De slinks geile heilige en de oprechte pervert

De slinks geile heilige en de oprechte pervert

.

Wonderlijke episoden maak ik mee. Morgenavond een etentje ter nagedachtenis van mijn dan een jaar geleden overleden zus Margo. Ik had nog wat voorbehoud gemaakt omdat ik sinds de afkick van drank en rookwaar per 12 september tot en met gisteren me beroerd heb gevoeld. Wat is beroerd? Pijn in de longen, die langzaam optrok naar de schouderpartij. Ik ken dat verschijnsel uit eerdere levensfasen: een pijn die aan de wandel gaat door het lichaam; reden waarom ik er een duidelijk psychosomatisch aspect in zag. En ook tot gisteren had ik steeds het gevoel bij me een griep onder de leden te hebben, een lichamelijke malaise en lusteloosheid was mijn deel en ik sliep ontzettend veel. Maar afgelopen nacht was er een kentering; de longen voelde veel minder geïrriteerd aan en het rillerig lijfgevoel trok binnen enkele uren weg. Dit was zo verkwikkend dat ik de hele nacht niet heb kunnen slapen. Wat ik overigens niet als probleem ervoer; ik glimlachte om mijn herstel en het kwam mijn humeur alleen maar ten goede. Rond een uur of acht zei ik hardop: “Lips, sta maar op, tis koffietijd!”

Vijfde dag zonder drank en rook, dit uitte zich fysiek door krachtige energie die mij zelfs, wie had het kunnen denken, de ramen deed zemen en schoontrekken met een rubber aan houten handvat. Ik herkende mezelf niet terug en moest steeds lachen, vaak ook nogal luid. Genoot van bijzondere luchten, de kleuren overal leken anders dan ik gewoon was. Ja, het weer was dan ook verrukkelijk met zelfs een heuse hagelbui in de vooravond, maar ik wist tegelijk zeker dat de perceptie zelf ook een verandering had ondergaan.

De slinks geile heilige en de oprechte pervert (1)

.

Dat praten in mezelf vond ik niet vreemd meer, integendeel, ik zei tegen mezelf: ”Lips, jij mag je hele leven, en dit zo vaak als je wilt, tegen jezelf praten!” Ja, ik heb het bepaald goed met mezelf getroffen; tis ook veel te gezellig om mijn mond te houden. Als ik vanaf het voorbalkon keek naar een doodgewone auto en de kleur blauw zag dan verbaasde het me en wist ik ook wel dat ik die kleur al kende maar toch was het alsof ik voor het eerst blauw zag, en nu niet van de drank dames en heren!

De slinks geile heilige en de oprechte pervert (2)

.

Ik bleef me verbazen en schoot ontzettend veel foto’s die ik aanstonds eens uit de camera zal trekken. En toen ik zo tussen het ene en het andere balkon heen en weer bleef pendelen om de veranderende luchtspektakels te aanschouwen vond ik het maar een vreemd idee dat er iemand zou zijn die dit deed; het genieten ging volstrekt vanzelf en spontaan. Ik mocht in vroeger dagen graag wel eens wat hallucinogene paddenstoelen in mijn mik gooien maar er was niets dat hier twijfelde: dit was veel beter.

Weer vier pakketjes boeken via Marktplaats verkocht, naar de postbalie voor verzending gebracht en ik meende dat mijn edele levenswandel zijn eigen beloning al was maar toch, ergens op de achtergrond, zei een stemmetje dat ik wel een mp3-spelertje had verdiend. Ik heb de allerkleinste verkrijgbare gekocht bij Intertoys, heel toepasselijk want ik was als een kind zo blij! Voor slechts €12.95 heb ik 2 Gb opslagruimte; das zat voor een bescheiden persoon als ik. Geen display op de Player Clip dus je kunt niet even een nummer opzoeken maar dat hindert niet als ik er alleen maar mooie muziek op zet nietwaar? Dus thuis beide albums van Adele erop gezet en van Amy Winehouse naast de twee bekende cd´s en de derde postume alle interessante muziek van haar die ik daarbuiten nog heb weten te traceren. Op You Tube zelfs nieuw materiaal van Amy gevonden; thrilling moments zijn dat! Deze oorverwennerij ligt klaar voor de nachtwandeling die volgt als ik dit blog heb geplaatst.

Morgen weer een leuke ontmoeting met iemand die ik van Facebook ken. Ik heb al wat mensen met non-dualistische interesse zo ontmoet en er liggen ook bijeenkomsten in het verschiet die mij een blijde verwachting scheppen. Ik knap snel af op advaitische clichés maar mensen die zelf kijken en hun eigen ervaring vertrouwen blijken altijd weer verrassend en interessant voor mij. Mijn visie op non-dualisme is gaandeweg vervloeid; als ik over straat ga weet ik helemaal niks en dat bevalt me uitstekend. In deze onbezonnenheid is alles mogelijk; iedere vooronderstelling over waar de werkelijkheid aan zou moeten voldoen is al verdelend en ik heb daar dan ook niets mee. Mensen die naar mij toe trekken herkennen in deze hetzelfde; er is geen sprake van een heilig moeten of eis om ‘zuiverheid in de leer van die Ene’ maar eerder van een ondeugende doch onschuldige ontspannenheid waarin alles gezien kan worden en niets absoluut waar hoeft te zijn, niets bestendigd of verdedigd hoeft te worden. Wie niet bang is om ‘het’, waar ‘het’ dan ook voor moge staan, niet te weten, is juist geheel open voor wat ‘het’ zoal voor vormen aan kan nemen in alle denkbare variëteiten en dimensies. Het vraagt moed om naakt te staan en niet meer weg te kijken.

