Zeven foto’s

Zeven foto's

.

De wandeling vanavond was ronduit spectaculair. Bij het station was ik uitgestapt in de volle regen en mijn mond gleed uit toen ik de spiegelingen van stadverlichting op zeiknatte keien en klinkers zag. Moest onwillekeurig denken aan fotografen als Henri Cartier-Bresson en Eugène Atget denken, alleen was de melancholie van de zwart-witfoto’s hier ingenomen door een kleurrijk spel dat me sterk ontroerde. Bij iedere stap veranderde perspectief en de vormen dansten maar voort zonder door enige gedachte te worden gestoord. De blik wordt weidser en weidser als het denken rust; er is opeens zoveel om van te genieten dat je de tijd vergeet. En de regen deerde niet, was veeleer feestelijk en zegenrijk. Foto’s heb ik niet gemaakt; lekker doorgelopen in een cadans die me wel deed. Wandelen zonder specifiek doel is een eenvoudige doch bijzondere vreugde.

De foto van de kermis, wat doet die hier eigenlijk? Past dat in enige context? Die kermis was alweer even terug. Ik kwam de foto weer tegen en heb deze, die onscherp is, in een zwart-wit versie omgezet en nu heeft een vage foto toch weer juist de kracht wat magie te brengen.

Zeven foto's (1)

.

Nu ik toch bezig ben doe ik er nog vijf afbeeldingen bij, gemaakt tijdens eerdere wandelingen. Dit inspireert me binnenkort een selectie te maken, de gekozen foto’s waar nodig te bewerken en dan de reeks op mijn fotografieafdeling te plaatsen. Voor nu doen we het nog even met deze zeven.

Zeven foto's (2)Zeven foto's (3)Zeven foto's (4)Zeven foto's (5)Zeven foto's (6)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Zeven foto’s

  1. Wllm Kalb zegt:

    ‘mijn mond gleed uit’ … mooie uitdrukking, die bewaren we.

  2. Walter zegt:

    Stemmige afbeeldingen en die kale kan beter z’n baard laten staan, heeft ie iets om aan te zitten.. 🙂

  3. Joost Lips zegt:

    Vind graag nieuwe formuleringen uit Willem maar deze vernam ik eens van een ander die zei: “mijn smoel gleed uit”.

    Zal ’t hem volgende keer voorstellen Walter want kinnetje wrijven is natuurlijk geen gezicht.

  4. Zwart wit is inderdaad beter, en de laatste vind ik mooi, die met die bloemen.

  5. Joost Lips zegt:

    Van die laatste heb ik er ook een met de hoofdlijnen horizontaal René, maar de diagonaal had hier mijn voorkeur.

Geef een reactie

