Zwoel avondje

.

Tweede avond zonder alcohol. Het voelt nog wat onwennig maar ik heb de goede moed. Tis al wat aan het schemeren; straks weer een lange wandeling. Vandaag niet op de fiets gegaan; heb de hele nacht niet geslapen en keek talentenjachten op You Tube; na het middaguur dan toch voor wat uurtjes in slaap gesukkeld. Gezien de ontgifting heb ik me deze luiheid maar gewoon toegestaan. Die talentenjachten zitten vol met tranentrekkers, das ook goed voor de fysieke reiniging.

De financiën staan er niet best voor. Dat wist ik al maar feitelijk moet ik de komende twaalf dagen geen geld meer opnemen willen de openstaande rekeningen binnen dat termijn nog betaald kunnen worden zonder mijn uiterste krediet bij de bank te overschrijden. Ik mag flink aan de bak om dit recht te breien. Wat dat betreft komt het stoppen met drinken natuurlijk prima uit. En aangezien ik een flink overgewicht heb kan het geen kwaad mijn dieet ernstig te beperken, wat ook in de kosten scheelt. Als ik het zo doe, en drie keer een stapel mooie boeken naar de Slegte of een antiquariaat breng dan moet het te doen zijn. Maar dan helpt het wel als ook het roken stopt; daar gaat ook een hoop geld heen. Eens kijken hoe ik het met de huidige rookwaar uit hou als ik me het peukie nog wel toesta, maar steeds bij het idee er een te draaien, een minuutje uitstel hanteer. Zoals nu.

Vandaag is dan eindelijk, na weken, baard en snor weer verwijderd. Das meestal een teken van een frisse start. Ook wel lekker bij tropische temperaturen en dat gladde bekkie bevalt me wel zo goed. Alsof er jeugdigheid herwonnen is. En dat kan geen kwaad nu de hittegolf weer heerlijke blote damesbenen in het straatbeeld vrij geeft. Want dat roept toch een zeker verlangen op. Maar ja, met een lege beurs vind ik geen vrouw in de horeca, en das maar goed ook want ik ben natuurlijk niet gediend met een dame die graag en veel aan de wijn slurpt. Die kant moet ik niet meer op. Liefst een vrouw die drinkt noch rookt zegt de junk.

Grappig, zonder dat ik er erg in had toch een peuk gedraaid. Typisch schrijversgedrag. Schrijven zonder wijn was jarenlang iets dat me beangstigde; bang dat ik het dan niet meer zou kunnen. Met de sigaret is dat niet anders, maar daardoor nog altijd wel een schijnwerkelijkheid die het verdiend doorkruist te worden. Dat ik mijn voornemen af en toe vergeet in deze geeft niet; ik merk dat ook weer op en herpak me dan hierin.

Met mijn laatste vriendin, in een korte hevige relatie, vond ik het plezier van de eenvoud met haar uit. Zij drinkt en rookt niet; onze drie etmalen samen had ik er geen moeite mee deze gewoonten te laten. Als neiging kwamen ze wel af en toe op maar geloofwaardig vond ik ze niet. Toen ze vertrokken was weer wel. Maar helpen deed het natuurlijk niet; integendeel. Dus laat me maar ontdekken hoe ik zonder de middelen leef nu ook zij weer uit mijn leven is. Tijd voor een wandeling.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza, verslaving en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

