Opmaat naar een schoon oeuvre

.

Ja hoor, het is gelukt: de eerste zin van het te schrijven manuscript is klaar. Dat kostte me slechts 52 jaar. Tis een prachtige opening! De openingszin is belangrijk; als die niet deugt is de lezer vanzelfsprekend zo vertrokken! En dat is niet goed want ik moet deze winkel draaiende zien te krijgen als het even kan. En het kan, want opeens, nadat ik afgelopen week in Amsterdam de laatste rein naar Haarlem miste en in de rode buurt tussen cocaïnesnuivers en oplichters terecht kwam om de nacht een beetje aangenaam door te komen, wist ik dat ik de nachtelijke avonturen door de jaren heen daar zou laten beginnen. Maar meer verklap ik niet; een ieder wordt aangeraden te zijner tijd het boek te kopen. En mij aan te bevelen als favoriet voor het winnen van een of andere literatuurprijs waarbij een fijn en groot bedrag voor me vrij komt. Ik moet immers nodig weer eens op vakantie en van een WW gaat dat niet heb ik gemerkt sinds ik vorig jaar mijn baan verloor en mijn maandelijkse inkomsten zo een zeshonderd euro zag duikelen. Banen die nu worden aangeboden beloven een loon die overeenkomt met wat ik nu aan uitkering ontvang; lekker motiverend allemaal. Nee, laat mij dan liever dat langverwachte boek maar schrijven.

Het bloggen, ─ wat een lelijk werkwoord eigenlijk!─, oké, het publiceren op mijn blog zal wel wat afnemen; de aandacht kan per moment maar op een ding tegelijk liggen nietwaar? Als ik 80 % van de tijd die ik gewoonlijk aan het weblog besteed vanaf heden naar het manuscript laat uitgaan dan moet er binnen drie maanden toch een leuk werkje verwezenlijkt kunnen zijn. Leuk ja, behalve diepzinnigheden dient het boek ook veel te bevatten dat de lezer vrolijkheid zal verschaffen. Al is het alleen maar om mezelf reeds tijdens het productieproces flink te vermaken. Je zou me af en toe eens moeten zien als er weer een geslaagde witz in mijn woordenreeks vervlochten ligt; dan gier ik het uit, klap in de handen, spring op, juich en dans! Het is een waarlijk voorrecht goede maatjes met jezelf te zijn; ik kan het iedereen aanraden!

Voor de kaft van het boek heb ik al een aantal ideeën. Zoveel goede ideeën dat ik ze wel allen zou willen uitvoeren. Wie weet doe ik het ook wel, waarom niet?: een boek met vijf kaften! We moeten ruim denken anders wordt het al snel te krap.

Lettertype, ook belangrijk. Er zijn lettertypes die me niet liggen; die maken de mooiste teksten niet om te pruimen! En wat het papier betreft heb ik ook zo mijn voorkeuren. De Bezige Bij bracht in mijn jeugd het driemaandelijks tijdschrift Gedicht uit, onder redactie ( toen nog ‘redaktie’ met een k ) van Remco Campert. Dit schrift was uitgevoerd in prachtig lettertype op dun lichtgeel papier; ik vond dat fantastisch mooi. Rond mijn twintigste levensjaar zond ik eens wat verzen naar dit tijdschrift met het verzoek, als ze wilden publiceren, daartoe ook dat gele papier te gebruiken. Mijn nog weinig gerijpte teksten werden niet aanvaard maar de begeleidende brief legde netjes uit dat het gele papier niet meer gebruikt werd. In die tijd had ik de verzamelbundel gedichten van Remco Campert gekocht; ook uitgevoerd met dat gele papier; met pijn in het hart constateerde ik dat latere updates van Campert’s verzameld werk weer tot blanco papier waren overgegaan. Maar oké, geel papier hoeft niet per se, doch een spierwitte bladspiegel is echt niet goed! Gebroken wit dan liever.

Ik heb een dik cahier uit de kast gepakt; deze zal als kladboek fungeren waarin ik alle ideeën die al schrijvende ontstaan zal noteren. Nee, ik werk niet met een vooraf gegoten stramien; gewoon beginnen en dan zal het vanzelf vorm vinden. Tis toch niet leuk te schrijven als je al weet wat er gebeuren gaat? Nee hoor, das niks voor mij; ik wil verrast worden al komt het uit mijn eigen brein. Nou ja, ‘eigen brein’? De grootste kunstenaars op alle gebieden van de verschillende Muzen hebben verkondigden dat zij hun beste werk maakten toen ze er zelf niet waren. I love it!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

