Geluk

.

Blij dat ik het woord heb, ik wil geluk even aanmoedigen. Iedereen is van licht dus dat is een mooi begin. Dan hoef je nog niet gelukkig te zijn. Tegenvallers kennen we allemaal. Kop op. En ophouden met dat gezeik.

Geluk mensen, daar was het toch allemaal om te doen? Doen!

Mij lukt het niet. Als ik dat besef voel ik me een sufferd dat ik ongelukkig ben. Nu vind ik het niet meer erg om ongelukkig te zijn. Geluk is opium voor het volk. Iedere kunstenaar weet dat als de opdracht geluk vervallen is het vrije spel pas begint.

De gelukszoekers zijn mensen die iedere dag zeggen waar ze dat geluk nog niet gevonden hebben. Ik heb toch niks aan dat soort lui? En ook niet aan de leraren die hen knollen voor citroenen verkopen. Via Negativa noemen ze dat dan deftig terwijl ze niks voor veel geld verkopen. Omdat je recht op geluk heb: my ass!

Goh, toen ik recht op geluk had, toen ontwikkelde ik me toch een zooitje klote-eigenschappen! Vraag maar aan mijn omgeving, men is goed op de hoogte.

Geluk mensen, geloof mij nou, dat is voor losers. Kijk maar om je heen. Iedereen die zijn best doet is bezig een gevoeld verlies te compenseren. Trap er toch niet in.

Wat is trouwens het tegenovergestelde van geluk? Aha, dat hoef ik niemand te vragen; iedereen steekt een vinger op! Nou, wat is het? Tis niks, precies, dus waarom zouden we al onze aandacht daar heen laten gaan? Heeft u eigenlijk wel betaald mevrouw, ja u, hier vooraan, in dat geruite schortje?

Als geluk bestaat, denk ik dan met mijn boerenverstand, dan zou je het toch ergens moeten kunnen vinden. Kijk ik dan echt mijn hele leven lang al steeds op de verkeerde plek? Of is het koortje om mij heen de boel aan het belazeren? Een nogal principiële kwestie binnen mijn beleving waar ik mijn leven, onvrijwillig, in de waagschaal zet. Ja. het kan gek gaan.

En toch, soms, als ik wakker word, denk ik: ja geluk bestaat echt! Dan scheer ik de gordijnen over de rails, valt de zon mij weldadig tegemoet en weet ik zeker dat alles dat ik hiervoor dacht op een vergissing heeft berust.

Nou ja, en zo gaat dat mijn hele leven al. Geluk? Nou, een dikke voldoende dan.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Geluk

  1. tinekevanschagen zegt:

    Een dikke voldoende? dan heb je toch niets te klagen……

  2. Joost Lips zegt:

    Toch klaag ik de schooljuffrouw aan

  3. tinekevanschagen zegt:

    Wijzen naar iemand anders?

  4. Anna zegt:

    Geluk is wakker worden
    Geluk is dat er weer geld op mijn bankrekening staat
    Geluk is in mijn autootje naar het ziekenhuis rijden
    Geluk is de mooie blauwe ogen van de longarts
    Geluk is het praatje met de aardige assistente
    Geluk is dankbaarheid voelen voor het leven
    Geluk is beseffen dat iedereen geluk zoekt
    Geluk is beseffen dat ik niets op hoef te lossen en niets hoef te weten
    .
    .
    .
    Liefs
    Anna

  5. Joost Lips zegt:

    Met wat inleving komt de beeldspraak wellicht over. Ook van belang de zelfspot in de tekst te lezen.

  6. Joost Lips zegt:

    Lag vandaag weer lang in bed, niets te moeten en pakte opeens een papiertje om een aantekening te maken Anna, die sterk aan jouw laatste regel doet denken:

    Onstaarde slaper: zzzzzzzzzzzzzzzz
    Stop!
    No change!

    En ja, je overige regels komen ook prima binnen, mooi.

    Liefs

  7. Anna zegt:

    Dank je Joost!
    Geluk is er als je geen enkele behoefte hebt om het als zodanig te benoemen maar het volstrekt natuurlijk en gewoon is.
    Stil.
    Tranen in je ogen.

    Liefs

  8. Joost Lips zegt:

    Ik mag dan een grote kletskous zijn,
    je woorden hoor ik goed Anna; lief!

Geef een reactie

