De menselijke conditie

.

En nou even wat gezelligs Lips, we kennen je verhalen over drankmisbruik en liefdesverdriet ondertussen al te goed en willen eindelijk wel weer eens iets leuks beleven! Oké, oké, alle begrip hiervoor; ik zal mijn best doen.

Ik ga vanavond eens lekker tv kijken. Maakt niet uit hoe dom een programma is, er is altijd wel wat aan te beleven. Van reclames vind ik het leuk de leugens te ontdekken; de misleiding is niet van de lucht. En hetzelfde heb ik met praatprogramma’s; mensen kunnen zo heerlijk krom redeneren. Of in clichés rondgaan terwijl ze menen authentiek te spreken. Ze kunnen er niks aan doen. Het is la condition humaine. Die ik ook schijn te hebben. Vreemd eigenlijk.

Ah, de X-factor komt; tijdje niet gezien. De menselijke conditie op muziek gezet. Tranentrekkers. Lekker. Over een uurtje begint het. En dan gaat de jury zeggen of het goed was of niet. Je moet je er maar voor willen lenen. Maar ja, als de jury je unaniem goed of zelfs de beste vindt dan zit je snor. Velen denken dat op voorhand en halen zelfs al de eerste ronde niet. Het leven is hard.

Ik weet niet wat er nog meer komt. Ga gewoon een eindje weg zappen en merk wel waar het oog blijft hangen. Maar geen film nu, geen lange verhalen. En ook geen romantiek. Geen zin in. Hoewel Who’s afraid of Virginia Woolf me nu wellicht passen zou. Maar dat is geen romantiek natuurlijk, dat gaat over een man en een vrouw die elkaar niet kunnen luchten en niet kunnen missen. Elizabeth Taylor en Richard Burton spelen Martha en George die voortdurend met elkaar in de clinch liggen terwijl er sloten alcohol worden weggewerkt. Intelligentie wordt door de twee optimaal ingezet om elkaar zo subtiel mogelijk ernstig te kleineren. Ik heb daar wel wat van herkenning. De kwade dronk als een olievlek over de tijd uitgesmeerd. De acteurs hebben elkaar buiten het doek drie keer getrouwd want het wou maar niet. Maar we zouden het gezellig houden.

Een gezellig familieprogramma misschien? Een hoop VIP’s erin die dan domme vragen gaan beantwoorden. En grapjes maken die volstrekt spontaan over moeten komen. Dan zap ik liever even…aha, Blik op de weg. Voyeuristische beelden van weggebruikers op vier wielen. Met moralistisch commentaar erbij van iemand die suggereert te weten wat wel betamelijk gedrag is. En in het gewone leven natuurlijk van alles uitvreet dat het daglicht niet verdraagt. Dan heb ik nog liever Andries Knevel; die denkt werkelijk dat ie het meent.

Doctor Phil, das ook leuk. Die weet wat goed is voor iedereen. Ik geef het je te doen. Hij doet het toch maar. Gestart als knechtje van Oprah Winfrey speelt ie nu zelf de Messias. Met goede opleiding, want zonder papieren kun je tegenwoordig niet meer. En flink gesponsord voor de nodige wederdiensten. Is het alweer reclame?

Ik heb de indruk dat ik wat cynisch ben gaan klinken. Maar ik ga wel een leuk televisieavondje tegemoet. Ik heb gewoon wat last van de overdosis liefdesverklaringen die op bepaalde fora te lezen zijn; dat vraagt om tegenwicht. In een restaurant waar gefluisterd wordt wil ik altijd vloeken; in new-age shops waar wierook geurt voel ik altijd een dikke vieze scheet opkomen. Ik ben alleen dus het dondert niet; geen haan die er naar kraait. En dat cynisme is altijd een tijdelijke zaak; het is gevolg van mentale obstipatie die ik er met de zetpil taal altijd wel weer uitwerk. Maar ik moet stoppen want de tv is allang begonnen!

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De menselijke conditie

  1. je kunt ook eens op Holland Doc kijken, als je verhalen van anderen wilt zien. Ze hebben ook een site waar de prachtigste documentaires te zien zijn. Helpt misschien om even tegen te denken.

  2. Joost Lips zegt:

    ik gebruikte regelmatig dit soort antivaccins maar nu al een tijdje niet. De rot in me mag nu echt rotten.

Geef een reactie

