Rust in de tent

Rust in de tent( De lucht, afgelopen avond )

De financiële crisis is dagelijks in mijn gedachten als ik afweeg wat ik kopen zal en wat niet. Er is nog wel een mooie mogelijkheid om te onderzoeken: er bestaat een goede kans dat ik, sinds ik mijn baan verloren heb en zwaar in inkomen gedaald ben, recht heb op huursubsidie. Als ik in aanmerking daarvoor kom is dit met terugwerkende kracht naar maart dit jaar; dat kan een plezierige som geld opleveren. Tis merkwaardig hoe afkeer van dit soort regelzaakjes me lang af kan houden zo een kwestie af te ronden. Ik was er wel mee bezig geweest, twee weken terug, maar toen ik even de servicekosten die ik in moest vullen niet wist gaf ik de inspanning op, en daar is het bij gebleven. Maar oké, ik heb het voor morgen geagendeerd. Voor morgenmiddag staat ook een wandeling genoteerd, met een goede vriend, vanaf station Overveen de duinen in. De laatste keer hadden we schitterend weer maar dat zit er nu niet in, hoewel, helemaal beroerd klinkt het weerbericht toch ook niet.

Rust in de tent (1)

Het krijten en schilderen op het triplex is begonnen; ook collagetechniek heb ik toegepast. Ben tevreden over delen maar kan er ook zo weer onderdelen afscheuren. Het er even een vastloper mee; spreekt me niet aan er nu iets mee te doen. Bij mij komt af en toe het beeld op van de weken dat ik hier de boel ruimde, boeken en meer op Marktplaats verkocht, hoe ik me in mijn element voelde. Daarna ben ik een beetje stilgevallen, realiseer ik me nu vollediger en dit vraagt om een positieve move om de startmotor weer op gang te krijgen. Ben weer lui geworden dus de duinwandeling komt mooi op tijd. Wat meer structuur in mijn dagen kan geen kwaad. Ik kan wel steeds to-do-lists afwerken, maar als ik dan kwesties weer laat opstapelen geniet ik maar kort de voordelen van het ordenen van zaken. Als ik het kleine stapeltje post dat hier links van me ligt afhandel de komende drie dagen dan zal dat heel prettig voelen. En om dat gevoel te bewaren is het goed voortaan poststukken diezelfde dag van ontvangst af te handelen.

Het wandelen terug op het programma. Het is eruit gegaan omdat ik wekenlang wat afliep met opruimwerkzaamheden; nadat alles gedaan was kwam het wandelen er maar mondjesmaat voor terug. En ik weet hoe heilzaam het is deze gewoonte, de dagelijkse wandeling, te volvoeren. Na elf dagen niet roken was ik toch weer voor de gewoonte gevallen en meteen zie ik er met weerstand veel geld heen gaan. Gek, dat na die elf makkelijke dagen, het idee zonder tabak te zitten weer afschrikt. Tis een oud verhaal. Heb nog een baal shag liggen; heb zo het idee dat er geen geld meer naar rookwaar hoeft. En och, ik weet nog hoe goed steeds de maaltijden smaakten, de salades die ik maakte, van weinig centen. Ja, ik moet terug naar die modus, dat zal me goed doen.

Delen van het manuscript zijn uitgeprint en liggen klaar voor bewerking. Het zal helpen als ik minder tijd op internet besteed; in alle rust hieraan werken dagelijks op vaste uren, in de ochtend lijkt me meest geschikt. Misschien is er wel sprake van twee manuscripten, of een, daar ben ik nog niet uit. Gewoon beginnen, dan tekenen zich de contouren gaandeweg wel af. En dan is er natuurlijk de poëzie nog. Daar een bundel van samenstellen is werk dat ik op verloren uurtjes kan doen. Op Facebook vind ik waarde maar ik verdoe er ook veel tijd met allerhande onzin waarbij ik vaak snel mijn oordeel klaar heb en daar ben ik feitelijk helemaal niet tevreden over. Selectiever mee omgaan dus; kiezen voor wat me aanspreekt en geen nodeloze discussies starten. Me behouden tot creatieve opbouwende ideeën en me niet verliezen in eindeloze flauwe of juist felle reactiepatronen. Goed idee.

Heb een fraaie titel voor het manuscript ontdekt; de enige kandidaat tot nog toe. Ik heb wel invallen opgeschreven maar die hielden toch geen stand; deze tot op heden wel. Kan gebruikt worden voor de poëziebundel of voor het prozamanuscript; das een keuze nog te maken. Waar ik nog niet eerder zo nadrukkelijk aan gedacht heb is nu sterker aanwezig: het idee ook illustraties in de boeken op te nemen. Tis niet gezegd dat ik het doe maar de mogelijkheid speelt mee. En als het gaat om de voorkaft dan zijn er ook al mogelijkheden langsgekomen; tis heerlijk hierover te mijmeren. Genoeg uitdaging dus in dit project; prima om daar in stilte mee te zijn en de ontwikkelingen te genieten. Ik heb wel veel over het belang van alleen zijn gesproken maar de tijd met internetmedia doorgebracht snoept daar veel teveel en te vaak iets van af, zodat diepgang in stilte, omdat het regelmatig door internetbezoek wordt onderbroken, langzaam verloren dreigt te gaan. Onnodig.

Ik weet nog dat ik hier met mijn dochter voor het eerst internetverbinding realiseerde en me in een moment hevig de monitor, de hele wereld erachter, ingezogen voelde worden. Ik had een schrikreactie; ondertussen ben ik heel sterk met die digitale wereld verstrikt geraakt en is het geen vraag dat het me goed zal doen als ik mijn kop eens uit die monitor trek en weer het solitaire bestaan de ruimte geef in stilte en zonder weerwoord te bestaan. Facebook zal ik blijven benutten om links naar mijn blogberichten te plaatsen en een vast tijdstip kiezen om eventuele reacties te lezen  Verder introspectie zonder meteen een grote muil op te zetten; tis het seizoen van bezinning. Alles in de natuur keert langzaam in; tis mooi hierin mee te bewegen.

Binnen dit schrijven heb ik wat perspectief willen creëren in een situatie waarin ik me in vaste stramienen verzand voel; ik merk dat de visies die ik beschrijf me al verlichten als ik ze formuleer. Ik sta niet bepaald bekend om een ijzeren discipline maar als ik slechts 70% van de ideeën volg geeft dat al een heel mooie resultaten. Laat ik tenslotte ook het idee slechts zes uren per etmaal te slapen bij de 100% voegen zodat de 70% ook weer meer oplevert. Tien minuten ochtendgymnastiek is ook geen verkeerd idee. Zo is er zowaar iets van een dagprogramma ontstaan; ga zien wat ervan terecht komt.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in collage, fotografie, proza, schilderij, tekening en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rust in de tent

  1. fredvanderwal zegt:

    Ziet er goed uit allemaal

  2. Joost Lips zegt:

    Goed om te horen Fred; dank je wel.

Geef een reactie

