Springen en dan zwemmen of verzuipen

.

Zo leven, alsof je al leeft in de wereld waarin je graag wilt leven, dat vind ik een mooie. Ik hoorde Tijn Touber iets dergelijks zeggen en het sprak me direct aan. De visie ademt vertrouwen en heeft een zelfvervullende werking. De visie impliceert echter ook dat ik me er dan naar gedraag. Als ik in een gezonde wereld wil leven past daar natuurlijk geen dronkenschap en kettingroken bij. Met de wijn ben ik ruim drie weken terug al gestopt; ik voel nu de tijd rijp hetzelfde met het roken aan te gaan.

Ik had eens een gesprek in Amsterdam met Ojas de Ronde, de man die mij ooit voorstelde, nadat hij veel teksten van me gelezen had, een weblog te openen, waarmee mijn blogleven begonnen was. Terwijl we door een park liepen bracht ik het onderwerp op mijn alcoholverslaving. De woorden die uit zijn beschouwelijk aard vloeiden volgde ik, als altijd, met veel interesse. Op een moment was hij heel kordaat en zei: gewoon springen! Gewoon die fles loslaten en leren zwemmen zonder. Daar heb ik in de tijd die volgde wel over nagedacht, getekend en geschilderd maar springen deed ik niet. Dit is de eerste schets van het schilderij dat er later uit zou volgen.

Springen en dan zwemmen of verzuipen

Ondertussen ben ik dus wel gesprongen wat de wijn betreft, maar ik compenseer dit met absurd veel roken en koffie drinken; het werkelijke springen voel ik hier nog niet in. Dus denk ik weer aan de woorden van Ojas en het schilderij. En aan de inspirerende woorden van Tijn Touber in een interview met Patrick Kicken. Leven alsof je al in je ideale wereld leeft heeft dat gevoel van springen ook in zich. Het komt vandaag samen en wordt herkend als hetzelfde. Niet streven naar verlichting maar reeds verlicht leven.

Ik heb mijn rugzakje weer klaargezet. Boek, schrijfgerei, camera, handdoek, zwembroek, eten en drinken. Mijn doel is de zee, mijn vervoer zal per fiets gebeuren. Ik besluit met het schilderij dat uit de schets resulteerde.

Springen en dan zwemmen of verzuipen (1)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, schilderij, tekening, verslaving, vrijheid en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Springen en dan zwemmen of verzuipen

  1. Anna zegt:

    Fake it until you make it
    Zei Alexander vaak
    Liefs

  2. arilex zegt:

    Alles is OK zoals het is. Dat heb ik ooit volledig gezien en ook al wordt het niet gevoeld het wordt altijd geweten. Mijn voorbeeld is de vee-industrie. Het is OK dat het er is en het is OK dat ik er van walg en er alles aan doe om het de wereld uit te helpen.

    Quote van een vriend van me:
    “Het is zoals het is en als dat niet zo was, zou het wel anders wezen.” – Leo Unger

  3. Joost Lips zegt:

    Prachtig is die ook Anna!

    Ik herken wat je zegt Lex; ik schiet er regelmatig van in de lach als ik even meen een frustratie te kennen.

Geef een reactie

