Verliefd

.

Herinner me dat mijn dochter voor het eerst verliefd was. Ik vroeg haar hoe dat voelde. Ze sprak slechts een woord uit: “irritant”. Dat klonk me zeer treffend in de oren; kon niet adequater uitgedrukt worden. Eerst liep je nog vrij rond en nu zit je opeens vol verlangen waarvoor liefst alles moet wijken. Knap irritant ja.

Liefde, het zoveel bezongen woord, loopt altijd verkeerd als we er bezitsdrang mee bedoelen, wat natuurlijk geen liefde is. Liefde is alles de ander gunnen en niks eisen. Maar omdat we diegene die ons hart opent belangrijker achten dan het open hart, maken we ons afhankelijk van die ander. Als dat gebeurt kun je de scheidingspapieren alvast klaarleggen of je bereid je voor op de kilte van wederzijds aanpassen in een steeds krappere wereld.

Liefde is stellig het mooiste dat bestaat maar nergens leer je hoe je liefde in stand moet houden. Ik las laatst een uitspraak die me trof en ongeveer zo ging: scheiding is een dienst aan de liefde. Als je bij je hart wilt blijven kun je niet in strategieën en bondjes leven. Maar als je veel alleen bent, en je ontmoet een leuke vrouw, dan kan het wel eens lastig zijn in het open hart te verblijven zonder aan het irritante begeren van iemand die er nu niet is te lijden. Liefde, in de meeste popliedjes, is begeerte.

Ik las eens een metafoor over de kwestie die me nog altijd aanspreekt. Als iemand niet alleen kan zijn en een ander ontmoet die daar ook grote moeite mee heeft, dan ontmoeten twee halve cirkels elkaar en voelen ze zich samen een. Dat voelt hartstikke lekker maar binnen deze setting speelt vanzelfsprekend heel makkelijk jaloezie op, en de zogenaamde ‘liefde’ verandert dan al snel in een duivel. Anders is het als twee mensen, die heel goed alleen kunnen zijn, als twee volwaardige cirkels samen komen. Liefde kan dan geheel gedeeld worden zonder dat de eis tot herhaling van dat geluk de overhand neemt in betrokkenen. Om liefde te bewaken moeten we paradoxaal genoeg alleen zijn, ook als we samen zijn. Dan vullen we geen tekorten van elkander aan maar overladen we elkaar met onze eigen overvloed.

Was het de dichter Tollens? Ik weet het niet meer. Er was een dichter die sprak over ‘de zoete pijn’, waar mijn dochter het woord ‘irritant’ gebruikte. De zoete pijn na het minnen zou ik nu zeggen. De zoete pijn als volle waarde van bestaan in plaats van als een eis tot herhaling. Niet gaan leunen op die ander. Ook niet dan maar het hart sluiten omdat ik toch mijn zin niet krijg. De menselijke conditie volledig voelen.

Dat open hart woont niet in kerken of in boeken en vind je niet op wijsgerige fora of bij gurus en therapeuten. Alleen zijn is de enige ingang altijd in de werkelijkheid van een situatie, anders gaan condities met je op de loop. Liefde is dat we elkaar hiertegen bewaken zonder tot bemoeienis over te gaan. Liefdevol aanraken in plaats van vastpakken en nemen. ‘De liefde bedrijven’, ik heb het altijd een waanzinnige uitdrukking gevonden.

Ik heb de maan gezien vannacht. De wolken dansten sierlijk en onhoudbaar voor langer dan een ogenblik, de maan bleef. En overdag zag ik Bert en Ernie, en ook Pinokkio, op kindergraven staan; dit zicht bleef. En naast mij liep het wonder van mijn open hart, die hartverscheurend lieve vrouw, die ik maar irritant vond toen de trein weg reed.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in liefde, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Verliefd

  1. Wllm Kalb zegt:

    Mooi stukje, herkenbaar.
    De metafoor liefde = zoete pijn komt heel vaak voor, in songteksten maar ook al in de Middeleeuwen zoals blijkt uit deze strofe uit ‘De Jonkvrouwen van Hollandt’
    Die schoone die mijn ziel ghevanghen voert ten toone
    Die my heeft in haer macht/ ick sweere by die pijn
    Daer sonder ick niet zou in vreuchden connen zijn.

    http://emblems.let.uu.nl/he1608front002.html

  2. Joost Lips zegt:

    Dank voor het fraaie commentaar Willem.

  3. arilex zegt:

    Ik vind die tweede alonea zo krachtig, dat ik hem graag wil citeren (= op facebook plaatsen). Mag dat? En zo ja, met of zonder je naam? Met of zonder verwijzing naar dit stukje?

  4. arilex zegt:

    O, wat een mooie typefout weer! Mijn bewuste woordgrapjes zullen nooit opkunnen tegen dit soort “toevalligheden”.

  5. Joost Lips zegt:

    Lex, voel je vrij, met of zonder mijn naam is beiden goed. ‘Alonea’ is inderdaad prachtig!

  6. Joost Lips zegt:

    Dank Dianne; doet goed!

  7. Joost Lips zegt:

    O ja Lex, verwijzing naar dit stukje hoeft niet hoor; wat je zelf wilt.

Geef een reactie

