Nooit meer naar de kapper

P1100193

Had voor vandaag een klein verlanglijstje. Mijn exploratie van mogelijkheden om met zo weinig mogelijk geld rond te komen moge mijn vertrouwde lezers ondertussen wel bekend zijn en vandaag is daar andermaal een dimensie aan toegevoegd. Deze week zijn mij kapperskosten bespaard gebleven toen een vriendin zo goed was mijn kapsel te millimeteren. Ik ken mensen die zo een kort koppie zelf bijhouden met een tondeuse dus ik heb dat op mijn verlanglijstje gezet vandaag. Ik was eerst naar V&D in Haarlem centrum getogen maar die verkochten vroeger dat soort apparaten, nu niet meer. De man achter de balie zei: “probeer het eens bij Foppen & Scheren op de Raaks”. Dit klonk net of ie mij in de maling zat te nemen, maar verdomd, Foppen en Scheren bestond echt en al snel vond ik de kast met meerdere modellen van het door mij gewenste artikel. Een kort onderzoek leerde me genoeg; ik liep naar de balie en vroeg assistentie van een jongeman. “Natuurlijk mijnheer, weet u al welke u wilt hebben?” “Doet u mij maar de goedkoopste; ik neem aan dat die het ook doet”. “U heeft groot gelijk mijnheer, dat is een prima apparaat. De andere tondeuses hebben meer mogelijkheden, dat is het verschil”. “O”, zei ik, “maar deze Philips heeft al tien standen”. “Veel mensen willen twintig standen of meer.” We hadden het hier toch over haren knippen en niet over seks? Ik zei er niks meer over, rekende af en verliet de zaak. Een kappersbezoekje hier in het winkelcentrum kost 22 euro en de tondeuse die ik kocht was slechts 7 euro’s meer; men begrijpt dat ik hiermede op de lange duur erg veel geld bespaar.

Ik liep over het trottoir richting de Grote Markt en vroeg me niet af wat dat hekwerk rechts van mij deed. Tot ik niet verder kon en me om moest draaien. Dertig meter terug stond een bouwvakker naar me te grinniken. Ik naderde hem en zei heel flauw: “ik loop mijn hele leven al in fuiken”. Hij was niet in voor een lolletje en wel voor zijn gelijk en zei: “die hekken staan er niet voor niets”. Nee, inderdaad, ze zijn goed voor de humor die op straat ligt.

P1100192Eerder sprak ik over een verlanglijstje, want er stond meer dan een ding op. Ik had eens een mooie kleine zwarte pen op straat gevonden; prima formaat voor het kleine zaknotitieboekje dat ik altijd bij me draag, maar deze balpen deed het niet meer. Ik weer naar de V&D en daar vond ik me toch een prachtpennetje; ik was er meteen strontverliefd op. Van metaal, rood van kleur, slecht 6 mm dik en iets meer dan 10 cm lang, kortom, ideaal! Drie euro had de verkoper gezegd. Waarom zo duur had ik lachend gevraagd. Dat wist ie ook niet zei ie. Ik kocht ‘m en voelde me fortuinlijk alsof ik net een Rolls Royce had aangeschaft. Feitelijk nog rijker, want aan zo een auto heb ik niks zonder rijbewijs maar schrijven kan ik wel een beetje.

Het was een regenachtige dag maar niet iedereen leed daaronder. Ik verliet de V&D en terwijl de spetters op menig paraplu kletterden hoorde ik een jongen naar een vriend van hem aan de overkant van de weg roepen: “lekker weertje hè?!” Die andere gozer toonde zijn beste glimlach en riep terug: “Ja, we zijn eindelijk van dat vervelende zonnetje af!” De lol sloeg op mij over, ook mijn bek gleed uit en hij zag dat, waardoor we nog eens extra straalden en de wereld spontaan weer een stukje mooier was geworden.

Even verderop was een postbode in een portiek verdwenen om een bestelling af te leveren terwijl zijn postkarretje door de wind werd voortgedreven. Ik schreeuwde hem schaterend toe: “Je karretje gaat er vandoor!” Hij draaide zich om, werd er niet warm of koud van en antwoordde gevat: “Hij weet de weg!”

In winkelcentrum Schalkwijk nog wat boodschappen voor het avondmaal gehaald en weer tot heerlijke schik geraakt. Een bekende elektronicazaak heeft altijd achter een van de etalageramen een breedbeeld tv aan staan en wat denk je? Een donkere man had er een tuinstoel voor gezet, thermosfles koffie en lunchpakket erbij en lekker kijken! Ook deze dag kon niet beter!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

