Duivenbezoek

.

Gisteren, na een prachtige ontmoeting met een goede vriend op het regenachtig en later zonnig terras op de Grote Markt in Haarlem, waar met muziek, toneel en andere festiviteiten Frans Hals werd herdacht, kwam ik thuis en zag ik drie duiven op een van mijn balkons. Ik maakte wat foto’s door het raam, maar omdat deze niet schoon was besloot ik de deur voorzichtig te openen. De duiven vlogen niet weg maar dribbelden gedrieën wel wat van mij weg. Ik mocht toch heel dichtbij komen. Op een moment gingen ze er dan toch vandoor maar ik bedacht me dat ik nog van die goedkope overzoete mueslirepen van de Lidl had liggen en besloot ze terug te lokken door daarvan wat naar beneden te werpen en de rest in de bloembakken te verkruimelen. Nou, dat was bepaald succesvol, want ze kwamen terug met de hele familie. Ik liep het smalle balkonnetje op en ze stonden me gewoon toe terwijl ze van de muesli, vlak voor mijn neus dat ik ze zo kon pakken als ik zou willen, zaten te smikkelen. Zeker een kwartier waren mijn vriendjes en ik samen om mij een fotosessie toe te staan, waarvan hier een exemplaar, en achter deze link de rest ook te zien is.

Visit of pigeons (10)

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Duivenbezoek

  1. ramireziblog zegt:

    En vanaf nu heb je er vijf huisdieren bij…. 😀

  2. Joost Lips zegt:

    Ze zijn er vanavond weer; nu ook met de schoonfamilie erbij en nog vrijmoediger dan gisteren; veel opnamen van duiven in de vlucht geschoten als ze van beneden naar mijn balkon op de derde verdieping opvlogen

  3. Yvonne zegt:

    Leuk!! Ze lijken ook echt te poseren! In het parkje waar ik vaak de vogels voer zijn de duiven ook altijd het dapperst: een tijdje terug kwamen ze zelfs op mijn hand gevlogen! Maar omdat ik daar ook vaak mijn eigen boterhammetje op eet, en ze het verschil tussen mijn en hun voedsel niet (willen?) kennen, heb ik dat toch maar ontmoedigd 😉

  4. Joost Lips zegt:

    Ja, dat fenomeen ken ik Yvonne, bijvoorbeeld als ik op een perron van Haarlem station een broodje eet: als je even op je klokje kijkt is de lunchtijd voorbij en het broodje weg!

  5. Mike zegt:

    Mooie foto, maar ik zou uitkijken: je geeft ze een mueslireep en voor je het weet nemen ze je hele balkon. Ik heb de duiveneieren onlangs toch maar van mijn balkon afgehaald, ondanks dat ik graag net zulke mooie plaatjes had geschoten! Ik las dat ze helaas tot nogal wat overlast kunnen zorgen…

    Ik ben dus niet verder gekomen dan een foto van de eitjes:
    http://risus.nl/2013/04/recept-je-eigen-balkonbeslag-met-verse-duiveneieren/

  6. Joost Lips zegt:

    Ja Mike, ik dacht op een gegeven moment dat ze ook mijn open balkondeur wel binnen zouden gaan want op een tafel lagen ook broodkruimels maar daar zagen ze, vooralsnog, van af. De overlast is niet ernstig: ze mollen wat plantjes en dat is alles. Bovendien: als je drie dagen geen brood strooit zijn ze je adres alweer vergeten. Mooie reportage van je overigens!

  7. Mike zegt:

    Ah, dan moet ik het volgend jaar misschien toch maar proberen, lijkt me sowieso wel bijzonder om de natuur van de stad van dichtbij mee te kunnen maken! En bedankt voor je compliment, natuurlijk ;-).

  8. Joost Lips zegt:

    Het was wel mooi om te zien deze avond: duiven kwamen, de kraaien niet, totdat er een kraai kwam maar die was al weg bij het opmerken van mijn schaduw in de woonkamer. Je moet een gegeven duif niet in de bek kijken nietwaar?

Geef een reactie

