Goed pedaleerweer

.

Stapte op de fiets met camera, appel, komkommer en bubbeltjeswater in een klein geeloranje rugzakje. Ik had eens van iemand het commentaar gekregen dat die kleur eigenlijk niet kon voor een man, tenzij ik homofiel was. Na onze eerste nacht samen zei ik dit tegen mijn lieve vriendin en haar antwoord kwam direct: “Nou, jij bent geen homofiel hoor!” waarop mijn schaterlach een feit was. Ik wist vandaag niet wat het zou worden: duinen of zee? Ik zou het wel zien.

In het centrum van Haarlem, op een punt waar ik meestal ongestoord door rood kan rijden, stond een echtpaar voor het zebrapad en rood stoplicht te wachten. Ik wilde ze niet verstoren als ze opeens groen licht zouden krijgen en hield keurig netjes halt. Er was geen verkeer te bekennen en daar stonden we dan te wachten. Lang te wachten. “Is de boel stuk of zo?” zei ik. “Het begint erop te lijken”, zei de man. “Ik zou maar gewoon lopen hoor!” respondeerde ik en ze namen mijn suggestie direct over terwijl we naar elkaar glimlachte. “Hé, nou springt ie bij mij op groen!” riep ik hen nog na.

De binnenstad werd volgeplakt met rode lopers. Tot middernacht zijn er allerlei winkels open; de lopers wijzen de weg welke dat zijn. Er worden ook festiviteiten gehouden. In de Kleine Houtstraat stonden allerlei standjes waar mensen hun schilderijen aanboden. Ik liep rustig met fiets aan de hand maar ergens moest ik stilhouden voor zeer gave schilderingen van onder andere de Bavo op de Grote Markt. Felle kleuren, dieprode olieverf die gloeide van het licht. De kunstenares keek me aan. Ik zei dat ik het schitterend vond, en die ook en die! Ze vond het fijn om te horen, zei ze. “Als ik het geld had was ik tot aanschaf overgegaan” antwoordde ik daarop. Ze lachte met een beetje kiespijn leek wel, waarop ik mijn weg vervolgde.

Het was prima weer, mooi licht voor goede foto’s. Ik besloot naar het Wed te fietsen, een zwemmeer bij de Zeeweg. Daar klom ik een duintop op en ontkleedde me tot op de onderbroek, want ik wilde natuurlijk geen herrie schoppen. Mijn uitzicht was goed getuige de volgende vier foto’s.

Goed pedaleerweerGoed pedaleerweer (1)Goed pedaleerweer (2)Goed pedaleerweer (3).

Vond het binnen een half uur alweer tijd om op te staan. Dacht dat ik naar huis zou fietsen omdat ik een mailtje van haar, die me zo in het bloed zit, kon krijgen. Tot mijn verrassing stuurde ik bij de Zeeweg niet naar links richting Haarlem maar de andere kant op, de zee tegemoet. Via Bloemendaal rustig naar Zandvoort gepedaleerd, daar even op het strand gezeten en toen weer teruggegaan om op Bloemendaal nog twee foto’s te schieten van springend jong leven.

Goed pedaleerweer (4)Goed pedaleerweer (5).

Voor de terugweg heb ik een muziekje opgezet en daar ging ik weer. Lekker hoor, al die kilometers in de benen. De camera had ik op mijn nek hangen om al fietsend op goed geluk bepaalde lichtvallen in het groen vast te leggen. Ik besluit met een foto uit die reeks.

Goed pedaleerweer (6)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goed pedaleerweer

  1. Blewbird zegt:

    Mooi verhaal en strakke foto’s. De laatste is bijzonder, er is niks scherp, maar er zit wel vaart in.

  2. Joost Lips zegt:

    Dank Blewbird. Die laatste foto is inderdaad verrassend dynamisch. Heb er nog twee met dat effect, geschoten toen ik tussen de bomen hard naar beneden snelde. Kadootjes van het toeval.

Geef een reactie

