar de vertrekkende mensen die het perron afliepen en had niet in de gaten dat de trein weer in beweging was gekomen, en vlot ook! En niet voorwaarts, zodat ik nog alle tijd had me aan de trein te klampen, maar terug, met als gevolg dat het gevaarte eigenlijk meteen al onbereikbaar voor me was geworden. Een ramp, zou je zeggen, maar het geinige was nu juist dat de les van de Mello, die zegt dat ‘upsetness’ ofwel gefrustreerdheid altijd het gevolg van een aangeleerd geloofsysteem is en totaal onnodig, me hier meteen van dienst was. Dus ik nam het feit voor waar aan en ging met mijn rugzakje op pad, dwaalde door land en stad zonder van een bestemming nog iets te weten. Het was een hartstikke leuke trip en bij het ontwaken, toen ik de Mello weer hoorde praten, verscheen er een dikke glimlach.

Droomcadeautjes (1)Kan me voorstellen dat uit bovenstaande een procedé is te destilleren om droomcontact met overledenen te maken. Anthony de Mello leeft niet meer maar ik was vannacht wel mooi op reis met hem! En in het verleden heb ik me eens lichtelijk beklaagd dat ik Wolter Keers, de spreker die het non-dualisme in Nederlandse taal zo mooi stem gaf, nooit bij leven heb kunnen ontmoeten. Ik had een aantal cassettebandjes van de man, tapes die ik letterlijk stuk heb gespeeld, zo kostelijk vond ik zijn enorm grappige presentatie van ‘Advaita op klompen’ zoals ik dat toen wel eens gekscherend maar zeker niet neerbuigend bedoeld noemde. Op een avond, jaren terug, luisterde ik naar hem terwijl ik langzaam de droomstaat in gleed en zijn betoog opeens weerklonk op een nachtelijk strand aan een kampvuur waar rondom heen mensen zaten en luisterden; Wolter zat rechts van mij! Hij zag mijn ontroering bij zijn woorden en sloeg op zeker moment een arm om mij heen. Vervuld en blij werd ik wakker. Dat het een droom bleek te zijn deed voor mij niets af aan het plezier dat ik van de ervaring ondervond, ook in de napret. We hadden elkaar dan eindelijk getroffen.

Droomcadeautjes (2)

De twee hierboven beschreven avonturen zijn zonder opzet tot stand gekomen, maar zoals gezegd: er is een procedé van te maken. Het dodenrijk van alle mensen die audio-opnamen van hun stem hebben nagelaten is voorgoed ontsloten! Wij kunnen, als we willen, hier naar believen gebruik van maken en de mooiste avonturen beleven! Naar eigen keuze; wie wil dat nu niet? Niet dralen en gewoon doen dus. Dromen mogen bedrog zijn, als ze desondanks toch optreden kunnen ze maar beter kwaliteit bevatten dacht ik zo. Denk dat ik vanavond Amy Winehouse maar eens aan zet; dat wordt vast vroeg slapen!

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, muziek, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

