Wijsheid van een armoezaaier en muziek van Ungawa

Wijsheid van een armoezaaier en muziek van Ungawa

.

Wauw, met gevoel van rijkdom kwam ik thuis. Tas vol boodschappen voor twintig euro en daar zit dan de dure tabak en koffie bij. De sport bezuinigen is nu werkelijk begonnen. En dat moet ook want iedere rek is er uit zodat ik me gisteren geen nieuwe tabak of een pot koffie toestond; maar vandaag dus wel en dat betekent een feestelijk gevoel. Koffie dronk ik de laatste tijd zwart maar omdat het toch feest is mij ook de melkpoeder weer toegestaan, een wat romeriger dan de goedkoopste versie. En wat er zoal niet meer uit die tas kwam! Sperziebonen de kilo 99 cent; aan 22 cent van die peulen had ik genoeg. Winterpeen, kost weinig, met een zak kun je veel en lang doen. Pak crunchy spul voor in de yoghurt, net een euro en genoeg voor twee maanden.  Of zo een zakje kippensoep voor 39 cent, 55 gram soepgroenten voor 59 cent en van die maffe knapperbolletjes voor erin voor nog geen halve euro; daar eet ik twee dagen lekker van. Vlees dat hoeft effe niet meer; dat doet dienst teveel alcoholgebruik te compenseren maar wordt niet langer gevraagd. Daarvoor komt altijd snoepwerk terug: plak chocola voor 39 cent en de heerlijke en goedkope zachte dropjes die zich Harlekijntjes noemen laten. Doos pitloze witte druiven, twee maanden terug nog €2.99 en nu slechts 99 cent. En natuurlijk, nu het verlies van stevig overgewicht weer happily bevochten gaat worden, mochten de Fjord crackers en twee pakken rijstwafels van van Zoelen niet ontbreken: tezamen nog geen euro. En voor die twintig euro had ik dan ook nog zeven kinderbananen, blikje sardientjes, pak magere yoghurt en mozzarella om gedurende twee dagen salades mee op te fleuren.

Wat een theetantegeklets van mij niet? Laten we het maar liever over muziek hebben. Want gisteren ontdekte ik, die geen geld voor concerten heeft momenteel, de lol van Haarlem Jazz weer eens. De fotoserie van gisteren is hier te zien. In die serie zijn Tim Wes met band en Ruben Hein met vrienden op het Grote Markt podium te zien. Het collectief  JZZZZZP speelde heerlijk op de Oude Groenmarkt en op het Klokhuisplein ging ik helemaal los met Ungawa, de Afro Jazz band rond tenorsafofonist Ruud de Vries. Maakte vele foto’s die wegens duisternis mislukte maar ook omdat ik maar niet stil kon blijven staan bij deze hartstochtelijke muziek. Ging stevig transpirerend huiswaarts toen Ungawa uitgespeeld was en de geheugenkaart van mijn camera net vol bleek: 288 foto’s maar liefst. Vind het leuk om met muziek van Ungawa te besluiten. Deze opname is uit 2011 met een iets andere bezetting.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in film, fotografie, muziek, proza en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

