Generale repetitie

.

Generale repetitieOef, ik vond het maar spannend dat repeteren vanavond. Probleem was nog altijd die verkramping rondom de zorg de akkoordenschema’s en de teksten vooral goed te memoreren; die te stringente focus bezorgde me alleen maar een black out. Ik sprak hier met Erik over tijdens de eerste pauze en ik stelde voor een lied met slechts een gitaar te doen zodat ik me geheel op de zang kan toeleggen; ik vloog steeds uit de bocht met de gitaar, vandaar. Maar even later pakte ik toch de gitaar erbij en speelde het lied opeens feilloos mee terwijl ik ook voluit zong. Ik memoreerde de akkoorden niet voor mijn geestesoog maar hoorde nu gewoon wat er gespeeld moest worden. Om die momenten gaat het; muziek is dan werkelijk bevrijdend. Dus dat lied speel ik wel mee maar een ander lied speelt Erik alleen. Hoewel ik ook daar de gitaar bij pakte en dat ging ook niet onaardig. Morgen bepalen we ter plekke wel wat het beste voelt. Een lied is van onze lijst af en daar is een gouwe ouwe voor in de plaats gekomen, die we samen gemaakt hebben ergens begin jaren tachtig. We hebben dus een lied van Erik, een van mij en twee van ons samen. Twee liedjes behoeven geen repetitie meer, dat geeft me rust. En we hebben afgesproken dat er best wel een en ander fout mag gaan. Er blijft genoeg te genieten over want hoe Erik akkoorden bij de mijne vindt dat is een genot om mee te maken, altijd weer. Ook de dubbele stem die hij her en der in bracht maakte me blij. En Erik heeft er echt heel veel zin in, blijft er lekker kalm onder, spreekt me hier en daar bemoedigend toe. We waren vanavond een paar keer goed los. Als het zo uitkomt en de sfeer is er naar dan hebben we ook nog een instrumentaal stuk, waarbij veel getokkeld wordt en dat langzaam aanzwelt en heftiger wordt om weer in de kalmte te eindigen. We spelen dat altijd graag. Wellicht ook morgen maar dan moeten mijn handjes niet teveel trillen, anders gaat dat geprak worden. Vanavond, toen de spanning nog niet weggespeeld was, viel het plectrum tijdens het spelen uit mijn handen. Dat is geen man overboord; zonder lukt ook. Mocht het zo zijn dat we er lekker inzitten dan durf ik het wel aan dat stuk ook nog te spelen. Als we er werkelijk op los durven te gaan zoals dat hier is gebeurd dan kan dat een heel leuke vertoning worden.

De wekker vroeg zetten. De liedjes nog enkele malen doornemen met andere activiteiten ertussendoor. Een wandeling bijvoorbeeld; dat is er vandaag bij ingeschoten. Beter zes keer een kwartier repeteren dan een maal anderhalf uur. Mijn aandacht zal daarbij uit gaan naar de staat waarin ik de akkoorden aan mijn voeten voelde liggen afgelopen avond en als vanzelf alles juist speelde. Vertrouwen op gehoor in plaats van geheugen. En ook is het een goed idee de gitaar licht te bespelen zodat er, waar dat zo voelt, geaccentueerd gespeeld kan worden. Het is een interessant en confronterend proces. Ik kom mijn grenzen wel tegen maar ook de lef wordt aangesproken om over die grenzen heen te gaan en meer vermogen in me aan te spreken. Erik en ik durven het aan maar zijn het erover eens dat we, als hier een vervolg uit vloeit, eerder en vaker moeten repeteren op voorhand. Tevens sprak Erik de verwachting uit dat het hem tot componeren zal stimuleren. Grappig, want eergisteren stond ik op uit bed met een aansprekend idee voor een lied; door de aandacht voor het optreden is dat helemaal in de vergetelheid geraakt maar ik was blij die impuls te voelen. Muziek is een bron van groot plezier en intense intimiteit als twee spelers hetzelfde oor realiseren en samen tot betoverend spel komen die henzelf verrast. Dan geven we elkaar achteraf altijd een high five. Moge dat komende avond ook het geval zijn.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, muziek, proza en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Generale repetitie

  1. Anna zegt:

    Klinkt goed Joost!
    Geniet van vanavond en toi toi toi.
    En foutjes worden doorgaans geheel niet gehoord door het publiek: die geniet van jouw genieten!
    Liefs
    Anna

  2. Joost Lips zegt:

    Anna, voel me opmerkelijk op mijn gemak vandaag; heb er blijkbaar vertrouwen in. En je hebt gelijk: een paar foutjes kunnen geen kwaad en de blijde spirit komt vast wel over. Liefs!

  3. Dauw zegt:

    Laat je maar eens goed gaan Joost. Het lukt je vast.
    Krijgen we er hier niets van te horen?
    Ik ben eigenlijk best benieuwd naar jouw muzikaal talent.
    Ik wens je veel succes vanavond.

  4. Joost Lips zegt:

    Dank je Dauw; ik las je woorden nog voor het optreden. Het was een nerveuze en fraaie belevenis; we waren achteraf zeer tevreden hoewel een nummer aardig in de prak liep. Het staat op film; wellicht vertoon ik er binnenkort wat van.

Geef een reactie

