De lus van illusie

De lus van illusie.

De afgelopen etmalen heb ik weinig animo tot schrijven gekend. De weken ervoor zijn er talrijke gedachtewisselingen met mensen geweest, uitwisselingen over de betekenis van het non-dualistisch gedachtegoed in het praktisch dagelijks leven. Daarbij stuitte ik niet zelden op uitspraken die me clichématig en ondoorleefd leken, of opmerkingen die totaal niets zeiden. Van het laatste soort komen bijvoorbeeld de causale beweringen die feitelijk niets zeggen omdat een oorzaak-gevolg-verband geheel ontbreekt. Een voorbeeld zal hier meer duidelijkheid scheppen. “Dit voorwerp is heel zeldzaam omdat het weinig voorkomt”. Of: “Mij zal je daar nimmer zien als gevolg van het feit dat ik er nooit heen ga”. Dit zijn natuurlijk drogredenen. Heel zeldzaam = weinig voorkomen. Nimmer ergens verschijnen = daar nooit heen gaan. Zulk een  uitspraak suggereert een oorzakelijk verband dat in werkelijkheid niet bestaat, een lus van illusie bovenop de stralende werkelijkheid. Binnen non-dualistische fora klinkt een lus bijvoorbeeld zo: “omdat ik weerstand voel stroom ik niet”. Ook hier geldt weer eenvoudig: Niet-stromen = weerstand.

Dit kan ik hardop benoemen maar het komt niet vaak voor dat iemand dit doorziet en voortaan de illusie voorkomt. Het betreft sleetse patronen die je niet in een weekend wegwerkt. Omdat de patronen zo opdringerig zijn kwam ik er steeds meer op uit te zeggen: die gedachtestraat hoeven we niet meer in. Steeds duidelijker werd dat in stilte verblijven en niet-weten het contact met werkelijkheid is dat je met het mentale zoeken juist verstoort. En dan blijkt pas goed de verslaving aan het denken; die laatste stap, zoeken laten vallen, staat ongeveer niemand toe. Advaita blijft voor veel mensen dan een kapstok om clichés aan op te hangen omdat het niet-weten wel erg kaal aan voelt. Spiritualiteit is dan weer eens dood gemaakt. Ik voelde dat taal mij even niet ter dienste was en koos meer voor tekenen en schilderen. Alle werken in dit blog zijn gisteravond ontstaan.

De lus van illusie (1)

Omdat ik alle dialogen op dit punt in toenemende mate als behorende tot een slangenkuil begon te ervaren trok ik me meer en meer terug van advaitafora op internet en ook mijn schrijven bepaalde zich steeds vaker tot dagelijks leven zonder links naar non-dualistische scholen. In reactie op mensen die mijn mening over iets wilde hebben werd ik steeds bondiger, de essentie van mijn onderzoek uit de poel van overbodige concepten tillend. In een mail aan iemand uit het zuiden van het land die mij wilde spreken schreef ik het volgende: “Wat je van mij kan verwachten is een luisterend oor en inzet van mijn hart en verstand. Ik heb geen opvatting over verlichting en vind ook niet dat het ego weg moet. Ik heb noch verlichting noch ego ooit gezien; we hebben die concepten niet nodig. Voor mij telt maar een ding: leef ik in conflict of vrede. Als er conflict is is ook te zien hoe dat in elkaar steekt; dit zien brengt de vrede terug. Dit is eenvoudig en wat ik voor je betekenen kan. Maak er gebruik van wanneer je wilt.”

De lus van illusie (2)De afgelopen weken zijn in veel dimensies interessant gebleken en ik wil tot slot nog iets daarvan vermelden dat vaker voor mensen als eye-opener heeft gewerkt. Het betreft de betekenis van illusie binnen de wijsheidsgeschriften van de non-dualisten. Ik wil niet generaliseren maar heel vaak wordt illusie afgedaan als iets dat niet bij het leven hoort en weg zou moeten. Die benadering begon mij steeds meer, wie deze ook hanteerde, tegen te staan. De Bron ontspringt in een wereld van wonderlijke manifestatie en de mens noemt dat dan pedant illusie en wil het weg bidden of mediteren. “God’s Schepping deugt niet!” hoor ik de Godgetrouwen feitelijk zeggen. “Het denken is illusie” denken non-dualisten op fora hardop, en “alleen ik ben” delen ze daar met elkaar. Ik moest erom lachen, maakte een diepe buiging voor Maya en zag op mijn camera die nog aan stond een spontaan ontstaan beeld, met de lus van de riem op de voorgrond, en zo mooi passend bij het onderwerp van mijn betoog. I love illusion!

.

De lus van illusie (3)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in non-dualisme, proza, schilderij, tekening en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

