Werkelijkheid en de spirituele babbelbox

.

De kerken zijn leeggelopen; waar is iedereen gebleven? Is de mensheid massaal goddeloos aan het worden of zo? Nee hoor, dat valt wel mee. Dat die kerken leegliepen betekent gewoon dat God zich niet binnen muren ophoudt. God woont zogezegd overal, ook in het bordeel. En de agnosticus weet dat. Ja, zelfs ook de doorgewinterde en streng overtuigde atheïst vindt nog inspiraties in het leven die een transcendent gevoel opleveren, als er sprake is van eenheidservaring buiten zinnen. Om die reden kon Maarten ’t Hart zeggen dat Bach religie is.

Velen die de kerk niet meer bezoeken vonden alternatieven van allerlei soort, en nu de hele wereld via internet open ligt is niets meer onvindbaar en kunnen we uit alle heilige boeken citeren en delen dat het een lust is. Maar is dit ook vooruitgang? Is het vooruitgang als we allemaal een mobieltje hebben om met elkaar te overleggen of we de rode bieten of de spruitjes uit de groentebak plukken? Volgens mij is dit toegenomen geschiftheid onder het mom communicatie. Zo ook zie ik er geen enkel voordeel in, als je eenmaal een spirituele waarheid hebt ervaren, in de boeken te blijven zoeken naar wat je al verteld is of met anderen te delen dat er nog velen waren die hetzelfde zeiden. Op het laatst heb je een kakelende spirituele babbelbox waarin iedereen elkaar het belang van stilte onderwijst.

Ik ben zelf een sukkel natuurlijk. Als ik op non-dualistische fora mij op zit te winden over flauwekul dan heb ik zelf een verkeerde focus. Dan vertoon ik zelf wat de deelnemers aan de babbelbox zo kenmerkt: de onwil om de gesproken woorden inhoudelijk te beleven en er stil mee te zijn. Dan kan het gebeuren dat je iemand zegt dat je de persoon wilt ontmoeten maar dat dat niet kan omdat ie liever in stilte leeft. En later ontdekken dat ie de hele tijd op de babbelbox zit, dat dan weer wel. Maar ik heb er niks aan te tonen dat een ander blijft hangen want zo blijf ik zelf juist plakken. Doet me denken aan Tom Waits met zijn prachtig advies: “Hang on to me, I am going down!”

.

Ik zie steeds beter hoe mijn triplexschildering scheef staat en kan er steeds meer plezier aan beleven zo. Ik ga steeds over de lijnen die ik bedoelde met mijn kwast en moet dan lachen. Maar ik huil ook, als is het dan niet om mijn werk, maar omdat er zoveel moois is, ook voor de verstokte atheïst. Ik voorspel dat het meisje dat nu volgt The Voice of Holland winnen gaat. Als dat uitkomt ben ik nog slechts profeet dus wil ik niet meteen gekruisigd worden, dat kan altijd nog wel.

.

.

O ja, mijn triplexschildersmankementenplaat, daar had ik het over. Ik speel graag gitaar met Erik omdat we geen fouten horen als fouten maar we horen ze wel en benutten deze, zo vernieuwen we ons. Zo is jazz ook gegroeid als iets moois uit slavernij, zoals Jules Deelder laatst fijntjes vast stelde. Goed en kwaad bestaan niet als het ware. God woont overal. Dat God niet herkend wordt kun je gerust zijn eigen domme schuld noemen, maar dan ben je ook vrij van de notie God. God kan natuurlijk nooit een notie zijn. Als ik blauw schilder, met onvaste hand, en er gebeurt iets anders dan ik bedoelde, ben ik toch vaak diep ontroert. Schepping is onvoorwaardelijk en onbedoeld. Ik herken God, ook als ie niet bestaat.

P1100471

.

Ik vind dat iedereen overal altijd allerhande onzin uit mag kramen. Het gaat eigenlijk pas fout als we iets van elkaar moeten. Ik veroordeel pas als iemand me niet geeft wat ik wel wil hebben of wel geeft waarom ik niet vroeg. Maar zelfs deze inmenging van mij is absurd. Ik erken mijn zonde en eindig met een mooi liedje van Maaike.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, fotografie, muziek, proza, schilderij en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

