Biljarten met Nico

.

Komende avond met broer Nico naar het Koetshuis in Haarlem. Lekker ouderwets biljarten. Das lang geleden. En daarna, als het zo uitkomt, ook nog wat pijltjes gooien. Maar dan moet de hand echt op de knip, en komen er zuinige tijden aan. Goed moment om het roken te stoppen; mijn goedheid wat is dat duur geworden! De drank weer aan de kant, dat scheelt natuurlijk ook enorm. En ik moet zeggen, het drinkgelag de vorige nacht die maar niet ophield omdat slapen niet wilde lukken markeert heel goed dat herkenbare moment: het is weer genoeg geweest. Heb wel erg genoten van het maken van de filmpjes met het netbook en de camcorder. Experimentje waarbij je natuurlijk vreselijk op je bek kan gaan als je gevoelig bent voor het oordeel van een ander. Aan mijn spreken kun je horen dat er genoeg wijn is ingenomen en ik dacht: vooruit met die geit, laat dat ook maar eens zien. Wie zich er niet aan storen kunnen wellicht wat lol aan de video’s beleven. Deel IV heb ik verwijderd; vond ik in het midden langdurig minder interessant. Zal er nog eens naar kijken of ik deze alsnog plaatsen wil. Mijn vermoeden is dat er sowieso wel een gevolg komt, in nuchtere staat. Ik vind het een leuk medium, het daagt uit en zorgt voor spontane creaties waar ik plezier aan beleef. Als ik zo een cam op een netbook aanzet tja, dan gaat er dus vanzelf iets onvoorbereids gebeuren. Zo was het dit afgelopen etmaal en het opent perspectieven om het ook eens constructiever aan te pakken, een thema te kiezen, een klein scriptje te maken als leidraad. Leuk, met dank aan Hilbert Sloothaak die me feitelijk tot deze video-opnamen verleid heeft. Ik bedenk opeens dat ik twee eerdere filmpjes voor Hilbert heb weggehaald, die zitten nog wel ergens in een map. Als ik al die filmpjes nu op een hoop gooi en de beste fragmenten eruit haal en aan elkaar plak dan wordt het nog interessanter. Ik beheers Movie Maker in het geheel niet en heb bovendien een oude versie maar het is wel aantrekkelijk dit eens te bekijken.

Ja, zo begin ik te spreken over het feit dat ik vanavond met Nico drie ballen over het groene laken laat rollen en dan dwaal ik lekker af naar heel wat anders, net als in de video-opnamen die van de hak op de tak springen. Lekker is dat; stomweg verdwalen. Vorige keren eindigde mijn drankgebruikopbouw altijd in een hele diepe frustratie, en zoiets is er nu ook wel waar te nemen, maar de eindfase van mijn drankmisbruik heeft voor mij een vrolijke toon behouden, en dat voelt als nieuw. Ik zeg nu niet ‘die klote-alcohol’ want de evidente nadelen van het middel bij grootgebruik verhelen niet dat het goedje me ook vaak goeie lol en ontspanning heeft gebracht. Maar ik kan me niet beheersen daarom is volledig droogstaan, voor de zoveelste keer, hier de enige optie. En ik heb er wel weer zin in. De maanden dat ik droog stond bewoog ik veel, maakte lange wandelingen, vierde mijn bestaan in eenvoud en met veel rook. Die rook als compensatie is natuurlijke niet de confrontatie met de werkelijke knoop van verslaving. Die mij ernstig interesseert.

Nico en ik gaan dus morgen biljarten dacht ik toen ik opeens heel andere dingen begon te denken. Zo gaat dat vaak bij mij als er geen vast agendapunt heerst. Lekker via associaties het onvoorspelbare in dwarrelen. Kan ik allen aanraden: stem geven aan wat in je leeft, maar ook klank en kleur en veel meer. Onbeperkt daarin zijn in plaats van denken dat alles maar binnen de malle mallen van de maatschappij moet passen. Dat hoeft niet. Misschien kijken ze je na maar niets is verplicht. Vrijheid is altijd rebels en heel belangrijk is dan, heb ik deze dagen gemerkt, vooral open en direct in communicatie te zijn zonder de minder gewenste afloop van een dialoog in schuldtermen en persoonlijk op te vatten. Als dat niet lukt is er sprake van oud zeer; op allerlei wijzen wordt hierin machteloosheid gevoeld. In dat gevoel verblijven werd me vaak teveel en dan kwam natuurlijk de retrospectie weer, de verwijten wederzijds en dacht ik: kan deze oorlog eens gesloten worden? En omdat ik dan pissig werd opende ik deze juist.

Nico en ik, ja, dat is ook zo, we gaan biljarten ja. En als het past ook darten. Ik denk wel dat Nico de betere darter is maar met biljarten verwacht ik niet veel van hem heel te laten. Maar ja hè, hij is Stier van sterrenbeeld, en als ie wat wil moet ik wel even goed opletten dat ik niet overschaduwd wordt op beide strijdarena’s komende ontmoeting, want dat zou te gortig zijn. Maar stieren kunnen ook traag van begrip zijn en ik denk dat daar mijn kracht ligt, ook als ik de pijlen met hem in competitie breng. Er staat hem een grote verrassing te wachten, en dat is maar goed ook, want hij is wel weer eens aan een lesje bescheidenheid toe dacht ik zo. Dat zijn we allemaal wel eens maar deze keer is Nico aan de beurt. Wie niet horen wil moet maar voelen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