Seksualiteit is een veelbesproken onderwerp binnen religieuze gemeenschappen. Er is iets bijzonders met het onderwerp. Het is ondertussen ongeveer niemand meer onbekend dat celibaat vaak leidt tot extreme en gewelddadige seksuele uitwassen, reden waarom ik er vanaf mijn vroegste jeugd altijd heil in heb gezien de moraal van de katholieke kerk waarmee ik werd opgevoed grondig te wantrouwen. Ik was een verlegen jongetje die de moraal wilde doorkruisen bijvoorbeeld door middel van  bezoekjes aan de rode buurt in Amsterdam, die me meer gevoel van bevrijding gaven dan menig spiritueel leraar van ‘het rechte pad’, of wat ze ook probeerden hoog te houden, kon bewerkstelligen in mij. Ik kreeg steeds meer waardering voor kunstenaars die de erotiek open en bloot in hun werken toonden; ik voelde dat dit oprechter en veiliger was dan de quasi heiligheid van de geheime geile pikken en schachten.

In mijn jeugd kon ik erg genieten van Johnny the Selfkicker op de radio, met zijn frivole  extatische voordrachten waar de vromen in het land vaak niet van gediend waren. Toch was het juist deze auteur en voordrachtskunstenaar die, tegen de populaire tijdsgeest in, durfde te beweren dat seks door de kerk weliswaar eens tot taboe was gemaakt, maar, en toen kwam het, sinds de seksuele revolutie MOEST je neuken anders telde je niet mee! Ik vond het dapper dat ie dat zei; hij legde bloot dat die zogenaamde vrijheid ook maar weer een massabeweging van tijdelijke aard was. Seksuele verwarring en geweld worden niet door volkeren opgelost; dit is een persoonlijke zaak. Als geilheid en bronstigheid per definitie betekent dat er een orgasme moet komen ben je een slaaf maar als het van een moraal pertinent niet mag ben je er ook een. Vrijheid klinkt wel een beetje als hoe Byron Katie het eens formuleerde waar het om seksueel geweld ging: “laat die erectie maar lekker in je broek zitten”. Ze formuleerde het wellicht anders maar tis wel mooi heren! Als een dame deze er voor je uit wil halen oké, maar een stijve wijst nog op geen enkel recht.

Zo, de pastoor in mij is ook weer uitgelaten. Rest mij alleen nog de foto’s van de camera op de computer te laden om dit blogbericht met enkele exemplaren ervan te verluchtigen. Ik had nog een aardig idee om hier te berde te brengen maar dat vraagt teveel tijd en dan komt mijn nachtwandeling in gevaar; ik bewaar dat voor later.

De slinks geile heilige en de oprechte pervert (3)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, non-dualisme, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De slinks geile heilige en de oprechte pervert

  1. richard koek zegt:

    Joost dat lijkt op regelrechte afkick verschijnselen!

  2. Joost Lips zegt:

    Ja Richard, iemand vertelde me deze week dat ze na stoppen met roken ook die griepgevoelens had een week lang; ik wist niet dat het zo hevig kon zijn. Drank en rook tegelijk lossen, de zesde dag alweer; het voelt als een wonder en maakt me blij. Dank voor je support, ook in de tijd dat het me niet lukte.

  3. Jaren geleden stopte ik met roken. Een week lang hoestte ik als nooit tevoren mijn longen uit m’n lijf en was hondsberoerd. Zo erg dat ik dacht dat stoppen nooit goed voor mij kon wezen en overweeg weer een saffie op te steken. Enfin, het gaat over en dan heb je energie als nooit tevoren. En stink je minder. En heel veel tijd over. Nooit beseft dat roken zoveel tijd kostte… Kun je beter een blogje schrijven. 😉

    Prachtige verluchtigingen!

  4. overweeg=overwoog. (Irritant)

  5. Joost Lips zegt:

    Dat heb jij dus ook lieve taalpurist; moet wel effe goed staan ja!

    Opmerkelijk hoe juist het laten van gifinbrengend consumeren de ziekte symptomen juist zo opwerpt. Ik dacht daardoor dat ik wellicht te laat gestopt was maar hoorde, en hoor nu ook van jou, dat dit niet ongewone ontwenningsverschijnselen zijn. Het ergste is achter de rug voel ik; ik beweeg ook veel, das zeker helpend daarbij. En ja, roken kost veel tijd, das iets dat ik me nog niet zo gerealiseerd had, goeie constatering! Het werd wel duidelijk tijdens een etentje vanavond toen twee van de drie mensen met wie ik was naar buiten verdwenen om wat rook te produceren. “Stop nou toch!” schertste ik nog, “jullie weten toch dat het niet goed voor jullie is?!”

Geef een reactie

