De volle maan II ( 7 gedichten )

.

I

Jeugd

wist ik veel
je was een mens
en daar moest je wat mee

ik deed maar wat
beetje aanpassen hier en daar
en vooral introvert leven

mysticus was ik
eindeloos waaieren door de geest
dimensies verkennen, verdwalen

wijze boeken
levende leraren en therapeuten;
ze kwamen allemaal langs

en daar stond ik dan vannacht
te staren naar de volle maan
onwetend als toen

midden in de rumoerige stad
was het oorverdovend stil
toen de tranen kwamen

glashelder:
ieder zoeken
verliest de jeugd

.

II

In een reeks van flitsen

mijn blik op de tegels voor mijn voeten
in het oranje licht van straatlantaarns
zag ik de aandacht vrijvallen van iets te moeten
zag ik hoe interpretatie vrijheid weer besmeurt
en dit toonde evident dat het volstrekt overbodig is
aan welke suggestie dan ook langer geloof te hechten
dus welke nog opkwam gaf ik vrije doorgang

.

III

Onverbiddelijk

het is ook de absurditeit die zich kenbaar maakt,
mensen die hun leven inrichten alsof ze hier eeuwig verblijven

en we nemen niks mee, noppes, nul komma nul

we lopen rond in een wereld van aannames
waarvan er geen niet op magisch denken berust

taal, of we nu woorden of bijvoorbeeld wiskunde bedoelen,
is middel tot interpretatie van werkelijkheid,
zo vaak en onterecht als realiteit genomen

er blijft niks van heel

.

IV

Zien

ik zei dat ik naar de tegels keek
maar toen ik het gezegd had twijfelde ik al over de formulering
want er was een shift, een niet nader te duiden verspringing
in het waarnemen; zien en tegel waren een en ik was er niet

de geest is een draaideur: ik besta wel, ik besta niet, ik besta…
toen ik er weer was zag ik dat mijn hele construct
een kluwen is van aannames die, bij nader onderzoek,
niet vol te houden zijn

het kind dat naar de maan keek was de maan
totdat moeder het woordje ‘maan’ aanreikte en de kindermagie
verloren ging aan de verdeeldheid van weten wat de maan is

maar niemand weet wat de maan is
en wie goed kijkt verliest de maan

.

V

Nachtmerrie

had gisteren in de halfslaap meest akelige fantasie:
ik was in een klein kerkje dat instortte, iedere steen
kwam los van elke andere en ze vielen boven me, zo
dat ik opeens opgesloten zat in die enorme stapel

het werd nog gekker: ik fantaseerde dat ik
levend begraven werd, hoe dat voelde,
een schok van paniek door het lijf
en mijn oplossing was: polsen doorsnijden

als ze me echter hebben vastgebonden
dan komt het op uithongeren aan
maar misschien hebben de hufters me wel een
infuus aangelegd om de marteling te lengen!

gatverdamme, ik stond op en vroeg me af
waarom ik dit soort dingen eigenlijk dacht
en memoreerde de woorden van mijn vader die zei:
als je het kunt bedenken bestaat het

al was het fantasie voor mij, ik wist ook meteen
dat ontelbaar veel mensen in deze keiharde wereld
momenteel meest gruwelijke martelingen ondergaan;
genoeg reden om de banden met de wereld te breken

.

VI

Persona

achter iedere glimlach schuilt een zee van pijn,
het masker waarachter we verborgen gaan wanneer
we niet zeggen willen wat we werkelijk wel weten

ik hoor enorm veel geklets
maar wordt er nou echt wat gezegd?

je zou bijna gaan denken dat inhoud een beperkt goed is:
hoe meer mensen er zijn, des te minder beschikbaar per deelnemer
gelijk de toename van smartphones
de kwaliteit van communicatie bijzonder verslechterd heeft

de persona zit de hele dag tegen zichzelf te lullen

.

VII

“Voor iets in de wieg gelegd zijn; kent u dat ook?”

─waartoe zijn we geboren?
─om verlicht te worden.
─wat is dat dan, verlichting?
─je ik transcenderen
─die was toch al transcendent,
vanwaar dan de geboorte?
─kop dicht nu
en het spel spelen!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in poëzie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De volle maan II ( 7 gedichten )

  1. Fenny zegt:

    Ze zijn mooi, heb even met je opgelopen.

  2. Joost Lips zegt:

    Dank je Fenny.

Geef een reactie

