To be or not to be

.

Steeds vaker verbaast het me los van de dingen van de dag: dat ik er überhaupt ben. Zonet bijvoorbeeld, toen ik even mijn voetzolen masseerde na een stevige wandeling van verwondering in bestaan, zie ik sporen wit, waar het bloed even weg is en dan snel terugkeert. Ik kijk dan naar mijn toekomstige dood en schiet in de lach. Zestig jaar geleden was ik er niet, over zestig jaar zal ik er niet zijn, ben ik er dan nu wel? Ja, ik ben er, en tegelijk moet ik beamen dat er iets anders is dat mij die tijdelijke suggestie geeft; het is nooit van mij geweest. Dat voelde ik ook toen ik gisteren naar kindergraven keek: de dood is een probleem voor wie van vasthouden leven, maar nog nooit een echt probleem geweest want niet-bestaan kan geen problemen kennen. En toen keek ik naar een foto van de prachtige leraar Nisargadatta Maharaj, met beide handen omhoog en die schitterende tijgerogen en andermaal schoot ik in de lach waarbij ik me spontaan hoorde zeggen: nee, natuurlijk ben ik nog nooit geboren!

Ja, ho even, als je me op een martelbank legt dan ben ik geboren en verloren, die erkenning zal je me dan wel afdwingen. Dan ben ik net als Angelus Silecius die vermoord zou worden als ie zijn geloof in God in stand hield; hij vond het onzin te sterven voor een idee. En als ik ernstige pijn lijd denk ik ook wel vaker dat ik liever niet besta. Of als ik verliefd ben, dan denk ik dat ik nooit meer sterven wil. Maar de dood is geen onvriendelijke Magere Hein met een zeis in handen. Dood ga je als het leven ondragelijk is. Wellicht was je leven heel leuk en dood onwelkom, maar als dan een of andere idioot het kapmes in je zet dan is de dood geen ramp maar genade. Zelfs dan, wat de nabestaanden ook denken. Nabestaanden zijn altijd kortzichtig wat dat betreft, als ze aan het leven hangen.

Anthony de Mello, als ik het me goed herinner een oud-jezuïet of zoiets, die heb ik laatst nog beluisterd en mijn goedheid wat hoorde ik hem wel! Ik heb niks meer geluisterd daarna en voel de hele aandrang ook niet meer. Het boek van leven is het laatste boek dat ik lees en die bestaat niet uit papier of digitale bestanden. Het boek van leven heb ik nooit opengeslagen en ik ben niet diegene die deze weer sluit. Maar zolang ik er een rol in mag spelen zal ik het wonder van bestaan benoemen en vieren. En als het te gek wordt met pijn of lijden zal ik me van wetboeken en filosofieën niks aantrekken; genoeg is genoeg. Maar er is iets anders dan ene God of Grote Moeder die mij bevrijdt van de kwaal zelfbelang en dat is de liefde die Jij, hier voor me, in me oproept. Martin Buber zei dit: ik ontmoet God in het gelaat van de Ander. En ‘ander’, eerlijk is eerlijk, is dan een belachelijk woord geworden.

Anthony de Mello zei iets dat als bliksem in mijn hart sloeg. Ik leun niet op een goed geheugen over het algemeen dus parafraseer hier ook weer; hij zei natuurlijk wat ik verstond. En het is zo mooi voor mij om te horen; wat dat betreft praat ik tegen mezelf. Ik hoorde: als je je ware situatie als mens beseft word je of psychotisch of mysticus. De lezer mag raden wat mijn voorkeur kreeg.

En nu loop ik als een verdwaalde ziel. Verdwaald, maar nooit verloren. Verdwalen is mooier dan weten. Onbekend is genieten, weten is vervelend. En dat kwam door die jonge vrouw in dat open veld. Die tegen me zei dat ze me lief heeft en nooit pijn wil doen. En toen ik wellicht iets teveel haar vastpakte zei: je mag nooit op me leunen. Ik kwam de Grote Moeder tegen op dat open veld en zij God misschien. En samen konden we geen ziel redden toen we Bert en Ernie en Pinokkio op kindergraven zagen staan. En het was ook niet nodig. Shiva en Shakti kenden geen gemis.

En waar is zij nu? Daar waar ze is. De zoete pijn van de liefde draagt mij anders dan de dagen voor ik haar zag. Hoe is dat mogelijk? Lieg ik niet? Dat vroeg zij mij op het open veld: dit ken ik niet, mag ik dit vertrouwen? Ze noemde omhelzen beter dan een neukpartij. Ik begreep wat ik altijd al begreep: liefde valt niet te bedrijven, dat kun je alleen maar zijn. En stiekem hoop ik dat ze hiervan zo smelt dat ik zelfs fysiek bij haar binnendringen zal. Voor eeuwig.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in liefde, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op To be or not to be

  1. fredvanderwal zegt:

    Joost
    Elke goeroe heeft een giro
    en tien Cadillacs
    en teven bij de vleet
    hun mind wordt gesmeerd door kutspek
    en die Nikkeradatsja kijkt krankzinnig uit zijn ogen
    die blik is NIET normaal
    de vader van de eerste man
    (nou man) van een van mijn dochters
    kijkt ook zo uit zijn
    doppen
    gestoord als een draaideur dus
    je zal er maar tussen komen met je ballen
    dan denk je echt niet van doordraaien met die hap
    dus zoals de Grote B.D. al vroeg zei
    Don’t follow leaders
    Watch your parkingmeters
    en wie kan het nou beter weten dan
    de grote B.D.
    anders was ie toch niet de grote B.D.?
    Nou dan!

  2. Joost Lips zegt:

    Als ik het geld had Fred
    wat ik je onterecht beloofde dat 1 exemplaar zou nemen,
    dan had ik je stapel genomen.
    Mensen die niet niet weten dat jij liefde bent
    die houden niet van tepelklemmen en geslachtsdelen als je het mij vraagt.
    Jij weet net zo goed als ik
    dat jij de beste schrijver around bent
    en iedereen die daar anders over denkt
    heeft geen last van school verzaken
    waarschijnlijk ook niet van intelligentie
    maar wel met seks
    solitair of elders gefabriceerd.
    Ik heb geen geld voor nieuwe stoelen of banken
    maar anders had ik er ook niet onder gestoken
    dat jij
    far away van wie ook
    de mooiste taal schrijft die ik ken.
    Je houdt niet van kunstjes
    dus hier heb je er een

  3. timmerark zegt:

    Zestig?

Geef een reactie

