Wereld in wording

.

Nog altijd niet begonnen aan het schilderen op de triplex plaat die ik onlangs aan de muur gespijkerd en van een eerste schets voorzien heb. Wel komen er ieder etmaal wat houtskoollijnen bij welke extra gezichtshoeken tonen en te scheppen door elkaar heenlopende dimensies met mogelijke kleurcombinaties suggereren. Ik houd me nog altijd in maar voor mijn geestesoog heb ik al een en ander met acryl uitgeprobeerd. Onderwijl teken en schilder ik wat af; ik heb her en der kladboeken liggen waar ik in schets en gisteravond herontdekte ik het Canson Figueras linnenpapier dat een textuur heeft waarop olieverf en acryl goed te gebruiken zijn. Ik koos voor aquarelverf en pastel; een beetje eigenzinnigheid is mij niet vreemd.

Wereld in wording

De pasteltekening is gemaakt op het achterkarton van de tien gebundelde linnenpapieren bladen. Onwillekeurig, nadat ik de eerste kleuren en lijnen had aangebracht, moest ik aan een grafsteen denken; deze wending bepaalde mijn daarop volgende associaties.

Wereld in wording (1)

De schildering die ik startte met aquarelverf  kreeg later meest goedkope waterverf toegevoegd. Ik zocht naar een schoteltje of iets anders dat als palet kon dienen en vond een heel oud doosje waterverf, met twaalf rond gekleurde tabletjes erin die in aanraking met vocht hun tint afgeven. Zo merkte ik weer dat een activiteit als deze ook kan plaatsvinden als er bijna geen geld voor materiaal besteedbaar is.

Wereld in wording (2)

Heb gisteren vernis gekocht om de kleuren van acryldoeken mee op te halen. Kocht per abuis ‘mat’; vandaag met een tweede aangeschaft potje ‘glanzend’ dezelfde werken nog eens behandeld en inderdaad, het wordt er fraaier van. Heb wel wat verknoeid waar ik met de verniskwast open liggende houtskoollijnen uitsmeerde en eenkleurige vlakken bevlekte. Om die reden vandaag ook een bus haarlak aangeschaft om tekenwerken mee te fixeren. In feite is er geen materaal meer dat me ontbreekt; de herfst is al lekker bezig en in de winter heb ik hier genoeg te doen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, schilderij, tekening en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

