Lieve Moeder

.

1
Lieve Moeder aller dingen
ik heb een plan maar een beetje steun
kan ik ook wel gebruiken
want zonder U ben ik Niets.

Dat zeggen de mensen ook:
dat wij zelf de goden hebben verzonnen
maar zo onbezonnen zijn we toch niet
te vergeten dat U
al hun concepten vooraf verblijft?

Mijn plannetje is simpel:
in plaats van met open ogen
te zoeken naar U
geef ik voortaan probleemloos
mijn ogen aan U.

.

2.
Ik hoef U niet uit te leggen
hoe ik me zoek heb gezocht naar U;
wat een dédain had dat
dat ik U niet reeds zag!

Dwaas die ik was maakte ik mallen
waar U dan in zou moeten passen
zodat ik kon zeggen: kijk mensen
ik heb Haar gevonden!

Ik duwde iedereen opzij
om U te vinden
en al die tijd, zie ik nu,
duwde ik U opzij!

.

3.
Ja, het zal U niet ontgaan zijn:
ik heb wat gefoeterd deze tijden
dat al die mallen van de mallemolen
maar niet wilden deugen
en als ik dit hen bewijzen wilde
zette ik mijzelf steeds voor gek.

Die humor van U
das toch wel even wennen.

.

4.
Moeder, we hebben U
namen gegeven en namens
de namen vechten we oorlogen uit;
dat kan toch anders?

Heeft U nog een goede raad of
moet ik hiervoor helemaal niet bij U wezen;
dat kan ook: dat we gewoon onze eigen rotzooi
moeten opruimen en niet zeuren

Ik heb U Moeder genoemd
want ik heb U nodig,
en ik zal me niet meer vergissen U te beschrijven
dan met een poëtische aanraking.

Als ik ook U heb verzonnen
dan is de creatie die non-creatie in bron is
buitengewoon goed geslaagd
maar ik geloof U meer dan mij.

Uw waken over mij kent geen controle,
geen belang; het is het liefdevol aanschouwen
dat ik weten wil, als ik Uw Naam noem
om te ontkomen aan mijn klein gedoe.

.

5.
Als mensen me vragen wat ik bedoel
met ‘De Grote Moeder’ dan is het al zo
dat ik het niet weet; als een meditatie
werkt Haar Naam die bevrijdt van zorg.

En natuurlijk, dan gaan er mensen wijzen
dat die oude zuiplap zo vroom in de Moeder is
terwijl ie met en zonder fles
alleen maar loopt te klagen.

De Grote Moeder weet alles van me
en grijpt nergens in
omdat ik Haar schepping in alles ben
en ze geen fouten ziet.

.

6.
Als er dan mensen naar me komen
en die zeggen: Joost, heb je dan zelf
werkelijk niet in de gaten dat het fantasie is
dan zegt een stem met glimlach in mij:
“Lieve Moeder
Uw vermomming is weer prachtig vandaag:
ik neem de uitdaging graag weer aan”.

.

7.
Namens U wil ik tot slot zeggen Lieve Moeder:
het probleem met taal blijft altijd dat U vrij bent
en altijd buiten de netten die woorden willen werpen.

Ik zocht U buiten de wereld, als een Trofee
die ik kon vinden om ermee te pronken en alles,
steeds alles sloeg u me weer uit handen.

Maar niet mijn leven, niet dit bestaan;
mijn scherven waren louter van woorden gemaakt,
woorden die U nu met Liefde bezingen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in De Grote Moeder, poëzie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Lieve Moeder

Geef een reactie

