SWAN-herinneringen en de wandeling uit het slop

.

Na vijftien jaar voor het eerst weer opgetreden op 3 juli met Erik; dit was bij SWAN in Amsterdam-Noord. Het was een spannende en ontspannende toestand tegelijk, heel bijzonder. Dagen vooraf al de zenuwen, stond ik op 3 juli dan toch met mijn muzikale broer voor de microfoons met versterkte akoestische gitaren in onze handen, terwijl ik op momenten de zenuwen heel sterk voelde maar er ook een volstrekte helderheid heerste die ervoor zorg droeg dat onze vier liedjes toch ten gehore konden worden gebracht. Erik kon me achteraf precies vertellen waar ik te snel van akkoorden wisselde; hij is gelukkig bekwaam genoeg om op mijn beperkingen in te spelen en zo kwam alles toch nog goed.

SWAN-herinneringen en de wandeling uit het slop.

Annette Vogel had die avond een lied aan mij opgedragen, dat Song for the addicted als titel draagt. Deze geste was al eerder tot me gekomen via You Tube, nadat ze over mijn strijd met alcohol had gelezen. Een bijzonder lied, met eigenzinnige ritmiek die me pakt. En nu live mocht beluisteren terwijl ik al twee en een halve week droog stond. De foto hierboven is door Annette gemaakt, hieronder volgt het prachtige lied. Dank Annette.

 .

Kwam thuis met enorm veel foto’s. Schreef een verslag van de avond en begon met fotobewerken. Bij zoveel afbeeldingen staat dat ongeveer gelijk aan het werken aan een RSI-arm, dus ik moest tegen de ochtend, toen het alweer licht werd, mijn werkzaamheden staken. Ben op bed gaan liggen maar kon niet slapen. Heb toen Melatonine in mijn mik geworpen en kon nog steeds niet pitten. Weer opgestaan, foto’s die het echt nodig hadden bewerkt en de selectie online geplaatst. Toen toch  nog maar even gaan liggen. En wat denk je: ik viel in slaap en werd afgelopen avond om 21.00 uur pas wakker! Daar was de Melatonine verantwoordelijk voor en ook, naar ik meende, de ontlading van de spanning nadat het optreden niet in een grote flater is geëindigd. Slapen zit er niet meer in deze nacht dus ik trek het etmaal door tot in de avond. En zal het wandelen, dat door alle muzikale voorbereidingen wat in de verdrukking is geraakt, de komende dag in ere herstellen. In de vroege morgen, als het licht wordt, ga ik met een rugzakje op weg, wandelen naar zee. Daar lekker luieren op het strand, notitieboekje en pen mee; mooie gelegenheid om wat songteksten te schrijven. Heb een duidelijk idee waar dat over zal gaan; voelt als een uitdaging om het lastige onderwerp goed onder woorden te brengen. Maar dat is voor later.

Op de avond bij SWAN speelde ook Jesse Reed, op een ukelele waarbij hij magistraal zong. De akkoorden op de ukelele waren zeer interessant. Erik grapte nog ergens dat zo een instrument makkelijk meenemen is! En dat is precies wat ik nu denk: ukelele kopen voor onderweg! Muziek maken op het strand is een ervaring apart. Ik heb eigenlijk geen poen voor extra uitgaven maar voor €14,90 kun je er al een kopen. Als ik er een koop voor zo een dertig euro dan moet deze toch wel aardig zijn. En dan de akkoordensettings downloaden en me eigen maken. Wie weet komt het van de aankoop vandaag.

Heb nieuwe muziek op de telefoon gezet. Sprak 3 juli Harry Siers die eigengemaakte vertalingen van onder andere Tom Waits ten gehore brengt. Hij noemde nog meer namen waar hij enthousiast over is en van hen heb ik John Cale, John Hiatt en Townes van Zandt op mijn mobieltje gezet zojuist; das lekker luisteren straks op het strand. En de camera gaat natuurlijk mee. Ik heb het altijd zo naar mijn zin met dat ding in mijn handen! En het weerbericht meldt dat gaandeweg de dag de lucht open zal trekken. Dat betekent goed licht en scherpe schaduwen; ideale omstandigheden voor het soort foto’s dat ik graag maak. Binnen twee uurtjes wordt het licht; de stevige stappers staan al klaar!

SWAN-herinneringen en de wandeling uit het slop (2)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, muziek, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op SWAN-herinneringen en de wandeling uit het slop

  1. Harry Siers zegt:

    Leuk om te lezen. Ik trad op 24 december 2012 voor het eerst weer op voor een ander dan een vrienden-en-familiepubliek sinds meer dan 30 jaar. Elke dag kun je een nieuwe start maken met wat dan ook. Het muziek maken heeft me veel opgeleverd de afgelopen maanden. Ik wens je heel veel muziek- en ander plezier toe Joost in de komende jaren. Speel, zing, leef! Hartelijke groet, Harry

  2. arilex zegt:

    Dan heb je hier wellicht iets aan:
    http://www.ukulele.nl/chordfinder.php

  3. Joost Lips zegt:

    Leuk om te vernemen Harry; ik heb de smaak alweer helemaal te pakken. Begin van een songtekst vanmorgen op het strand gemaakt. Tijdens de wandeling geluisterd naar John Hiatt, John Cale en Townes van Zandt; van genoten. John Cale klonk op momenten heel sterk als Jim Morrison.

    Geniet van Oudewater en doe Swieber de groeten van me!

  4. Joost Lips zegt:

    Mooi Lex, dank je. Ik had al een pagina met veel akkoorden gedownload; de link die je hier geeft is echter wel zo fraai! Ik liep een uur geleden langs de muziekwinkel maar had geld aan treinkaart uit moeten geven; de ukelele moet even wachten maar de link staat al bij mijn favorieten.

Geef een reactie

