Queensday

Queensday (9)

Overige foto’s zijn hier te zien.

Het was opmerkelijk rustig; niks geen gedrang en alle ruimte om ontspannen te lopen. Lekker weertje, goed sfeertje. Half tien liep ik het centraal station van Amsterdam uit en haalde mijn pocketcameraatje tevoorschijn. Op zulke dagen is het moeilijk zonder interessante foto’s thuis te komen; meest fraaie mensenexemplaren paradeerden voor mijn dankbare lens. Na 166 foto’s, rond twaalf uur, was de accu leeg. Ik meende deze even te verwisselen; ik had echter de reserveaccu van mijn andere toestel bij me dus dat ging mooi niet door. Maar ik loop op de gebeurtenissen vooruit.

Mijn verbazing bleef groeien. Vlak bij de dam, tegen 10.30 uur, kon je nog altijd rustig lopen. Zonder moeite liep ik naar een plek links van het monument met zicht op de te komen balkonscène. Het leek er verdomd veel op dat heel veel mensen, bevreesd voor al te drukke straten, thuis waren gebleven. Helemaal goed zo; alles verliep zo lekker relaxed en mijn cameraatje was nog functioneel toen ik twee prachtige dames met enorme oranje pruiken binnen mijn blikveld ontwaarde. Ze lieten zich graag fotograferen door wie maar wilde; het heeft misschien wel de mooiste foto uit de serie opgeleverd.

De balkonscène, geinig. Het was wel ver weg maar ze staan op de foto hoor: Beatrix, Willem Alexander en Maxima. Heel klein, dat wel. Heeft de selectie van 48 foto’s overigens niet gehaald. Het was snel gedaan, die scène. Nog heerlijk wat door de stad gebanjerd. Mensen kijken, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Stralende gezichten, zelfbewuste blikken, uitgelaten lieden en dan opeens een man die met verkrampte blik zijn vriendin vasthield, schichtig om zich heen keek en volgens mij zo snel mogelijk weer naar huis wilde.

Nadat het foto’s schieten onmogelijk was geworden besloot ik de thuisreis te aanvaarden, voor de eventueel nog toenemende drukte uit. In Haarlem heerste ook al zo een lekker sfeertje. Het zonnetje bleef onverminderd schijnen. Achter het Stationsplein een podium voor deejays; daarvoor dansten twee jongens en twee meisjes. De jonge negerin stak mij de ogen uit met haar geweldig mooie lijf in de strakke glimmende broek; ik kon mijn pad even niet vervolgen. Ik had het idee dat deze vier nogal ongeïnspireerd dansende jongelieden waren ingehuurd om de boel een beetje op gang te krijgen.

Op de Groenmarkt een lekker bandje, in de Vijfhoek pittige salsaklanken. Zo dwaalde ik langzaam maar zeker het centrum uit, genietend van wat mensen allemaal te koop aanbieden, vaak spullen die naast een vuilnisbak niet zouden misstaan. In zo een drukte is het leuke dat mensen zich vaak onbespied wanen; dan lees ik hun gedrag en raad hun humeur. Toen het rumoer eenmaal achter me was de wandeling naar huis, benieuwd naar de foto’s, vooral naar die ene van de mooie jonge vrouw met oranje krullen.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

